Page 71 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2022
P. 71
ΑΦΙΕΡΩΜΑ BULK CARRIERS / ΕΡΕΥΝΑ
Τύπος πλοίου Χώρα ναυπήγησης
Όπως έχει ήδη αναφερθεί, όσον αφορά Σε ό,τι αφορά τις ναυπηγικές χώρες προέλευ-
τους τύπους πλοίων, Handymaxes και σης των bulk carriers των διαφοροποιημένων
Panamaxes διαδραματίζουν πρωταγω- εταιρειών, Ιαπωνία και Κίνα φαίνεται να κρα-
νιστικό ρόλο, τόσο για τις διαφοροποιη- Στόλος μικρών εταιρειών 58% 23% 10% 10% τούν τα σκήπτρα. Συγκεκριμένα, 265 και 244
μένες εταιρείες όσο και για τις εταιρείες πλοία έχουν κατασκευαστεί σε ναυπηγεία
που διαχειρίζονται αμιγώς bulk carriers. της Ιαπωνίας και της Κίνας αντίστοιχα, με
τα ποσοστά συμμετοχής των δύο ασιατικών
Μικρές εταιρείες Στόλος μεσαίων εταιρειών 32% 35% 27% 6% χωρών να διαμορφώνονται σε 41% και 38%.
Η πλειονότητα των bulk carriers που
διαχειρίζονται οι διαφοροποιημέ- Μικρές εταιρείες
νες εταιρείες μικρού μεγέθους είναι Το 65% των bulk carriers διαφοροποιη-
Handysizes. Συγκεκριμένα, το 58% (18 Στόλος μεγάλων εταιρειών 9% 35% 37% 19% μένων εταιρειών έχουν ναυπηγηθεί στην
από τα 31) των bulk carriers είναι αυτού Ιαπωνία, το 19% στην Κίνα, το 6% στη
του τύπου. Νότια Κορέα και το 10% σε λοιπές ναυ-
Σε κάθε περίπτωση, ο στόλος bulk πηγικές χώρες. Παρότι διαφαίνεται ότι ο
carriers των διαφοροποιημένων εται- Σύνολο 17% 35% 33% 15% ρόλος των ιαπωνικών ναυπηγείων είναι πιο
ρειών μικρού μεγέθους αποτελείται σημαντικός σε σύγκριση με το σύνολο του
μόνο από 31 πλοία, συνεπώς η εξαγωγή στόλου, ο αριθμός πλοίων είναι μικρός και
συμπερασμάτων και η σύγκριση των Handysize Handymax Panamax Capesize δεν ενδείκνυται για συγκρίσεις.
στατιστικών στοιχείων με γενικότερα
ευρήματα είναι επισφαλής. Γράφημα 14: Η κατανομή του στόλου bulk carriers των διαφοροποιημένων εταιρειών Μεσαίες εταιρείες
μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους ανά τύπο πλοίου Το 48% του στόλου των μεσαίων εταιρειών
Μεσαίες εταιρείες έχει ναυπηγηθεί στην Ιαπωνία και το 22%
Ο στόλος bulk carriers των μεσαίων στην Κίνα. Συνεπώς, παρότι ο ρόλος των
εταιρειών αποτελείται από 146 πλοία. ιαπωνικών ναυπηγείων παραμένει πρωτα-
Με εξαίρεση τα Capesizes, που κατα- γωνιστικός, εκείνος των κινεζικών δεν είναι
λαμβάνουν ποσοστό μόλις 6% (9 πλοία), εξίσου έντονος με εκείνον που διαδραματί-
οι υπόλοιποι τύποι πλοίων είναι σχετικά ζει επί του συνόλου των bulk carriers που
ομαλά κατανεμημένοι. Το 32% είναι διαχειρίζονται οι διαφοροποιημένες εται-
τύπου Handysize (έναντι 17% επί του ρείες (38%). Πάντως, στον στόλο των εται-
συνόλου των πλοίων ανεξαρτήτως μεγέ- Στόλος μικρών εταιρειών 10% 6% 19% 65% ρειών μεσαίου μεγέθους που διαχειρίζονται
θους της εταιρείας), το 35% είναι τύπου αποκλειστικά bulk carriers, τα ναυπηγεία
Handymax (ίσο με το ποσοστό επί του της Κίνας καταλαμβάνουν ποσοστό 36%.
συνόλου του στόλου) και το 27% είναι Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης το γεγο-
τύπου Panamax (έναντι 33% επί του νός ότι το ποσοστό των νοτιοκορεατικών
συνόλου του στόλου bulk carriers των Στόλος μεσαίων εταιρειών 8% 22% 22% 48% ναυπηγείων είναι ίσο με αυτό των κινεζικών
διαφοροποιημένων εταιρειών). (22%). Επί του συνόλου των bulk carriers
διαφοροποιημένων εταιρειών, το ποσοστό
Μεγάλες εταιρείες είναι σχετικά μικρότερο (16%). Ως εκ τού-
Οι διαφοροποιημένες εταιρείες μεγάλου του, διαφαίνεται μια τάση τα νοτιοκορεα-
μεγέθους διαχειρίζονται στόλο 467 bulk τικά ναυπηγεία, τα οποία ως επί το πλείστον
carriers. Κεντρικός διαφαίνεται ο ρόλος Στόλος μεγάλων εταιρειών 15% 44% 38% ειδικεύονται στις ναυπηγήσεις δεξαμενό-
των Handymaxes και των Panamaxes πλοιων και gas carriers, να κερδίζουν την
(35% και 37%) αντίστοιχα, ενώ σχεδόν εμπιστοσύνη των μεσαίων εταιρειών, όχι
ένα στα πέντε bulk carriers είναι τύπου βέβαια στον βαθμό που εμπιστεύονται
Capesize. πλοία ναυπηγημένα στην Ιαπωνία.
Υπάρχουν αρκετές διαφορές με τον Σύνολο 16% 38% 41%
στόλο που διαχειρίζονται μεγάλες εται- Μεγάλες εταιρείες
ρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται Το σκηνικό διαφοροποιείται για τις μεγαλύτε-
αποκλειστικά στα bulk carriers. Υπενθυ- Δεν αναγράφονται ποσοστά μικρότερα του 5% Άλλη/Άγνωστη Νότια Κορέα Κίνα Ιαπωνία ρες εταιρείες, καθώς τα ναυπηγεία της Κίνας
μίζεται ότι το 34% των πλοίων που δια- (44%) προπορεύονται έναντι των ιαπωνικών
χειρίζονται εταιρείες μεγάλου μεγέθους (38%) και των νοτιοκορεατικών (15%). Βέβαια,
που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά συγκριτικά με τα γενικά στοιχεία, οι διαφορές
στα bulk carriers είναι Capesizes, ενώ Γράφημα 15: Η κατανομή του στόλου bulk carriers των διαφοροποιημένων εταιρειών των κινεζικών και των ιαπωνικών ναυπηγείων
μόλις το 13% είναι τύπου Handymax. μικρού, μεσαίου και μεγάλου μεγέθους ανά χώρα ναυπήγησης είναι μικρές (38% και 41% αντίστοιχα).
70 71