Πετρέλαιο: Εύθραυστη η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης

Πετρέλαιο: Εύθραυστη η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης

127
Πετρέλαιο: Εύθραυστη η ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης

Η πανδημία Covid-19 επηρέασε σημαντικά τη ζήτηση πετρελαίου, ωθώντας τον OPEC+ να μειώσει σε μεγάλο βαθμό την παραγωγή του τον Απρίλιο του 2020, συγκεκριμένα κατά 9,7 εκατ. βαρέλια ανά ημέρα. Τους επόμενους μήνες υπήρξαν διάφορες μικρές αλλαγές, χωρίς ωστόσο να ληφθεί απόφαση περί επαναφοράς της προσφοράς σε προ πανδημίας επίπεδα. Η απόφαση αυτή ήλθε μόλις τον Ιούλιο του 2021, οπότε και αποφασίστηκε η σταδιακή αύξηση της προσφοράς κατά 400.000 βαρέλια ανά ημέρα, κάθε μήνα.

Έκτοτε, η πολιτική του OPEC+ όσον αφορά την προσφορά παραμένει απαράλλακτη, παρά τις μεταβολές που καταγράφονται στις εκτιμήσεις περί της ζήτησης πετρελαίου για τους υπόλοιπους μήνες του 2021 και για το 2022. Σημειώνεται πως στην αγορά επικρατεί παρατεταμένη αβεβαιότητα, απόρροια της ταχείας εξάπλωσης των μεταλλάξεων της Covid-19, οι οποίες ωθούν πολλές χώρες στο να εφαρμόσουν lockdowns, που επηρεάζουν αρνητικά τη ζήτηση μαύρου χρυσού, καθυστερώντας την επιστροφή της αγοράς σε φυσιολογικά επίπεδα.

Ωστόσο, δεν είναι όλα τα σημάδια των καιρών αρνητικά. Ενώ τα αποθέματα πετρελαίου παγκοσμίως παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, οι τιμές ρεκόρ που καταγράφει τις τελευταίες εβδομάδες το φυσικό αέριο καθιστούν το πετρέλαιο ελκυστική εναλλακτική για τη θέρμανση.

Οι προαναφερθείσες εξελίξεις δημιουργούν μια εύθραυστη ισορροπία μεταξύ ζήτησης και προσφοράς, με την πολιτική του OPEC+ να έχει αποφέρει καρπούς μέχρι στιγμής, όπως αναφέρει το S&P Platts.

Συγκεκριμένα, ο υπουργός Ενέργειας των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Suhail al-Mazrouei, δήλωσε στις 21 Σεπτεμβρίου πως η αγορά πετρελαίου κινείται σε καλά επίπεδα και πως η πολιτική του OPEC+ πρέπει να παραμείνει ως έχει.

Πράγματι, η τιμή πετρελαίου διατηρείται σε σχετικά υψηλά επίπεδα τον τελευταίο καιρό. Ενδεικτικά, το S&P Platts αξιολόγησε την τιμή του Brent στα $74,105/βαρέλι στις 21 Σεπτεμβρίου, 11,5% πάνω από τον προηγούμενο μήνα.

Ωστόσο, παρότι η τιμή πετρελαίου βρίσκεται σε υγιή επίπεδα, δεν μπορεί να ειπωθεί το ίδιο και για την αγορά δεξαμενόπλοιων. Άλλωστε, πρόσφατη μηνιαία έκθεση της BIMCO κατέδειξε την επιμένουσα αποδυνάμωση της ναυλαγοράς των tankers, με τα κέρδη των crude carriers να βρίσκονται υπό των $10.000 ανά ημέρα. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, οι ναύλοι δεν επαρκούν για να καλύψουν τα έξοδα ταξιδιού, αλλά φυσικά ούτε τα λειτουργικά έξοδα ή τα κόστη χρηματοδότησης.

Πάντως, οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες που έπληξαν τις ΗΠΑ, και συγκεκριμένα την πολιτεία της Λουιζιάνα, όπου δραστηριοποιούνται πληθώρα διυλιστηρίων, οδήγησαν στην αναστολή λειτουργίας πολλών εξ αυτών. Η εξέλιξη αυτή προκαλεί καθυστερήσεις σε φορτία από και προς το US Gulf, με επακόλουθες αναταραχές στα trading patterns των υγρών φορτίων. Λογική απόρροια των αναταραχών αυτών είναι αύξηση των τονομιλίων, η οποία δύναται να ευνοήσει τη ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων.

Τέλος, καθώς η ναυλαγορά των δεξαμενόπλοιων παραμένει σε αναζήτηση της ανάκαμψης, κύκλοι της αγοράς κάνουν λόγο για επιστροφή της ζήτησης πετρελαίου σε φυσιολογικά επίπεδα από το 2022 και έπειτα. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της Conoco Phillips, ο οποίος αναμένει επιστροφή της ζήτησης πετρελαίου σε προ πανδημίας επίπεδα στις αρχές του 2022. Ακόμη, η Goldman Sachs εκτιμά πως η τιμή του πετρελαίου θα «σκαρφαλώσει» στα $85/βαρέλι μέχρι το πέρας του 2021.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.