Beaching: Τραγικός ο απολογισμός και το 2019

Beaching: Τραγικός ο απολογισμός και το 2019

321
Beaching: Τραγικός ο απολογισμός και το 2019

Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2019, 674 εμπορικά πλοία και πλατφόρμες εξόρυξης εστάλησαν στα διαλυτήρια, σύμφωνα με στοιχεία της ΜΚΟ «Shipbreaking Platform». Από τα πλοία αυτά, η μεγάλη πλειονότητα, και συγκεκριμένα 469 μεγάλα δεξαμενόπλοια, φορτηγά, επιβατηγά και πλωτές πλατφόρμες εξόρυξης (90% σε όρους τονάζ), εστάλησαν σε τρεις παραλίες του Μπανγκλαντές, της Ινδίας και του Πακιστάν.

Αυτό που προκαλεί ανησυχία είναι το γεγονός ότι πέρυσι τουλάχιστον 26 εργαζόμενοι στις μονάδες αυτές έχασαν τη ζωή τους, ενώ 34 τραυματίστηκαν σοβαρά, καθώς οι προδιαγραφές ασφαλείας θεωρούνται μηδαμινές στις μονάδες ανακύκλωσης της Νότιας Ασίας. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία της ΜΚΟ, κατά τη διάρκεια εργασιών στην παραλία της Chattogram έχασαν τη ζωή τους 24 άτομα, με αποτέλεσμα το 2019 να θεωρείται το χειρότερο έτος από το 2010 σε ό,τι αφορά τον απολογισμό θανάσιμων εργατικών ατυχημάτων. Στις γιάρδες της Ινδίας, ο επιβεβαιωμένος αριθμός των δυστυχημάτων είναι άγνωστος, ωστόσο τοπικά ΜΜΕ αναφέρουν ότι τουλάχιστον δύο εργαζόμενοι έφυγαν από τη ζωή κατά τη διάρκεια διάλυσης πλοίων.

Ένας σημαντικός αριθμός πλοίων που εστάλησαν για scrapping στις γιάρδες της Νότιας Ασίας ήταν αραβικών και ελληνικών συμφερόντων, καθώς, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΜΚΟ, 45 εξ αυτών ανήκαν σε πλοιοκτήτες των ΗΑΕ και 40 σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

Μετά την επικύρωση της Σύμβασης του Χονγκ Κονγκ αναφορικά με τις ανακυκλώσεις πλοίων, η Ινδία επιχειρεί να αναβαθμίσει και να βελτιώσει τις γιάρδες της. Ωστόσο, μετά την πρόσφατη επίσκεψη κλιμακίων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Alang, ΜΜΕ της χώρας ανέφεραν ότι εγείρονται ανησυχίες για την έλλειψη ιατροφαρμακευτικών εγκαταστάσεων, για τη ρύπανση της ατμόσφαιρας και για την αδυναμία σωστής διαχείρισης ραδιενεργών αποβλήτων που προκύπτουν κυρίως από τις ανακυκλώσεις offshore πλατφορμών εξόρυξης πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Να σημειωθεί ότι είναι σύνηθες πριν από το beaching τα πλοία να «περνούν» από τα χέρια των scrap-dealers και να αλλάζουν σημαία στο τελευταίο τους ταξίδι, και αυτό συμβαίνει διότι οι Βρυξέλλες έχουν διαμορφώσει ένα αυστηρότατο πλαίσιο αναφορικά με τις πρακτικές ανακύκλωσης των πλοίων με ευρωπαϊκές σημαίες. Έτσι, μεγάλη μερίδα των πλοίων που πουλήθηκε στα ναυπηγεία της Νότιας Ασίας το 2019 υιοθέτησαν, σύμφωνα με τη «Shipbreaking Platform», σημαίες που ανήκαν στις μαύρες και γκρι λίστες και που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα έφεραν κατά τη διάρκεια της επιχειρησιακής τους ζωής.

Φωτό;Tom Fisk /Pexels