Bulk carriers: Προκλήσεις αλλά και αισιοδοξία για τη ναυλαγορά

Bulk carriers: Προκλήσεις αλλά και αισιοδοξία για τη ναυλαγορά

180
Bulk carriers: Προκλήσεις αλλά και αισιοδοξία για τη ναυλαγορά

Μετά τα τέλη Ιανουαρίου 2022, ο BDI παρουσιάζει άνοδο η οποία υποστηρίζεται από τη συνέχιση των βραζιλιάνικων εξαγωγών ξηρών φορτίων μετά τις έντονες βροχοπτώσεις, ενώ η απαγόρευση εξαγωγών άνθρακα από την Ινδονησία φάνηκε πρόσκαιρη. Έως τα τέλη Μαΐου, ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς των dry επέστρεψε στις 2.933 μονάδες, καταγράφοντας άνοδο 337 μονάδων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2021. Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η BIMCO επικεντρώνεται στις προοπτικές της ναυλαγοράς των dry, με προσφορά και ζήτηση να δημιουργούν θετικές συνιστώσες για τα συγκεκριμένα πλοία.

Στο μέτωπο της ζήτησης, οι πρόσφατες εκτιμήσεις του ΔΝΤ για την παγκόσμια οικονομία σκιαγραφούν σημαντικές προκλήσεις κυρίως σε ό,τι αφορά τον πληθωρισμό, τις τιμές των εμπορευμάτων και τη συμφόρηση στις εφοδιαστικές αλυσίδες. Στο χειρότερο σενάριο, το ΔΝΤ βλέπει ότι το παγκόσμιο ΑΕΠ το 2023 θα είναι μειωμένο κατά 2% συγκριτικά με το βασικό σενάριο. Την ίδια ώρα, πρόσφατο report του ΟΟΣΑ κινείται στην ίδια κατεύθυνση και το α’ τρίμηνο το ΑΕΠ των G7 υποχώρησε κατά 0,1% σε σχέση με το δ’ τρίμηνο του 2021.

Η Διεθνής Ένωση Χάλυβα εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση χάλυβα θα αυξηθεί κατά 0,4% και 2,2% το 2022 και το 2023 αντίστοιχα, ενώ η ζήτηση για iron ore φυσιολογικά θα ακολουθήσει την ίδια τάση, αναφέρει η BIMCO. Στα τέλη του 2021, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) ανέφερε ότι η ζήτηση για άνθρακα το 2024 θα είναι υψηλότερη κατά μόλις 1,2% σε σχέση με το 2021. Έκτοτε οι τιμές άνθρακα πήραν την ανιούσα, «απειλώντας» την κατανάλωση χωρών χαμηλών εισοδημάτων, ενώ Κίνα και Ινδία επιχειρούν να αυξήσουν την εγχώρια παραγωγή τους. Βραχυπρόθεσμα, βέβαια, οι δύο αυτές μεγάλες οικονομίες θα συνεχίσουν να εισάγουν άνθρακα, ωστόσο μακροπρόθεσμος στόχος είναι η αυτάρκεια, κάτι που θα επηρεάσει το θαλάσσιο εμπόριο. Από την άλλη, ο άνθρακας ξανακερδίζει έδαφος στην ΕΕ μετά τις κυρώσεις στη ρωσική ενέργεια, εξέλιξη που θα παράσχει στήριξη στα τονομίλια βραχυπρόθεσμα.

Σε ό,τι αφορά τα σιτηρά, το αμερικανικό Υπουργείο Γεωργίας εκτιμά ότι οι παγκόσμιες εξαγωγές σιταριού θα είναι αυξημένες κατά 1,8% το 2022/23 έναντι του 2021/22. Υψηλές συγκομιδές κριθαριού αναμένονται σε Καναδά και Ρωσία, ωστόσο το κενό που θα αφήσει η Ουκρανία δύσκολα θα καλυφθεί. Αναφορικά με τη σόγια, οι εξαγωγές αναμένονται αυξημένες λόγω της παραγωγής σε ΗΠΑ και Βραζιλία, ενώ και η ζήτηση της Κίνας κινείται ανοδικά κυρίως για χρήση ως ζωοτροφή.

Παρά τη μικρή άνοδο της ζήτησης που εκτιμάται για τα κύρια ξηρά φορτία, η εικόνα είναι διαφορετική για τα δευτερεύοντα, με την BIMCO να αναμένει ότι το 2022 και το 2023 τα εν λόγω εμπορεύματα θα δουν τη ζήτησή τους να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα έναντι αυτής των χάλυβα, σιτηρών και άνθρακα. Συμπερασματικά, η BIMCO είναι αισιόδοξη για τη ζήτηση φέτος, ενώ για το 2023 ίσως καταγραφεί ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, σε περίπτωση που ο πληθωρισμός επιστρέψει σε κανονικά επίπεδα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.