Τι οδηγεί τη ναυλαγορά των bulk carriers

Τι οδηγεί τη ναυλαγορά των bulk carriers

886
Τι οδηγεί τη ναυλαγορά των bulk carriers

Αναπάντεχη και αξιοσημείωτη άνοδο σημείωσαν για το Q2 του 2020 οι παγκόσμιες εξαγωγές γεωργικών προϊόντων. Μετά τα ιδιαίτερα αποθαρρυντικά δεδομένα που καταγράφηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2020 λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, ο εν λόγω κλάδος φαίνεται να έχει ανακάμψει, ενώ οι ναύλοι για πλοία Panamax και Handymax έχουν τριπλασιαστεί σε σχέση με το Q1.

Αν και οι συνολικές εξαγωγές ξηρών φορτίων δεν αγγίζουν σε καμία περίπτωση αριθμούς-ρεκόρ, η αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης κατά την περίοδο Απριλίου-Ιουνίου είχε ιδιαίτερα σημαντικά οφέλη για τους προαναφερθέντες τύπους πλοίων. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει η BIMCO σε ανάλυσή της, οι ναύλοι για αμφότερα Panamax και Handymax κατέγραψαν αύξηση από τα 5.000 δολάρια την ημέρα στα 10.000-15.000 δολάρια την ημέρα, στις 26 Αυγούστου. Οι ναύλοι έφτασαν στο αποκορύφωμά τους περί τα μέσα Μαΐου, ωθούμενοι από τις εξαγωγές σιτηρών από τη Νότια Αμερική προς τα κράτη της Ασίας.

Σύμφωνα με την BIMCO, οι εξαγωγές γεωργικών προϊόντων σε παγκόσμιο επίπεδο κατέγραψαν αύξηση κατά 22% το Q2 του 2020 σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ενδεικτικά, οι συνδυασμένες εξαγωγές γεωργικών προϊόντων από ΗΠΑ, Αργεντινή και Βραζιλία ανήλθαν σε 148,6 εκατ. τόνους, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για την ίδια περίοδο του 2019 έφτασε τους 136,8 εκατ. τόνους. Σημαντικό ρόλο στην εν λόγω αύξηση έπαιξαν οι βραζιλιάνικες εξαγωγές φασολιών σόγιας, οι οποίες συνέβαλαν στην αύξηση των συνολικών γεωργικών εξαγωγών της χώρας κατά 40% σε σχέση με το Q2 του 2019.

Η εκπληκτική, με βάση τα παγκόσμια δεδομένα, άνοδος των γεωργικών εξαγωγών φαίνεται να καλύπτει το χαμένο έδαφος του Q1, απότοκο του αντίκτυπου της πανδημίας. Σημειώνεται ότι οι αμερικανικές εξαγωγές γεωργικών προϊόντων δέχτηκαν ισχυρό πλήγμα κατά το Q1, καθώς η σημαντική μείωση του εξαγόμενου όγκου φασολιών σόγιας συνέβαλε στη συνολική πτώση των αμερικανικών γεωργικών εξαγωγών κατά 15%. Πιο συγκεκριμένα, οι εξαγωγές αμερικανικών φασολιών σόγιας για το Q1 κατέγραψαν πτώση κατά 20% σε σχέση με το 2019.

Ακόμη, οι αμερικανικές εξαγωγές coarse grains και σιταριού σημείωσαν πτώση κατά 13% και 11% αντίστοιχα, επιφέροντας μείωση στις εξαγωγές γεωργικών προϊόντων της χώρας κατά 2 εκατ. τόνους. Ο συνολικός όγκος εξαγωγών από τις ΗΠΑ σημείωσε εν τέλει πτώση κατά 4,4 εκατ. τόνους το Q1. Οι απώλειες αυτές μεταφράζονται σε αδυναμία ναύλωσης 59 Panamaxes, χωρητικότητας 75.000 DTW έκαστο.

Ο επικεφαλής ναυτιλιακός αναλυτής της BIMCO, Peter Sand, αναφέρει ότι, εάν οι αμερικανικές εξαγωγές φασολιών σόγιας και καλαμποκιού παραμείνουν σε καλά επίπεδα κατά τη νέα εμπορική περίοδο, τότε θα μπορούμε να μιλάμε για έναν υγιή και με καλές προοπτικές κλάδο ξηρού φορτίου από την 1η Σεπτεμβρίου.

Σε αντίθεση με αυτές των ΗΠΑ, οι εξαγωγές της Αργεντινής ήταν πιο σταθερές, σημειώνοντας αυξήσεις τόσο κατά το Q1 όσο και το Q2, με το σιτάρι να αποτελεί κινητήριο μοχλό. Πιο συγκεκριμένα, οι εξαγωγές σιταριού της χώρας το Q2 αυξήθηκαν κατά 2 εκατ. τόνους (38%), ενώ αυτές των coarse grains σημείωσαν αύξηση κατά 1,6 εκατ. τόνους μόνο για τον μήνα Ιούνιο. Κύριος προορισμός αμφότερων των αγαθών ήταν η Ασία, με το 41% του σιταριού και το 33% των coarse grains της Αργεντινής να καταφτάνει σε χώρες της Άπω Ανατολής.

Φωτό: Yun David/Unsplash

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.