Page 50 - ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ - ΜΑΡΤΙΟΣ 2024
P. 50
ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ρικών συμφωνιών για τη διασπορά κινδύνου και
τον περιορισμό της εξάρτησης από μικρό αριθμό
αγορών.
Διεθνής χρηματοδότηση και δανεισμός
Ιδίως οι αναπτυσσόμενες οικονομίες αντιμετω-
πίζουν υψηλά επίπεδα εξωτερικού δανεισμού σε
ένα περιβάλλον ανοδικών επιτοκίων, συνθήκες
που δυσκολεύουν την πρόσβασή τους στις διεθνείς
κεφαλαιαγορές για άντληση χρηματοδότησης. Στις
επικρατούσες χρηματοοικονομικές συνθήκες, η
βιωσιμότητα του χρέους για τις οικονομίες αυτές
έχει αναχθεί σε κρίσιμη προτεραιότητα. Η άνοδος
των επιτοκίων διεθνώς, ως συνέπεια της σφικτής
νομισματικής πολιτικής Κεντρικών Τραπεζών, όπως
η αμερικάνικη Fed και η ευρωπαϊκή ECB, αύξησε τα
κόστη δανειακής εξυπηρέτησης των υπερχρεωμέ-
νων οικονομιών, ανάγοντας σε επιτακτική ανάγκη
τις δανειακές αναδιαρθρώσεις.
Κλιματική αλλαγή
Οι προβλέψεις εκτιμούν σημαντικές αρνητικές
επιπτώσεις στη διεθνή οικονομία εξαιτίας της κλι-
ματικής κρίσης. Ενδεικτικά, υπολογίζεται αναμενό-
μενη μείωση του διεθνούς ΑΕΠ τουλάχιστον κατά
10% μέχρι το 2100, εξαιτίας των ακραίων καιρικών
κρίσεων, του φαινομένου του θερμοκηπίου και της
οικονομίες κατέγραψαν σημαντική ανάκαμψη, με υπερθέρμανσης του πλανήτη, μεταξύ άλλων.
χαμηλά επίπεδα ανεργίας –ενδεικτικά, 3,7% στις
ΗΠΑ και 6,0% στην Ευρωζώνη το 2023–, σε συν- Προοπτικές διεθνούς ναυτιλίας
δυασμό με ενίσχυση των ονομαστικών μισθών και Οι παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές διαμορφώνουν
σχετικό περιορισμό των μισθολογικών διαφορών. ανάμεικτες προοπτικές. Σύμφωνα με διεθνείς
Όμως, οι πραγματικές εισοδηματικές απώλειες εκτιμήσεις, αναμένεται επιβράδυνση στην αγορά
και η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού θέτουν των containers για το 2024. Η Clarkson προβλέπει
νέες προκλήσεις. Οι αναπτυσσόμενες οικονομίες, συγκρατημένη άνοδο περί το 3,7% έναντι του 2023,
αντίθετα, εμφάνισαν μεικτές τάσεις. Ορισμένες με τις εταιρείες να προσπαθούν να περιορίσουν τις
οικονομίες, όπως Κίνα, Βραζιλία, Τουρκία και ζημίες τους, λόγω αυξανόμενης ανισορροπίας προ-
Ρωσία, κατέγραψαν πτωτικές τάσεις ανεργίας, αν σφοράς και ζήτησης. Προβληματισμοί ανακύπτουν
και η ανεπίσημη απασχόληση, έμφυλες διακρίσεις και για την αγορά των LNGs, καθώς ένας σημαντι-
και υψηλή ανεργία στον νεανικό πληθυσμό παρα- κός αριθμός νεοναυπηγηθέντων πλοίων (αρκετά εκ
μένουν ισχυρές. των οποίων ελληνικών συμφερόντων) αναμένεται
να ενισχύσουν τον υφιστάμενο στόλο, σε συνέχεια
Διεθνές εμπόριο εντατικών παραγγελιών ήδη από το 2021. Οι αγο-
Περιορισμένες τάσεις καταγράφηκαν στο πεδίο ρές των tankers και των dry bulkers αναμένεται να
των διεθνών εμπορικών ροών κατά το 2023, αν και επιδείξουν σταθερή απόδοση, με θετικότερες προ-
αναμένεται ανάκαμψη κατά το 2024. Διαπιστώ- οπτικές για τον τομέα των tankers.
νεται μεταστροφή των καταναλωτικών δαπανών Στους κινδύνους που αναμένεται να επηρεάσουν
από τον τομέα των αγαθών προς τις υπηρεσίες, εν τη διεθνή ναυτιλία περιλαμβάνονται ο ενδεχόμε-
μέσω γεωπολιτικών εντάσεων, διαταραχών στην νος ισχνός ρυθμός ανάπτυξης, η ενίσχυση των
εφοδιαστική αλυσίδα, διάσπαρτων συνεπειών της τάσεων προστατευτισμού και οι παρατεταμένες
πανδημίας και ενίσχυση των πολιτικών προστα- γεωπολιτικές εντάσεις. Η σύγκρουση στην Ουκρα-
τευτισμού σε ορισμένες οικονομίες. Οι αρνητικές νία έχει ήδη σημαντικές συνέπειες για την αγορά
συνέπειες είναι ιδιαίτερα επίπονες στις αναπτυσ- των dry bulks (ευρέως αρνητικές) αλλά και την
σόμενες οικονομίες, όπου η οικονομική ανάπτυξη αγορά των tankers (κυρίως θετικές). Καθώς η
στηρίζεται συχνά στις εξαγωγές. Καταγράφεται σύγκρουση συνεχίζεται και κατά το 2024, αναμέ-
αυξανόμενη διαφοροποίηση στους εμπορικούς νεται να επιδράσει καίρια στις διεθνείς εμπορικές
εταίρους και ενίσχυση των περιφερειακών εμπο- ροές.
50