Δεξαμενόπλοια: Το πιθανό ντόμινο λόγω της ουκρανικής κρίσης

Δεξαμενόπλοια: Το πιθανό ντόμινο λόγω της ουκρανικής κρίσης

727
Δεξαμενόπλοια: Το πιθανό ντόμινο λόγω της ουκρανικής κρίσης

H επίδραση των γεωπολιτικών εντάσεων μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας έχει ήδη καταστεί εμφανής στις διεθνείς αγορές. Οι τιμές πετρελαίου ξεπέρασαν για πρώτη φορά τα $90 ανά βαρέλι από το 2014 την Τετάρτη 25 Ιανουαρίου, εν μέσω ανησυχίας για ελλιπή προσφορά σε περίπτωση που η κατάσταση στα σύνορα των δύο χωρών κλιμακωθεί περαιτέρω.

Η αύξηση των τιμών πετρελαίου συνήθως δεν συσχετίζεται με θετικές εξελίξεις για την αγορά των δεξαμενόπλοιων. Ωστόσο, αναλυτές εκτιμούν πως μια ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, παρότι θα προκαλέσει άνοδο των τιμών μαύρου χρυσού, δύναται να ευνοήσει την αγορά των tankers.

Ειδικότερα, η επιθυμία των αγοραστών να εξασφαλίσουν ποσότητες πετρελαίου λόγω της μειωμένης προσφοράς στην αγορά ίσως αντανακλαστεί στη ναυλαγορά των tankers. Η ανησυχία περί μειωμένης προσφοράς πηγάζει από τη δυναμική της Ρωσίας στην αγορά ενέργειας, την εξάρτηση της Ευρώπης από τα ενεργειακά αγαθά της και τους δασμούς που εξετάζουν πολλοί ηγέτες της Δύσης.

Σημειώνεται πως ενδεχόμενες κυρώσεις στη Μόσχα και ένα συνεπακόλουθο «διάλειμμα» στις εμπορικές σχέσεις Ευρώπης και Ρωσίας θα μεταβάλει άρδην τον χάρτη των μεταφορών. Άλλωστε, πρόσφατη έκθεση της BP αναφορικά με τις εισαγωγές ενεργειακών αγαθών της Ευρώπης το 2020 καταδεικνύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ρωσίας, η οποία προμήθευσε το 29% του αργού πετρελαίου, το 37,5% του φυσικού αερίου και το 15% του LNG τα οποία εισήγαγε η Ευρώπη.

Συνεπώς, η ενεργειακά «διψασμένη» Ευρώπη θα στραφεί σε λοιπές αγορές για την κάλυψη των αναγκών της. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Poten & Partners, η Μέση Ανατολή μπορεί να καλύψει το κενό της Ρωσίας αναφορικά με τις ανάγκες πετρελαίου της Ευρώπης. Μια τέτοια εξέλιξη θα ευνοήσει την αγορά των VLCCs. Παράλληλα, η Ευρώπη θα αναζητήσει νέους τροφοδότες φορτίων πετρελαϊκών παραγώγων, δίνοντας ώθηση στο θαλάσσιο εμπόριο ΗΠΑ-Ευρώπης και ευνοώντας τα MR tankers.

Την ίδια ώρα, η Ρωσία θα εισέλθει σε αναζήτηση νέων προορισμών των αγαθών της, ευελπιστώντας πιθανώς στο να τροφοδοτήσει την Κίνα. Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση των θαλάσσιων εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας θα φέρει χαμόγελα στα δεξαμενόπλοια μεσαίου μεγέθους, όπως τα Aframaxes και τα Suezmaxes, καθώς οι υποδομές των ρωσικών τερματικών δεν εξυπηρετούν δεξαμενόπλοια μεγάλου μεγέθους.

Εν κατακλείδι, μια ρωσική εισβολή στην Ουκρανία θα προκαλέσει εκτόξευση των τιμών πετρελαίου βραχυπρόθεσμα και πιθανώς θα δώσει πνοή στην ανάκαμψη της αγοράς των tankers. Ωστόσο, αβέβαιο παραμένει το κατά πόσο η Ευρώπη θα επιβάλει δασμούς στη Ρωσία, καθώς μια τέτοια κίνηση θα έχει σημαντικές συνέπειες και για τις οικονομίες των κρατών-μελών.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.