Tο μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

    177
    Tο μέλλον της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας

    Σε θετικό κλίμα πραγματοποιήθηκε πρόσφατα μια εποικοδομητική συζήτηση αναφορικά με το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Η συζήτηση έλαβε χώρα στο πλαίσιο συνεδρίου που διοργάνωσε το Ελληνικό Ινστιτούτο Ναυτικής Τεχνολογίας (ΕΛ.Ι.Ν.Τ.) στο Ίδρυμα Ευγενίδου την Τρίτη 22 Νοεμβρίου 2022.

    Μέρος στη συζήτηση έλαβαν ο κ. Β. Λογοθέτης, αντιπρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, ο κ. Β. Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ), ο κ. Δ. Παππάς, πρόεδρος του Συλλόγου Διπλωματούχων Ναυπηγών Μηχανικών Ελλάδας, ο Δρ. Ρ. Λειβαδάρος, τεχνικός σύμβουλος της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Πειραιά, και ο κ. Σταύρος Κασιδιάρης, πρόεδρος της C&A Controls and Automation Stavros Kassidiaris SA.

    Η συζήτηση δεν περιορίστηκε μεταξύ των προαναφερθέντων, καθώς το κοινό επέδειξε έντονο ενδιαφέρον και το πάνελ ομιλητών αφουγκράστηκε τις όποιες παρατηρήσεις και ανησυχίες εκφράστηκαν.

    Οι προοπτικές και οι προκλήσεις για νέες κατασκευές

    Η συζήτηση εκκίνησε με επίκεντρο τις προοπτικές νέων ναυπηγήσεων στα ναυπηγεία της Ελλάδας, δεδομένων των προσπαθειών αναβίωσης της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. Ο κ. Κασιδιάρης υπογράμμισε ότι τα ελληνικά ναυπηγεία θα αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Με τα λεγόμενα του κ. Κασιδιάρη συμφώνησε ο κ. Κορκίδης, ο οποίος μάλιστα πρόσθεσε πως στην Ελλάδα υπάρχει η δυνατότητα λειτουργίας πράσινων διαλυτηρίων, γεγονός που μπορεί να ενισχύσει την κυκλική οικονομία.

    O κ. Λειβαδάρος σημείωσε ότι οι επιχειρήσεις της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του Πειραιά έχουν διατηρήσει την τεχνογνωσία, παρά το γεγονός ότι τα ναυπηγεία της χώρας δεν αναλάμβαναν projects νέων κατασκευών.

    Στις σημαντικότερες προκλήσεις για τη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα, οι ομιλητές ανέφεραν τον χρόνο παράδοσης, το κόστος αλλά και τη χρηματοδότηση. Για το κόστος ακούστηκαν διφορούμενες απόψεις, με τον κ. Λογοθέτη να υπογραμμίζει ότι η αξιοπιστία θα μπορούσε να υπερκεράσει το κόστος. Ως ενδεικτικό παράδειγμα ανέφερε τις εταιρείες που επιλέγουν να ναυπηγούν τα πλοία τους στην Ιαπωνία, παρά το υψηλό κόστος, λόγω της αξιοπιστίας των ιαπωνικών ναυπηγείων και των υψηλών τιμών μεταπώλησης των πλοίων.

    Από την άλλη, ο κ. Παππάς εξέφρασε την άποψη πως είναι προτιμότερο η Ελλάδα να επικεντρωθεί στις εργασίες επισκευών, λαμβάνοντας υπόψη το θετικό μομέντουμ για τον κλάδο. Ο κ. Παππάς εστιάστηκε επίσης στο γεγονός ότι για πολλά χρόνια τα ναυπηγεία της χώρας δεν λειτουργούσαν ή υπολειτουργούσαν και ως αποτέλεσμα η τεχνογνωσία για τα επαγγέλματα αυτά δεν έχει μεταλαμπαδευτεί στις νεότερες γενιές. Στο πλαίσιο αυτό, ο αντιπρόεδρος του ΝΕΕ πρότεινε στοχευμένες δράσεις για την προσέλκυση και την κατάρτιση των νέων.

    Ανταγωνιστικότητα στον διεθνή στίβο

    Όσον αφορά την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής ναυπηγικής βιομηχανίας στο μέλλον, οι ομιλητές άσκησαν κριτική στο ελληνικό φορολογικό και ασφαλιστικό πλαίσιο, με τον κ. Κασιδιάρη να σημειώνει ότι αυξάνεται «δυσβάσταχτα» το κόστος ενός εργαζομένου. Από την άλλη, ο κ. Παππάς, φέρνοντας ως παράδειγμα την επιτυχία της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ολλανδίας, παρά το υψηλό της κόστος, υπογράμμισε ότι η ποιότητα των δραστηριοτήτων των ελληνικών ναυπηγείων θα μπορούσε να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για την ανταγωνιστικότητά τους. Η Ελλάδα πρέπει να αναζητήσει την ανταγωνιστικότητά της στον παγκόσμιο στίβο στην ποιότητα και όχι στο κόστος. «Χρειαζόμαστε οργάνωση, στελέχωση και γνώση», σημείωσε.

    Ακολούθησε συζήτηση μεταξύ των ομιλητών του πάνελ και του κοινού, οι οποίοι εξέπεμψαν αισιόδοξα μηνύματα για το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας στην Ελλάδα. Ένα από τα καταληκτικά σχόλια των ομιλητών, που κέντρισε το ενδιαφέρον, ήταν εκείνο του κ. Κορκίδη: «Η κορυφαία ναυτιλία στον κόσμο να έχει τη ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία που της αξίζει».

    Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.