19o Navigator 2019: Η ναυτιλία στη νέα εποχή

19o Navigator 2019: Η ναυτιλία στη νέα εποχή

392
19o Navigator 2019: Η ναυτιλία στη νέα εποχή

Με μεγάλη επιτυχία διοργανώθηκε από τη NAVIGATOR SHIPPING CONSULTANTS το «19o NAVIGATOR 2019 – THE SHIPPING DECISION MAKERS FORUM» την Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2019 στο «Φάρο» του Κέντρου Πολιτισμού – Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Στην πρό(σ)κληση για αλλαγή ήταν εντυπωσιακή η ανταπόκριση 600 και πλέον εξεχουσών στελεχών Ναυτιλιακών Εταιρειών, Οργανισμών και Τύπου, εκπροσώπων του Λιμενικού, Πρεσβειών, Καθηγητών και φοιτητών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων όπως και καθηγητών και σπουδαστών των ΑΕΝ Οινουσών, Ύδρας και Ασπροπύργου.

Η CEO της Navigator, Δανάη Μπεζαντάκου, κηρύσσοντας την έναρξη του Forum, τόνισε ότι το 19ο Navigator Forum 2019 είναι το αποτέλεσμα εργασιών που λαμβάνουν χώρα σε μηνιαία βάση, σε συνεργασία με το Advisory Board, στο οποίο συμμετέχουν χορηγοί και ομιλητές του Forum. Το Advisory Board αποτελεί τον προπομπό ενός ναυτιλιακού think tank που η Δανάη Μπεζαντάκου δεσμεύτηκε ότι θα θεσμοθετηθεί, με το NAVIGATOR ASSEMBLY το οποίο απευθυνόταν σε πλοιοκτήτριες Εταιρείες 1-15 πλοίων, να συνιστά τον πρώτο καρπό. Τα αποτελέσματα των 8 θεματικών του Assembly παρουσιάστηκαν από τους συντονιστές των αντιστοιχών ομάδων συζήτησης και αφορούσαν NEW REGULATIONS, SMART SHIPPING, HUMAN ELEMENT, LEGAL & INSURANCE, GREEN FINANCING, PORT STATE CONTROL, COMMERCIAL & SUPPLY CHAIN.

Ο Πρόεδρος της Navigator, Capt. Δημήτρης Μπεζαντάκος, αναφέρθηκε στην ασταθή περίοδο που διανύει η παγκόσμια ναυτιλία και οικονομία δημιουργώντας ένα παζλ από περίεργα κοινωνικά φαινόμενα, όπως τρομοκρατικές και κακόβουλες ενέργειες σε βαπόρια και σε εγκαταστάσεις, με αποτέλεσμα ένα τραμπολίνο αυξομειώσεων στις τιμές του πετρελαίου αλλά και στις μεγάλες αλλαγές που διαδραματίζονται στην αγορά των ρυμουλκών στην Ευρώπη και όχι μόνο.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ιωάννης Πλακιωτάκης, λίγες μέρες μετά την επίσκεψή του στον IMO όπου επεσήμανε τις αδυναμίες εφαρμογής του νέου κανονισμού, ζήτησε παράταση εφαρμογής του μέτρου και ενημέρωσε ότι δεν πήρε απάντηση. Λόγο έκανε ακόμα για την υπογραφή ναυτιλιακών συμφωνιών με την Ιαπωνία, μετά από 120 χρόνια που ήταν η υπογραφή της τελευταίας αλλά και τη νέα εποχή στην οποία έχουν περάσει οι σχέσεις Ελλάδας – Κίνας. Ο Πρέσβης της δεύτερης ναυτιλιακής δύναμης παγκοσμίως, της Ιαπωνίας, Yasuhiro Shimizu, ήταν παρών στο Συνέδριο καθώς συμμετείχε ως ομιλητής μία μέρα μετά την τις εκδηλώσεις εορτασμού των 120 χρόνων σχέσης Ελλάδας – Ιαπωνίας.

Ο αναπληρωτής Υπουργός Εξωτερικών, Μιλιτιάδης Βαρβιτσιώτης, υπογράμμισε ότι η μεγάλη δύναμη της Ευρωπαϊκής ναυτιλίας και, βέβαια, της Ελληνικής, που αποτελεί σχεδόν το 60% της Ευρωπαϊκής, χρειάζεται να αξιοποιείται από την Ευρώπη, για να πετύχει τους στόχους της, ως ο πρώτος εμπορικός εταίρος 71 χωρών στον πλανήτη και η πρώτη οικονομική δύναμη σε διείσδυση -πολύ περισσότερο και από τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Στο πρώτο πάνελ με θέμα «Smart Shipping» και συντονιστή τον Άγγελο Παντουβάκη, Πρόεδρο Τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών – Πανεπιστήμιο Πειραιώς, συμμετείχαν οι: Ηλίας Χάντζος, – Global Privacy Officer – Broadcom & Head of EMEA Government Affairs #CyberSecurity, Naruchika Kozuma, Manager – Class NK, #IoSOP (Internet of Ships Open Platform), Gideon Lenkey, Founding Partner and Technical Director, EPSCO CYPRUS #TableTopExercise, Όλγα Μπεζαντάκου, Msc, Associate – POTAMITISVEKRIS #legallysmart, Πάνος Θεοδοσόπουλος, Chief Digital Officer – OCEANKING #DigitalTransformation, Δημήτρης Σουσούδης, Senior Field Sales Executive – MarineTraffic #SMARTSHIPPING, Γιώργος Γεωργούλης Πλοίαρχος Ε.Ν., Μέλος Ε.ΔΙ.Π. Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών, Πανεπιστήμιο Αιγαίου #ΗUMANELEMENT

Στο ερώτημα «πώς η τεχνολογία θα βοηθήσει την ναυτιλία μας να πάει μπροστά», οι απαντήσεις που δόθηκαν ήταν ότι το «smart» το οποίο βοηθάει τον ναυτικό και το γραφείο είναι εδώ και θα εξελιχθεί ακόμα περισσότερο μέσω του digitization και του ψηφιακόυ μετασχηματισμού. Μετά το Sulphur Cap 2020, το digitization είναι το νέο trend που έρχεται και πρέπει να αγκαλιάσουμε. Αναφορικά με την ψηφιοποίηση σημειώθηκε ότι δεν μπορούμε να την αποφύγουμε μεν, αλλά πρέπει να είμαστε προσεκτικοί σε σχέση με θέματα cyber security, να κατανοήσουμε το ρίσκο και να προστατευτούμε καθώς το καράβι πάνω έχει συστήματα που μπορούν να δεχθούν επίθεση αν δεν είναι καλά προστατευμένα.

4

Στο δεύτερο πάνελ με θέμα «Sustainability» το οποίο συντόνιζε η Έλενα Αθουσάκη, – Head of Sustainability & Climate Change – PwC Luxembourg συμμετείχαν οι: Yasuhiro Shimizu, Πρέσβης της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, Y T Kim, – Executive Director – Korean Register #GlobSulphuRCap _2020, #LNGFuelledShip&Scrubber, Holger Schwesig, Managing Director – FAIRPLAY TOWAGE GROUP #TowageInEurope Δημήτρης Κατσιέρης, Technical Manager – Gulf Oil Marine #ImpactofMarpol2020 #MarineLubricants , Ελένη Πολυχρονοπούλου, Executive Vice – ERMA FIRST & President – HEMEXPO #NEWREGULATIONS, Κώστας Κωνσταντίνου, Senior Partner – MOORE STEPHENS CHARTERED ACCOUNTANTS #GREENFINANCING, Μαρία Γιασσά, Senior Underwriter – THE SWEDISH CLUB #LEGAL&INSURANCE, Έλενα Αθουσάκη,#PORTSTATECONTROL

Το δεύτερο πάνελ αναφέρθηκε στους νέους κανονισμούς, τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, την πράσινη χρηματοδότηση και τις βιώσιμες επιχειρήσεις. Σχετικά με την πράσινη χρηματοδότηση αναφέρθηκε πως το κόστος είναι υψηλό και εκφράζονται ανησυχίες για δημιουργία χάσματος ανάμεσα σε μεγάλες και μικρές εταιρείες αφού τα πράσινα κεφάλαια στην παρούσα φάση δεν είναι εύκολα προσβάσιμα σε όλους. Οι κοινοπραξίες εταιρειών εμφανίζονται ως μία λύση με σκοπό να μοιραστεί το ρίσκο της επένδυσης.

5

Για πρώτη φορά σε Ελληνικό Ναυτιλιακό συνέδριο συμμετείχε το World Economic Forum με την Emma Skov Christiansen, Lead, Shipping Emissions & Ocean Agenda να παρουσιάζει το όραμα του οργανισμού στην βελτίωση του κόσμου και να προσκαλεί την Ελληνική Ναυτιλιακή κοινότητα να συμμετέχει καθώς θεωρεί πως η συμβολή της θα είναι πολύ σημαντική. Μέχρι σήμερα υπάρχουν 102 μέλη και 14 κυβερνήσεις που υποστηρίζουν τις δράσεις του WEF.

Στο τρίτο πάνελ με θέμα «ΚΙΝΑ, Η.Π.Α., ΕΕ & Αναδυόμενες Αγορές» υπό τον συντονισμό του Γιώργου Πατέρα, Προέδρου του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος συμμετείχαν οι: Francois Lafond, Adviser to Deputy Prime Minister in charge of European Affairs, NORTH MACEDONIA, France #Balkansroad, Γιώργος Δημητρακόπουλος, Former Vice President of the European Parliament, International & Economic Affairs Analyst #SoutheasternMediterranean #NewRealities&Trends, Γιώργος Παγουλάτος, Καθηγητής Ευρωπαϊκής Πολιτικής & Οικονομίας – Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών & Γενικός Διευθυντής, ELIAMEP #EU&GlobalSetting, Malte Kersten, Malte Kersten, Chairman of the Board – SAASOA (South African Association of Operators and Agents) & CEO of POLARIS SHIP AGENCIES (PTY) LTD. #Africa #StateOwnEntities #Competition, Σεραφείμ Κάπρος, Πρόεδρος του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών – Πανεπιστήμιο Αιγαίου#SUPPLYCHAIN.

Αναφορά έγινε στην «είσοδο» της Κίνας στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιανατολικής Μεσογείου η οποία έχει μεταβάλλει την ως σήμερα γνωστή διπολική, ισορροπία δυνάμεων και συμφερόντων ανάμεσα στις ΗΠΑ και τη Ρωσία.

Λόγος έγινε ακόμα για τη στρατηγικής σημασίας θέση της Ελλάδας και τα στρατηγικά σχέδια που λαμβάνουν χώρα στα 2 μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, δηλαδή του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα διείσδυσης της Κίνας στη Ν.Α Μεσόγειο είναι ότι η COSCO ενισχύει την εμπορική της δύναμη χάρη σε αυτά, διότι αποτελούν δίοδο για άλλα 36 λιμάνια σε όλη την Ευρώπη. Υποστηρίχθηκε ότι οι Βαλκανικές χώρες θα γίνουν Ευρωπαϊκές αργά ή γρήγορα και τα 2 αυτά ελληνικά λιμάνια θα βοηθήσουν στο να αναβαθμισθούν οικονομικά τα Βαλκάνια. Ta λιμάνιa της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας είναι τα επόμενα δύο λιμάνια που η κυβέρνηση θα επιδιώξει στρατηγικούς εταίρους και έχουν ήδη προσελκύσει το ενδιαφέρον των επενδυτών.

Η Ευρώπη δεν θα πρέπει να μένει άπραγος παρατηρητής αλλά θα πρέπει να προστατευτεί στα πλαίσια του «παιχνιδιού» που εκτυλίσσεται στον παγκόσμιο χάρτη, αποκτώντας στρατηγική αυτονομία στα πάντα, συμπεριλαμβανομένου και του τομέα της τεχνολογίας.

6

Για τις «Τάσεις της αγοράς και τρέχοντα ζητήματα που απασχολούν τη ναυτιλία» τοποθετηθήκαν οι Ιωάννα Προκοπίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της PROMINENCE MARITIME S.A. & SEA TRADERS S.A. & ο Αλεξ Χατζηπατέρας, Executive Vice President of Business Development for Dorian LPG υπό το συντονισμό της Δωροθέας Ιωάννου, Chief Commercial Officer at Shipowners Claims Bureau Inc., as Manager of the American P&I Club.

Η Ιωάννα Προκοπίου είπε χαρακτηριστικά πως το SPEED REDUCTION & το POWER LIMITATION είναι προσωρινές λύσεις. Είναι κάτι που κάνουμε μέχρι η τεχνολογία να εξελιχθεί και να μπορεί να βρεθεί η λύση που θα κάνει decarbonisation, ικανοποιώντας τους στόχους του IMO. Επίσης όλοι οι stakeholders θα πρέπει να έχουν υπόψιν ότι όταν μιλάμε για νέα καύσιμο θα πρέπει να υπάρχει ολιστική μελέτη και προσέγγιση για την εφαρμογή τους από όλες τις πλευρές (παραγωγή, ανατροφοδότηση, εφαρμογή κτλ).

Η τοποθέτησή της για τις μπαταρίες πλοίων, ήταν σαφής καθώς είπε ότι μέχρι να γίνουν αποδοτικότερες δεν είναι λύση για το παρόν αφού για ένα υπερατλαντικό ταξίδι θα πρέπει να καταλαμβάνουν το 70% της χωρητικότητας του πλοίου.

Ο Άλεξ Χατζηπατέρας, είπε ότι δεν υπάρχει μία χρυσή λύση για το IMO 2020: Θα πρέπει να χρησιμοποιείται ένα μείγμα καθαρών καυσίμων (π.χ. LPG) και να για καλύτερη διαχείριση του κινητήρα.

7

Επίσης ανέφερε ότι οι τράπεζες ακολουθούν ολοένα και περισσότερο τα Poseidon Principals. Οι επενδυτές δημόσιων ή εισηγμένων εταιρειών ανησυχούν για τις βιώσιμες επενδύσεις και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των εταιρειών που αγοράζουν μετοχές και οι πελάτες μας, οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες και οι έμποροι επικεντρώνονται έντονα στην ανοικτή αναφορά για την κατανάλωση σε κάθε ταξίδι.

Ο απολογισμός του συνεδρίου έγινε από τον Dr. Κώστα Ρόκκο, Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της TST International, εστιάζοντας στις τάσεις της αγοράς, το IMO 2020 Sulphur Cap, τη σημασία της διαστάσης του ανθρώπινου παράγοντα, την ψηφιοποίηση, νομικές πτυχές και ορισμένες ενδείξεις για το μέλλον.

8