ETS: Η νέα πραγματικότητα για τη ναυτιλία

ETS: Η νέα πραγματικότητα για τη ναυτιλία

413
ETS: Η νέα πραγματικότητα για τη ναυτιλία

«Παράγουμε ελάχιστο πράσινο υδρογόνο για τη Ναυτιλία, μόλις το 0,1% της παραγωγής, και τα επόμενα χρόνια θα πρέπει να επιταχυνθεί η παραγωγή του ώστε να πιάσουμε τους στόχους που έχουμε θέσει γιατί αλλιώς θα δημιουργηθεί ένα μεγάλο κενό», τόνισε η ευρωβουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Μαρία Σπυράκη, μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «Υδρογόνο και Ελληνική Ναυτιλία- στον δρόμο της παγκόσμιας πρωτοπορίας», που διοργάνωσε ο Ευρωπαϊκός Βιομηχανικός Σύνδεσμος «Hydrogen Europe», με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης του 1821.

Η ευρωβουλευτής της ΝΔ σημείωσε ότι «η Ναυτιλία, την επόμενη περίοδο θα βρεθεί αντιμέτωπη με το σύστημα εμπορίας καυσίμων» εκφράζοντας την αισιοδοξία της ότι οι ελληνικές αρχές και το αρμόδιο υπουργείο «θα αντιμετωπίσουν με ρεαλισμό και σοβαρότητα την κατάσταση που διαμορφώνεται». Δήλωσε ότι τόσο ο αντιπρόεδρος της ΕΕ Φρανς Τίμερμανς όσο και η αρμόδια Επίτροπος για τις Μεταφορές Αντίνα Βαλεάν ανακοίνωσαν ότι για πρώτη φορά, οι θαλάσσιες μεταφορές θα ενταχθούν στο ΕΤS, δηλαδή το σύστημα εκπομπών ρύπων της ΕΕ.

Αναγνώρισε ότι υπάρχει θέμα «με την προσαρμοστικότητα του κλάδου» και γνωστοποίησε ότι ως μέλη της αρμόδιας Επιτροπής που εξετάζει τα συγκεκριμένα θέματα έλαβαν επιστολή από τους Έλληνες εφοπλιστές που ηγούνται του χώρου, οι οποίοι επισημαίνουν ότι «χρειάζεται όγκος επενδύσεων και πάρα πολλά χρήματα για να επιτευχθούν οι στόχοι της ΕΕ». Θέτουν δε και ζητήματα συνολικότερου σχεδιασμού επισημαίνοντας ότι «χρειάζεται ένας παγκόσμιος σχεδιασμός ώστε οι τεχνολογίες αυτές να πρέπει να υιοθετηθούν συνολικά στον κόσμο και προπαντός στις περιοχές εκείνες που κατασκευάζουν πλοία, όπως είναι αυτές της Άπω Ανατολής».

Στις επισημάνσεις ότι ο νέος κανονισμός για τα καύσιμα της Ναυτιλίας θα πρέπει να περιλαμβάνει τεχνολογίες ώστε να μην υπάρξουν διαταραχές στην παγκόσμια Οικονομία και την Ναυτιλία, η κ. Σπυράκη ανέφερε ότι «δεν πρέπει να αδιαφορούμε για το τι λέει ο κλάδος και κάθε αφορά που αποφασίζουμε για κάτι, πρέπει να είναι πραγματοποιήσιμο».

Καταλήγοντας, η κ. Σπυράκη υπογράμμισε ότι «εμείς που είμαστε στην πολιτική υπηρετούμε το δημόσιο συμφέρον και το δημόσιο συμφέρον προβλέπει η ενέργεια που φτάνει στο τελικό καταναλωτή θα πρέπει να είναι ενέργεια που μπορεί να την πληρώσει» και ότι αυτό είναι «βασικό στοιχείο διαμόρφωσης της οικονομίας και της ζωής μας».

Ο Γιώργος Χατζημαρκάκης, γενικός γραμματέας της Hydrogen Europe και πρώην ευρωβουλευτής, χαρακτήρισε «ως μεγάλη ημέρα για την Ευρώπη» την ανακοίνωση δέσμης προτάσεων της ΕΕ, μέσω των οποίων οι ενωσιακές πολιτικές για το κλίμα, την ενέργεια, τη χρήση γης, τις μεταφορές και τη φορολογία θα προσαρμοστούν κατάλληλα ώστε να επιτευχθεί μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Για την περίπτωση της Ναυτιλίας ανέφερε ότι «σημαντικό ρόλο στην υιοθέτηση καθαρού καυσίμου θα παίξει το Υδρογόνο» και κατέληξε λέγοντας ότι «η Ελλάδα, με τις ενέργειές της, είναι στον χάρτη του υδρογόνου».

Από την πλευρά του, ο γενικός γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος τόνισε ότι το υπουργείο προετοιμάζεται εξετάζοντας επιλογές και τεχνολογίες για την επόμενη ημέρα της Ναυτιλίας. Αποκάλυψε δε, ότι τρέχει με γοργούς ρυθμούς η υλοποίηση ενός πρότζεκτ, που όταν ολοκληρωθεί «θα είναι μια μικρή παγκόσμια πρωτιά» και που αφορά «την αποκλειστική χρήση ηλεκτρισμού στο φέρι-μποτ που συνδέει το Αίγιο με τον Αγ. Νικόλα Φωκίδας». Ανέφερε ακόμη ότι σε συνεργασία με το ΕΜΠ «τρέχει» μια πρωτοβουλία, στο πλαίσιο της οποίας προβλέπεται «ο σχεδιασμός και η κατασκευή ενός πλοιαρίου ακτοπλοΐας που θα χρησιμοποιεί μόνο υδρογόνο».

Ο περιφερειάρχης δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Κασαπίδης δήλωσε ότι η περιοχή διαθέτει «εν αφθονία ήλιο και νερά που χρειάζονται για την παραγωγή φθηνού πράσινου υδρογόνου» και εξέφρασε την αισιοδοξία του ότι έως το 2030, που θα έχει εξελιχθεί στο τελικό στάδιο η ανάπτυξη υποδομών και επενδύσεων γύρω από το υδρογόνο, η περιοχή θα κερδίσει, με τη δημιουργία 18.000 θέσεων εργασίας.

Ανέφερε ακόμη ότι ο αγωγός ΦΑ που σχεδιάζει ο ΔΕΣΦΑ, μήκους 122 χλμ, από τα Τρίκαλα Ημαθίας στη μονάδα Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (ΣΗΘΥΑ) που θα κατασκευάσει η ΔΕΗ στην Κοζάνη, για την κάλυψη των αναγκών των τηλεθερμάνσεων των πόλεων «θα είναι ταυτόχρονα ο πρώτος αγωγός υδρογόνου στην Ευρώπη, μιας και προβλέπεται να μεταφέρει πράσινο υδρογόνο τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρώπη».

Η Μελίσσα Βερυκίου, αναπληρώτρια διευθύνουσα σύμβουλος της Helbio- Υδρογόνο & Ενέργεια, δήλωσε ότι κορυφαίες κατασκευαστικές στον χώρο της Ναυτιλίας αλλά και ναυτιλιακές εταιρείες έχουν κάνει ήδη τα απαραίτητα πρώτα βήματα με τη χρήση υδρογόνου και αμμωνίας. Αναφέρθηκε, μάλιστα, στην εταιρεία Kawasaki, η οποία ολοκλήρωσε ένα εμβληματικό έργο κατασκευάζοντας και παραδίδοντας προς χρήση πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου υδρογόνου που καίει υδρογόνο. Η κ. Βερύκιος αναφέρθηκε ακόμη στις προσπάθειες που γίνονται εντός των ελληνικών συνόρων με το πρότζεκτ «Αρχιμήδης», όπου συμμετέχει και η εταιρεία της, που αφορά την αποθείωση των καυσίμων της ναυτιλίας και την αντικατάστασή τους με αμμωνία. Εξήγησε ότι «αυτό που κάνουμε είναι με τη χρήση της ηλεκτρόλυσης μέσω ΑΠΕ να παράγουμε υδρογόνο και στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας το άζωτο που υπάρχει στην ατμόσφαιρα να παράγουμε ναυτιλιακή αμμωνία που ως καύσιμο έχει μηδενικό αντίκτυπο στο περιβάλλον».

Ο αντιπεριφερειάρχης Ευρωπαϊκών και Διεθνών Θεμάτων της Περιφέρειας Κρήτης Γιώργος Αλεξάκης, δήλωσε ότι στόχος της Περιφέρειας είναι «να τοποθετήσει πρατήρια υδρογόνου στον νέο οδικό άξονα που θα κατασκευαστεί στην Κρήτη και να εντάξει την χρήση του υδρογόνου σε μικρά σκάφη της παράκτιας ακτοπλοΐας του νησιού.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Φωτό: Filipp Romanovski/ Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.