Σημάδια ανάκαμψης για την αγορά δεξαμενόπλοιων

Σημάδια ανάκαμψης για την αγορά δεξαμενόπλοιων

194
Σημάδια ανάκαμψης για την αγορά δεξαμενόπλοιων

Πρόσφατα δημοσιεύτηκε η μηνιαία έκθεση του ναυλομεσιτικού οίκου Clarksons για την πορεία της αγοράς των δεξαμενόπλοιων, η οποία παραμένει υπό σημαντική πίεση λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας Covid-19 στο θαλάσσιο εμπόριο πετρελαίου. Όμως, καθώς η προσφορά πετρελαίου επαναφέρεται σταδιακά σε προ-πανδημικά επίπεδα λόγω της στρατηγικής του OPEC, η ζήτηση έχει αρχίσει να ανακάμπτει.

Υπενθυμίζεται πως η ναυλαγορά των tankers ήταν αποδυναμωμένη τον Σεπτέμβριο. Ενδεικτικά, ο σταθμισμένος μέσος όρος (weighted average) των κερδών των δεξαμενόπλοιων είχε ανέλθει στα $5.442/ημέρα. Ωστόσο, στα τέλη Οκτώβριου σημειώθηκε αύξηση, καθώς τα κέρδη αυτά διαμορφώθηκαν στα $7.800/ημέρα. Η αγορά αργού πετρελαίου παρουσίασε θετικά σημάδια, καθώς τα κέρδη των Suezmaxes σκαρφάλωσαν άνω των $10.000/ημέρα για πρώτη φορά από τον Μάρτιο του 2021.

Πάντως, το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο αργού πετρελαίου παρουσίασε πτωτική πορεία τους πρώτους εννέα μήνες του 2021, βάσει δεδομένων της Clarksons: συγκεκριμένα, κατά 2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2020 και κατά 8% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο το 2019. Παρόλο που αναμένεται αύξηση των εμπορευματικών ροών το δ’ τρίμηνο του έτους, το εμπόριο αργού πετρελαίου για το 2021 εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 37,1 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα, σηματοδοτώντας πτώση 1% σε σύγκριση με το 2020. Αξίζει να σημειωθεί πως το 2020 είχε καταγραφεί μείωση 7% σε σύγκριση με το 2019.

Επιπλέον, οι εισαγωγές αργού πετρελαίου της Κίνας αναμένεται να μειωθούν κατά 3% το 2021, σε σύγκριση με το 2020, λόγω των αυξημένων αποθεμάτων της χώρας και των μειωμένων ποσοστώσεων εισαγωγών. Σε χαμηλά επίπεδα αναμένεται να κυμανθούν και οι συνολικές εισαγωγές της Ευρώπης, οι οποίες είχαν ήδη μειωθεί σημαντικά το 2020, οπότε και είχαν καταγράψει πτώση 11% σε σύγκριση με το 2019.

Ταυτόχρονα, θετική εμφανίζεται η πορεία της αγοράς των product tankers. Το θαλάσσιο εμπόριο πετρελαϊκών παραγώγων εκτιμάται πως θα διαμορφωθεί στα 21 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα για το 2021, βάσει της Clarksons, 7% αυξημένο σε σύγκριση με το 2020. Ωστόσο, η αύξηση αυτή δεν είναι αρκετή προκειμένου οι εμπορευματικές ροές να επιστρέψουν σε προ πανδημίας επίπεδα. Συγκεκριμένα, εκτιμάται πως θα παραμείνουν 6% λιγότερες σε σύγκριση με εκείνες του 2019.

Στο μέτωπο της προσφοράς, ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων αυξάνεται με νωχελικούς ρυθμούς, καθώς η αύξησή του υπολογίζεται στο 1,9% για το 2021, σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο. Τέλος, θετικές αναμένονται οι εξελίξεις στην αγορά των tankers το 2022, καθώς εκτιμάται πως η ζήτηση θα αυξηθεί κατά 5-6%, επιστρέφοντας σχεδόν σε προ-πανδημικά επίπεδα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.