Dry αγορά: Οι λόγοι της διόρθωσης 

Dry αγορά: Οι λόγοι της διόρθωσης 

678
Dry αγορά: Οι λόγοι της διόρθωσης 

Η αγορά των πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου δείχνει σημάδια διόρθωσης τις τελευταίες τρεις εβδομάδες, κάτι που ωστόσο δεν τρομάζει αναλυτές και ναυτιλιακούς κύκλους, καθώς καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους οι ναύλοι κινούνταν σε ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα και συνεπώς μια κάποια υποχώρηση ήταν αναμενόμενη.

Με άρθρο της, η Torvald Klaveness επιχειρεί να αποδώσει τους λόγους αυτής της πτώσης:

1)  Τι συμβαίνει με την παραγωγή χάλυβα της Κίνας

Από τον Ιούλιο, η κινεζική παραγωγή χάλυβα ακολουθεί καθοδική πορεία και τον Σεπτέμβριο κατέγραψε ετήσια πτώση 20,3%. Άμεση απόρροια ήταν η παγκόσμια παραγωγή να ακολουθήσει την ίδια τάση και τον Σεπτέμβριο να καταγράψει απώλειες της τάξης του 8,2%.

Γιατί όμως η Κίνα μειώνει την παραγωγή της; Κατά την Torvald Klaveness, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η «ραθυμία» στην αγορά του real estate, η οποία είναι υπεύθυνη για το 40% της κινεζικής παραγωγής χάλυβα. Παράλληλα, είναι γνωστές οι φιλοδοξίες του Πεκίνου για τη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της οικονομίας του. Η ενεργειακή κρίση επίσης αποτελεί μία συνιστώσα, η οποία, κατά την Torvald Klaveness, ωθεί προς τα κάτω την κινεζική παραγωγή χάλυβα. Εν μέσω συνεχιζόμενης ενεργειακής κρίσης και καθώς η παραγωγή χάλυβα είναι εντάσεως ενέργειας, καθίσταται περισσότερο αναγκαίο η όποια διαθέσιμη ενέργεια να χρησιμοποιείται για τις ανάγκες των νοικοκυριών.

Καθώς η Κίνα είναι υπεύθυνη για το 70% του θαλάσσιου εμπορίου σιδηρομεταλλεύματος, τα παραπάνω δημιουργούν ένα ασταθές sentiment για το 2022. Παρ’ όλα αυτά, η Torvald Klaveness εκτιμά ότι κατασταλτικός παράγοντας για το εμπόριο iron ore θα είναι η προσφορά και όχι η ζήτηση, και ως εκ τούτου μειωμένη ζήτηση της Κίνας δεν θα σημάνει απαραίτητα πτώση του θαλάσσιου εμπορίου.

2)  Σημαντική διόρθωση των τιμών εμπορευμάτων

Το iron ore τελεί υπό διαπραγμάτευση πλέον στα $93/τόνο, καταγράφοντας σημαντική πτώση συγκριτικά με τα $200/τόνο στα μέσα του χρόνου, ενώ πτωτική τάση παρουσιάζει και ο άνθρακας.

Όταν οι τιμές των εμπορευμάτων παρουσιάζουν τέτοια πτώση, traders και τελικοί χρήστες οι οποίοι έχουν την «πολυτέλεια» να τηρήσουν στάση αναμονής αναμένουν έως ότου τελειώσει η πτώση. Η ζήτηση από αυτούς τους αγοραστές αρχίζει να καταγράφει σημάδια ανόδου μόνο στην περίπτωση που η αγορά εικάζεται ότι έχει στα χαμηλότερά της επίπεδα. Συνεπώς, σε περιόδους σαν αυτή, οι πραγματικές συναλλαγές είναι μικρότερες της ζήτησης.

Τις τελευταίες ημέρες ωστόσο ο άνθρακας έχει σταθεροποιηθεί, με τη ζήτηση δειλά να αυξάνεται. Ο χειμώνας είναι μπροστά μας και η Torvald Klaveness εκτιμά ότι τόσο η Κίνα όσο και ο υπόλοιπος κόσμος θα καταγράψουν έλλειμμα στην αγορά, ενώ και στη συγκεκριμένη περίπτωση η προσφορά είναι αυτή που προσθέτει πίεση στο θαλάσσιο εμπόριο και όχι η ζήτηση. Εκτιμάται ότι το θαλάσσιο εμπόριο άνθρακα θα παραμείνει ανθεκτικό το επόμενο έτος, ωστόσο δεν θα καταγράψει σημαντική αύξηση.

3)  Απότομη μείωση της συμφόρησης

Τους τελευταίους τρεις μήνες, ο αριθμός των bulkers που αναμένουν να ξεφορτώσουν σε λιμάνια έχει μειωθεί σημαντικά. Μάλιστα, η τάση ήταν πιο έντονη στον Ειρηνικό, όπου η συμφόρηση μειώθηκε κατά 11% μόλις τον τελευταίο μήνα.

Η μείωση της συμφόρησης συνεπάγεται επιστροφή πλοίων στη spot αγορά και άρα αύξηση της διαθέσιμης προσφοράς. Κατά την Torvald Klaveness, η μείωση της συμφόρησης αποτελεί κύριο παράγοντα για τη διόρθωση της αγοράς από τα μέσα Οκτωβρίου. Η υποχώρηση της συμφόρησης αποδίδεται στη διόρθωση των τιμών, με αποτέλεσμα τη μείωση των φορτίων.

Φωτό: Mohammed Hijaz/ Pixabay

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.