Ποιες οι τάσεις και οι προοπτικές της ναυτιλιακής χρηματοδότησης

Ποιες οι τάσεις και οι προοπτικές της ναυτιλιακής χρηματοδότησης

207
Ποιες οι τάσεις και οι προοπτικές της ναυτιλιακής χρηματοδότησης

Πραγματοποιήθηκε νωρίτερα σήμερα στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιά η παρουσίαση των ευρημάτων έρευνας της εταιρείας XRTC Business Consultants αναφορικά με τη χρηματοδότηση της παγκόσμιας ναυτιλίας. Το «παρών» στην εκδήλωση, η οποία ήταν η πρώτη στη Ναυτιλιακή Λέσχη μετά την απαγόρευση των μετακινήσεων λόγω της πανδημίας, έδωσαν 25 ναυτιλιακοί συντάκτες, ενώ σύντομο χαιρετισμό απηύθυνε η κ. Ειρήνη Νταϊφά, πρόεδρος της Ναυτιλιακής Λέσχης Πειραιά.

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ήταν τα ευρήματα της έρευνας της XRTC Business Consultants, η οποία φέτος εκπονήθηκε σε ένα ιδιαίτερα δύσκολο περιβάλλον λόγω της πανδημίας. Ουσιαστικά η εν λόγω έρευνα επικεντρώθηκε στο πώς αντιλαμβάνονται οι τράπεζες τις σύγχρονες εξελίξεις της ναυτιλιακής χρηματοδότησης και στο πώς διαμορφώνεται η λειτουργία τους στις νέες συνθήκες που έχει δημιουργήσει ο Covid-19. Στην έρευνα συμμετείχαν πιστωτικά ιδρύματα από τη Γερμανία, τη Γαλλία, τη Νορβηγία, την Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία, η πλειονότητα των οποίων αποτελούν παραδοσιακούς δανειστές της ναυτιλίας.

Στην αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Ξηραδάκης, διευθύνων σύμβουλος της XRTC Business Consultants, στάθηκε στη ραγδαία αύξηση της χρηματοδότησης της ελληνόκτητης και ελληνικής ναυτιλίας μεταξύ των ετών 1991-2008. «Η χρηματοδότηση της ναυτιλίας έχει αποκτήσει μια άλλη μορφή σε σχέση με παλαιότερα και κυρίως μετά το 2008, όταν επήλθε συρρίκνωση των τραπεζών, ιδιαίτερα στον χώρο μας. […] Ναυτιλιακές αγορές χωρίς ισχυρές τράπεζες δεν υφίστανται», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ξηραδάκης. Παρά τη δυναμική είσοδο των κεφαλαιαγορών, των funds και του leasing στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, οι τράπεζες παραμένουν «η ραχοκοκαλιά» για τη χρηματοδότηση του κλάδου, κατά τον κ. Ξηραδάκη.

106362065_861879307553483_1930645552350564210_n

Οι προτιμήσεις των τραπεζών

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι οι μεγάλες τράπεζες έχουν μικρή αναλογία ναυτιλιακού χαρτοφυλακίου/συνολικό χαρτοφυλάκιο δανεισμού, δείγμα ότι εστιάζονται στη χρηματοδότηση άλλων κλάδων, όπως η βιομηχανία, τα ακίνητα και η ενέργεια. Σε ό,τι αφορά την προτίμηση των τραπεζών στη χρηματοδότηση μεταχειρισμένων ή υπό ναυπήγηση πλοίων, διαφαίνεται μια ισορροπία, καθώς το 47% των συμμετεχουσών τραπεζών δήλωσε ότι επιλέγει να χρηματοδοτεί μεταχειρισμένα, με το ποσοστό να είναι το ίδιο και για τα υπό κατασκευή. Για ακόμα μία χρονιά, οι δανειστές φαίνεται να προτιμούν τη χρηματοδότηση δεξαμενόπλοιων (28%), πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου (26%) και containerships (22%). Σημαντικό ποσοστό συμμετεχόντων (14%) αποκρίθηκε ότι τα LNG/LPG Carriers βρίσκονται στις επιλογές τους για χρηματοδότηση. Ένα επίσης εύρημα που δεν αποτελεί έκπληξη είναι το γεγονός ότι οι τράπεζες επιθυμούν τη χρηματοδότηση ναυτιλιακών εταιρειών με μεγάλους στόλους, και δη 25 και άνω πλοίων, ενώ σημαντικό ποσοστό φαίνεται ότι δεν θα επέλεγε να χρηματοδοτήσει τις δραστηριότητες νέων στη βιομηχανία εταιρειών. Όπως ανέφερε ο κ. Ξηραδάκης, η εξέλιξη αυτή αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για τις μικρότερες εταιρείες που αντιμετωπίζουν έλλειψη ρευστότητας. Σε ερώτημα σχετικά με τις σημαντικότερες απειλές για τις παγκόσμιες ναυτιλιακές αγορές, η πορεία της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου βρίσκονται στην κορυφή. Οι διαταραχές, όπως από την υφιστάμενη κρίση του Covid-19, αλλά και η υπερπροσφορά πλοίων αποτελούν επίσης προκλήσεις για τη βιομηχανία, όπως ανέφερε σημαντικό ποσοστό τραπεζών.

83521350_717730242385967_1275552034661013245_n

Η νέα πραγματικότητα

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ήταν επίσης τα συμπεράσματα της XRTC Business Consultants σχετικά με την επίδραση της πανδημίας στη ναυτιλία. Αναλυτικότερα, οι χαμηλότεροι ναύλοι, η διακοπή των μεταφορών, η απαγόρευση μετακινήσεων ναυτικών/προσωπικού γραφείων και οι αλλαγές πληρωμάτων αποτελούν τις σημαντικότερες προκλήσεις της πανδημίας για τη ναυτιλία, όπως προκύπτει από τις απαντήσεις των συμμετεχουσών τραπεζών. Παράλληλα, η κατάρρευση της κρουαζιέρας και οι πολιτικές εξελίξεις αναφέρθηκαν ως ζητήματα μείζονος σημασίας για την παγκόσμια ναυτιλία. Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τις επιπτώσεις του Covid-19 στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, η δημιουργία νέων μη εξυπηρετούμενων δανείων, η μείωση του ποσοστού χρηματοδότησης, η αύξηση του κόστους χρηματοδότησης και οι συγχωνεύσεις ναυτιλιακών εταιρειών υπήρξαν οι συνηθέστερες απαντήσεις. To 84% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε δε ότι η πανδημία θα οδηγήσει σε αύξηση των συγχωνεύσεων των ναυτιλιακών εταιρειών.