Η ελληνική ακτοπλοΐα μπροστά σε σημαντικές προκλήσεις

Η ελληνική ακτοπλοΐα μπροστά σε σημαντικές προκλήσεις

191
Η ελληνική ακτοπλοΐα μπροστά σε σημαντικές προκλήσεις

Ημερίδα με αφορμή την ολοκλήρωση του έργου OPTINET έλαβε χώρα τη Δευτέρα 20 Δεκεμβρίου στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιά. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από το ΕΠΑΝΕΚ και είχε ως στόχο να δημιουργήσει ένα πρωτότυπο εργαλείο/πλατφόρμα που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την βελτιστοποίηση εναλλακτικών μορφών ακτοπλοϊκών δικτύων καθώς και για την αξιολόγηση του κόστους και του επιπέδου εξυπηρέτησης που μπορούν αυτά να προσφέρουν σε ναυτιλιακές εφαρμογές και κυρίως στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.

Συντονιστής του έργου ήταν η εταιρεία HYDRUS Engineering S.A., μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες παροχής τεχνικών υπηρεσιών στο χώρο της ναυτιλίας. Οπως δήλωσε ο Εκτελεστικός Διευθυντής της εταιρείας κ. Λάμπρος Νάκος η εταιρεία ιδρύθηκε το 2009 και δραστηριοποιείται στον ευρύτερο τομέα της ναυτιλίας καλύπτοντας ένα μεγάλο φάσμα αναγκών και υπηρεσιών, επεκτείνοντας τη δραστηριότητά της και στον τομέα της ενέργειας. Ο κ. Νάκος τόνισε τη σημασία του έργου και ειδικά την κοινωνική συνεισφορά του στη βελτιστοποίηση του ακτοπλοϊκού δικτύου και ιδιαίτερα των λεγόμενων άγονων γραμμών.

Το έργο αναπτύχθηκε σε συνεργασία με το Εργαστήριο Θαλασσίων Μεταφορών της Σχολής Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ, που δραστηριοποιείται στους τομείς της οικονομίας, της εφοδιαστικής αλυσίδας, της ενέργειας, του περιβάλλοντος και τις ασφάλειας στις θαλάσσιες μεταφορές καθώς και με την Επιτελική Δομή ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (ΥΝΑΝΠ).

Την εκδήλωση χαιρέτισαν οι κκ. Εμμανουήλ Κουτουλάκης, γενικός γραμματέας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Ευάγγελος Σαπουντζάκης, αντιπρύτανης του ΕΜΠ και Βασίλειος Κορκίδης, Πρόεδρος του ΕΒΕΠ.

Το OPTINET αποτελεί ένα καινοτόμο εργαλείο που βοηθά και βελτιστοποιεί το σχεδιασμό του ακτοπλοϊκού δικτύου προς την αντιμετώπιση των προβλημάτων θαλάσσιας διασύνδεσης και εξυπηρέτησης που αντιμετωπίζουν πολλά νησιά, ιδιαίτερα στις λεγόμενες «άγονες γραμμές», ανέφερε κατά την αρχική του τοποθέτηση ο κ. Θάνος Παππάς, Επιστημονικός Υπεύθυνος του έργου.

Για τη βασική λειτουργικότητα της πλατφόρμας αναλύονται οι παρακάτω κύριοι παράμετροι: α) το πλήθος των λιμένων, β) το πλήθος/τύπος πλοίων, γ) το κόστος μεταφοράς ανά τύπο πλοίου και δ) η ζήτηση, οι ανάγκες δηλαδή του επιβατικού κοινού για μετακίνηση. Όπως τόνισε ο κ. Παππάς, για το εν λόγω έργο συγκεντρώθηκε εξειδίκευση από τις θαλάσσιες μεταφορές, τους κλάδους της πληροφορικής και της αλγοριθμικής και την επιχειρησιακή έρευνα και ανάλυση με στόχο τη βελτιστοποίηση της λήψης αποφάσεων.

Εν συνεχεία ακολούθησε συζήτηση για το μέλλον του κλάδου της ακτοπλοΐας την οποία συντόνισε ο κ. Δημήτριος Λυρίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής του ΕΜΠ. Κατά την αρχική του τοποθέτηση ο κ. Μιχάλης Σακέλλης, Πρόεδρος του ΣΕΕΝ έκανε ένα λόγο για μεγάλη αβεβαιότητα που επιφέρουν οι περιβαλλοντικοί κανονισμοί στον κλάδο οδεύοντας προς το 2030. Σημείωσε επίσης ότι οι προκλήσεις είναι, κατά κύριο λόγο, τεχνικές και τις λύσεις θα δώσει η τεχνολογία. Ο κ. Σακέλλης ανέφερε ότι η ακτοπλοΐα θα πρέπει να διαφοροποιηθεί από την ποντοπόρο ναυτιλία σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει και υπογράμμισε την ανάγκη ύπαρξης μηχανισμού επιδότησης ναύλων καθώς οι αυξήσεις στα καύσιμα θα οδηγήσουν σε αυξήσεις στους ναύλους με επίδραση στην επιβατική ζήτηση. O πρόεδρος του ΣΕΕΝ συμπλήρωσε ότι η πολυαναμενόμενη ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου θα επέλθει κυρίως με νέες ναυπηγήσεις καθώς στην αγορά δεν υπάρχουν second-hand πλοία μικρής ηλικίας που να συμμορφώνονται με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.

Η κ. Αθηνά Φωκά,  Δ/ντρια Επιτελικής Δομής ΕΣΠΑ του ΥΝΑΝΠ τόνισε την ύπαρξη δυνατοτήτων χρηματοδότησης εντός του προγράμματος ΕΣΠΑ, βασική προτεραιότητα του οποίου είναι η αναδιάρθρωση των θαλάσσιων μεταφορών με έμφαση στη διασυνδεσιμότητα. Η κ. Φωκά υπογράμμισε ότι στον σχεδιασμό του ΥΝΑΝΠ υπάρχουν επενδύσεις σε ελληνικά λιμάνια με επίκεντρο την ακτοπλοΐα.

Για δυσβάστακτο κόστος των εναλλακτικών καυσίμων στον κλάδο της ακτοπλοΐας έκανε λόγο αρχικά ο κ. Πάνος Μήτρου, Gas Technology Segment Manager του Lloyd’s Register. Κατά τον κ. Μήτρου τα ηλεκτρικά πλοία με μπαταρίες αποτελούν μια βιώσιμη και ρεαλιστική επιλογή ενώ επί του παρόντος μόνο το LNG βρίσκεται σε επαρκή διαθεσιμότητα και σε καλή τιμή για την ευθυγράμμιση με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, τόνισε. Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι όποιες διαθέσιμες επιλογές θα πρέπει να εξετάζονται «χωρίς ταμπού» και με οικονομική βάση ενώ δεν απέκλεισε την ατομική ενέργεια ως μια εφικτή λύση για την ακτοπλοΐα στο μέλλον.

Η κατασκευή ηλεκτρικών πλοίων στην Ελλάδα είναι εφικτή επεσήμανε η κ. Ελένη Πολυχρονοπούλου, πρόεδρος της HEMEXPO μετά από σχετική ερώτηση. Άλλωστε, βρίσκεται στα σκαριά ο σχεδιασμός πλοίων που αξιοποιούν καινοτόμα τεχνογνωσίας για χρήση σε πορθμεία, όπως ανέφερε, ωστόσο το ζητούμενο είναι οι συνέργειες και να έχουν τη δυνατότητα οι κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού να εργαστούν από κοινού με τα ναυπηγεία. Η κ. Πολυχρονοπούλου επανέλαβε τον προστατευτισμό που ακολουθούν αντίστοιχες βιομηχανίες κυρίως της Ασίας και στο πλαίσιο αυτό κρίνεται επιτακτική ανάγκη συμπράξεων και συνεργειών.

Ο κ. Αντώνης Τρακάκης, Technical Director Marine του Rina σχολίασε ότι ο μέσος όρος ηλικίας του στόλου της ακτοπλοΐας είναι 30 έτη και αυτό διότι τα συγκεκριμένα πλοία δεν υπόκεινται σε καταπονήσεις όμοιες με εκείνων των ποντοπόρων. Κατά τον ίδιο, η χρήση του υδρογόνου ως λύση για τον κλάδο έχει νόημα κυρίως όταν μιλούμε για την παραγωγή του από φυσικό αέριο της οποίας το κόστος είναι μικρό.

Κατά τον κ. Ιωάννη Προυσαλίδη, καθηγητή του ΕΜΠ η επόμενη μεγάλη πρόκληση για την ηλεκτροδότηση πλοίων στα λιμάνια είναι η απουσία ενός πλαισίου για τη μεταπώληση ρεύματος σε χαμηλό κόστος.

Το λιμάνι του Πειραιά είναι πρόθυμο και έτοιμο να προχωρήσει σε επενδύσεις σε νέες τεχνολογίες προκειμένου να καταστεί πράσινο και να βελτιωθεί το επίπεδο διαβίωσης των πολιτών, τόνισε ο κ. Δημήτρης Σπύρου, Σύμβουλος Στρατηγικού Σχεδιασμού & Marketing της ΟΛΠ AE. Ο κ. Σπύρου πρόσθεσε ότι ακόμα υπάρχουν σε εξέλιξη διαβουλεύσεις για τη δυνατότητα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος σε πλοία ενώ επί του παρόντος το λιμάνι του Πειραιά μπορεί να τροφοδοτήσει πλοία της ακτοπλοΐας με LNG.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.