Κεφαλαιαγορές – πλοία του μέλλοντος – ναυλαγορές: Μια εφ’ όλης της ύλης...

Κεφαλαιαγορές – πλοία του μέλλοντος – ναυλαγορές: Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας

184
Κεφαλαιαγορές – πλοία του μέλλοντος – ναυλαγορές: Μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για το παρόν και το μέλλον της ναυτιλίας

Οι κεφαλαιαγορές, τα πλοία του μέλλοντος, οι προοπτικές της ναυλαγοράς και οι απαραίτητες δεξιότητες που θα πρέπει να διαθέτουν οι νέοι για να ανταποκριθούν στις μελλοντικές απαιτήσεις του κλάδου συζητήθηκαν εκτενώς στο κλείσιμο της ναυτιλιακής έκθεσης CMA.

Στο Commodore Debate συμμετείχαν με τις απόψεις τους οι: Cesare d’Amico, CEO d’Amico Società di Navigazione S.p.A., Paolo d’Amico, πρόεδρος και CEO της d’Amico International Shipping (DIS), Lois Zabrocky, CEO της International Seaways, Peter Evensen, πρώην πρόεδρος και CEO της Teekay Shipping, και Γιάννης Χατζηπατέρας, CEO και πρόεδρος της Dorian LPG. Συντονιστής του πάνελ ήταν ο Jim Lawrence, πρόεδρος και ιδρυτικός εταίρος του Marine Money / MTI USA / MTI Network.

Κεφαλαιαγορές και ίδια κεφάλαια: Οι διαφορετικές προσεγγίσεις

Ομοιότητες παρουσιάζουν σήμερα οι δύο τρόποι άντλησης κεφαλαίων κατά τον κ. P. d’Amicο, δεδομένων των μεγάλων απαιτήσεων στο περιβαλλοντικό και κοινωνικό μέτωπο με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες και οι private εταιρείες. Ο ίδιος εκτίμησε στο πλαίσιο αυτό ότι στο μέλλον όλο και περισσότερες εταιρείες θα επιλέξουν την εισαγωγή τους στις κεφαλαιαγορές για την ανάπτυξη των στόλων τους.

Από την πλευρά του, ο κ. Χατζηπατέρας αναφέρθηκε στην επιλογή του να εισαγάγει την Dorian στο αμερικανικό χρηματιστήριο, τονίζοντας ότι οι αμερικανικές κεφαλαιαγορές αποτελούν την καλύτερη δυνατή επιλογή με μεγάλο κόστος. Ως μειονέκτημα μιας εισηγμένης εταιρείας, ο επικεφαλής της Dorian ανέφερε την απαίτηση να παρέχει στους μετόχους διαρκή ενημέρωση για οικονομικά αποτελέσματά της. «Εάν μια εταιρεία δεν αναζητά κεφάλαια για επέκταση, τότε το να παραμένει ιδιωτική είναι η καλύτερη επιλογή. Στην περίπτωση όμως που αναζητά κεφάλαια, οι κεφαλαιαγορές αποτελούν μια σπουδαία πλατφόρμα».

Το γεγονός ότι το board μπορεί να δώσει μια σωστή καθοδήγηση για τη μελλοντική στρατηγική μιας εισηγμένης εταιρείας, ιδιαίτερα σε ένα περιβάλλον κυκλικότητας, αποτελεί το σημαντικότερο πλεονέκτημα, σχολίασε ο κ. Evensen.

Tα εμπορικά μηνύματα είναι τα ίδια και στις δύο περιπτώσεις, αλλά οι προσεγγίσεις που ακολουθούν οι εταιρείες είναι διαφορετικές, υπογράμμισε η κ. Zabrocky, αν και, όπως σημείωσε, δεν διαθέτει εμπειρία από μια private εταιρεία.

Πού οδεύουν οι ναυλαγορές

Σε σχετική ερώτηση για τις προοπτικές της ναυλαγοράς, ο κ. Χατζηπατέρας εμφανίστηκε συγκρατημένα αισιόδοξος παρά το γεγονός ότι το orderbook των LPG carriers δεν κυμαίνεται στα χαμηλά επίπεδα των δεξαμενόπλοιων και των bulk carriers.

«Υπήρξε μια επί μακρόν ξηρασία», σχολίασε η κ. Lois αναφερόμενη στη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων και «τώρα τα fundamentals είναι ισχυρά συμπεριλαμβανομένων των VLCCs».

Τα πλοία του μέλλοντος

Ο κ. Evensen, στο τεχνολογικό μέτωπο, επισήμανε ότι κατά τα επόμενα 20 χρόνια η ναυτική τεχνολογία θα έχει ωριμάσει αρκετά ώστε να βγουν σαφή συμπεράσματα για τη σχεδίαση και την ανάπτυξη των πλοίων του μέλλοντος. «Η περίοδος είναι πολύ ενδιαφέρουσα και πολλοί την παρομοιάζουν με τη μετάβαση από τα ιστία στον ατμό. […] Θα είναι μια “μάχη”, δεδομένου ότι όσοι παραγγέλνουν νέα πλοία θα ασκήσουν πίεση να υπάρξουν κανονισμοί για τα παλαιότερα», συνέχισε.

Η παραγγελία πλοίων εναλλακτικών καυσίμων θα ήταν αδύνατη χωρίς την υποστήριξη των ναυλωτών, σημείωσε από την πλευρά του ο κ. P. d’Amico.

O κ. C. d’Amico υποστήριξε ότι στην dry ναυτιλία η συνεργασία πλοιοκτητών και ναυλωτών περιορίζεται αποκλειστικά στα Capesizes και πρόσθεσε ότι η εν λόγω αγορά παραδοσιακά «ήταν πιο ανθεκτική στις αλλαγές, καθώς η επιβολή κανονισμών ήταν πιο βραδεία σε σχέση με τα δεξαμενόπλοια».

Ιδιαίτερα ικανοποιημένη για την παραλαβή VLCC διπλού καυσίμου εμφανίστηκε η κ. Lois, η οποία εξέφρασε την ελπίδα ότι στο μέλλον θα δούμε στενότερη συνεργασία πλοιοκτητών και ναυλωτών. Τόνισε επίσης ότι η ναυτιλία θα πρέπει να έχει μια ενιαία φωνή σε επίπεδο κανονισμών.

Ο κ. Χατζηπατέρας ανέφερε ότι είναι μια εξελισσόμενη κατάσταση και ήδη το 50% των παραγγελιών μηχανών της MAN είναι διπλού καυσίμου.

Ναυτικό επάγγελμα: οι απαραίτητες δεξιότητες και τα κίνητρα

Σε σχετική ερώτηση για τις απαραίτητες δεξιότητες των μελλοντικών πρωταγωνιστών της ναυτιλίας οι ομιλητές συμφώνησαν ότι η συνεχής εκπαίδευση και η εναρμόνιση με τις τεχνολογικές εξελίξεις αποτελούν τα εχέγγυα της επιτυχίας.

Ο C. d’ Amico υπογράμμισε ότι οι εταιρείες θα πρέπει να είναι κοντά στους ναυτικούς τους και η πρόσβαση στο διαδίκτυο θα βελτίωνε σημαντικά τη ζωή τους εν πλω.

Τέλος, σε ερώτηση της Carleen Lyden Walker, Co-Founder and CEO/Chief Evolution Officer της ΝΑΜΕPA/SHIPPINGInsight, για το πώς οι ομιλητές θα προσπαθούσαν να πείσουν τους νέους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα, ο κ. Χατζηπατέρας έκανε λόγο για μεγάλες προοπτικές, καθώς η ναυτιλία θα είναι ζωτικής σημασίας για πάντα και αποτελεί τη βιομηχανία με τη μεγαλύτερη έκθεση.

«Είναι η πιο όμορφη δουλειά στον κόσμο. Εμπλέκεσαι με τα πάντα, όπως η οικονομία και η γεωπολιτική», τόνισε χαρακτηριστικά ο P. d’Amico, ενώ ο C. d’Amico ανέφερε ότι χρειάζεται θάρρος, καθώς οι αλλαγές είναι αλλεπάλληλες και συντελούνται σε μικρό χρονικό διάστημα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.