Γ. Ξηραδάκης: Ο Πειραιάς έχει ένα παγκόσμιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Γ. Ξηραδάκης: Ο Πειραιάς έχει ένα παγκόσμιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

214
Γ. Ξηραδάκης: Ο Πειραιάς έχει ένα παγκόσμιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα

Η συντακτική ομάδα των Ναυτικών Χρονικών συνομίλησε με τον κ. Γιώργο Ξηραδάκη, Πρόεδρο του Propeller Club, Διευθύνοντα Σύμβουλο της XRTC και υποψήφιο Ευρωβουλευτή με τη Νέα Δημοκρατία, αναφορικά με τις προκλήσεις του ναυτιλιακού επιχειρείν στο λιμάνι του Πειραιά, τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση, την κινεζική πρωτοβουλία OBOR και με ποιον τρόπο η Ε.Ε. μπορεί να αντισταθμίσει την ισχυρή κινεζική διείσδυση στην Ευρώπη.

Η έδρα της εταιρείας σας παραμένει στον Πειραιά. Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει το ναυτιλιακό επιχειρείν στο μεγάλο λιμάνι της χώρας και πως μπορεί το επιχειρηματικό περιβάλλον να βελτιωθεί;

H XRTC ΕΠΕ Σύμβουλοι επιχειρήσεων φέτος γιορτάζει τα 20 χρόνια συνεχούς παρουσίας στο λιμάνι του Πειραιά έχοντας ως κύριά της δραστηριότητα τη ναυτιλιακή χρηματοδότηση. Εκπροσωπώντας διαχρονικά μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας τραπεζικής αγοράς τόσο της Ευρώπης (Credit Lyonnais, Natixis) όσο και της Κίνας (China Development Bank) με κύριο στόχο τη διεύρυνση των ναυτιλιακών χαρτοφυλακίων τους. Ως Σύμβουλος χρηματοδότησης, η XRTC ΕΠΕ έχει πραγματοποιήσει όλα τα σχήματα χρηματοδότησης (διμερή και κοινοπρακτικά δάνεια, export credit, leasing κλπ) σχεδόν στο σύνολο των αγορών που δραστηριοποιείται η ελληνική ναυτιλία (χύδην ξηρό και υγρό φορτίο, κρουαζιέρα, ενέργεια και ακτοπλοΐα). Στα χρόνια αυτά της παρουσίας μας στη ναυτιλιακή συστάδα ο Πειραιάς έχει αντιμετωπίσει σειρά προκλήσεων που σχετίζονται τόσο με θέματα θεσμικά όπως αυτά της γραφειοκρατίας όσο και με θέματα διεθνών οικονομικών εξελίξεων όπως ήταν η κρίση του 2008 που είχε ως αποτέλεσμα την αναδιάταξη του τραπεζικού χάρτη στο διεθνή ναυτιλιακό χώρο. Η αλήθεια είναι ότι από μέρους της ναυτιλιακής κοινότητας γίνονται προσπάθειες ώστε ο Πειραιάς να αποτελέσει έναν διεθνή πόλο έλξης ναυτιλιακής δραστηριότητας είμαστε όμως αρκετά μακριά από τον στόχο μας. Χρειαζόμαστε ένα ακόμα ποιο ευέλικτο θεσμικό πλαίσιο επιχειρηματικής δραστηριότητας που θα επιτρέπει τη διεύρυνση των δραστηριοτήτων της θαλάσσιας οικονομίας πέραν αυτής της διαχείρισης πλοίων όπως είναι ο ναυπηγοεπισκευαστικός τομέας, η αλιεία, ο θαλάσσιος και συνεδριακός τουρισμός κλπ. Για να γίνει αυτό πράξη απαιτείται ένα μακρόπνοο σχέδιο και η συμμετοχή των Υπουργείων Ναυτιλίας, Ανάπτυξης, Τουρισμού και Πολιτισμού καθώς και των επιμελητηρίων όπως το ΕΒΕΠ. Οι φορείς αυτοί έχοντας τη σχετική τεχνογνωσία θα καθορίσουν το πλαίσιο λειτουργίας και ανάπτυξης του Λιμανιού για την επομένη 20ετία έχοντας ως όραμα τη δημιουργία ενός παγκόσμιου θαλάσσιου κέντρου. Επιτρέψτε μου σε αυτό το σημείο να τονίσω ότι ο Πειραιάς έχει ένα παγκόσμιο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που του επιτρέπει να πραγματοποιήσει τον στόχο που σας ανέφερα και αυτό είναι το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει.

 

Πώς βλέπετε το τοπίο στον χώρο της ναυτιλιακής χρηματοδότησης; Θεωρείτε ότι από πλευράς της ΕΕ μπορούν να θεσπιστούν πολιτικές προς την κατεύθυνση βελτίωσης του ίδιου του χρηματοδοτικού περιβάλλοντος καθώς και της πρόσβασης σε αυτό;

Το κομμάτι της ναυτιλιακής χρηματοδότησης, που αποτελεί την βασική κινητήριο δύναμη για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, τα τελευταία χρόνια έχει υποστεί σημαντικές αλλαγές με τη βασικότερη να είναι η μείωση της παραδοσιακής τραπεζικής χρηματοδότησης και η εμφάνιση εναλλακτικών πηγών όπως είναι οι διεθνής χρηματιστηριακές αγορές και οι ιδιωτικές πηγές κεφαλαίων (funds). Η αλλαγή αυτή είναι ιδιαίτερα έντονη στον Πειραιά όπου σήμερα δραστηριοποιείται σχεδόν το 1/5 των τραπεζών σε σχέση με 20 χρόνια πριν με ονόματα όπως Citibank, Royal Bank of Scotland, Chase και άλλες να έχουν αποσυρθεί από την αγορά. Η Ε.Ε. έχει τη δυνατότητα με σειρά στοχευμένων δράσεων, αντίστοιχων με αυτών που εφαρμόζει σε τομείς των οδικών, σιδηροδρομικών αλλά και μικρών θαλάσσιων μεταφορών, να παράσχει τα αναγκαία εργαλεία που θα διευκολύνουν την πρόσβαση σε χρηματοδότηση κυρίως σε δραστηριότητες που αφορούν μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες δραστηριοποιούνται στη θαλάσσια οικονομία. Η ομάδα μου και εγώ έχουμε καταγράψει 138 θαλάσσια επαγγέλματα τα οποία θα μπορούσαν να αναπτυχθούν με χρηματοδοτικά εργαλεία που θα στηρίζονται από τρεις βασικούς πυλώνες: το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την ελληνική πολιτεία με τα εκάστοτε συναρμόδια Υπουργεία.

 

Έχει καταστεί σαφές ότι μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ υφίστανται ουσιωδώς διαφοροποιημένες προσεγγίσεις, κουλτούρες αλλά και ατζέντες ως προς το τι περιλαμβάνει ο όρος «ναυτιλιακό επιχειρείν» και «ναυτιλία». Θεωρείτε ότι υπάρχει δυνατότητα διαμόρφωσης ενός πλαισίου συναντίληψης και κοινού βηματισμού μεταξύ των διαφορετικών ναυτιλιακών κοινοτήτων της Ευρώπης;

ξηραδακης

Γ. Ξηραδάκης: Η διαφορετικότητα είναι κάτι το ιδιαίτερα θετικό στα πλαίσια επιχειρήσεων και οργανισμών όπως είναι η Ε.Ε. Μην ξεχνάμε ότι βασικό όραμα στη δημιουργία μιας Ε.Ε. ήταν η σύνθεση των διαφορετικών αντιλήψεων και προσεγγίσεων των λαών της Ευρώπης προς όφελος της προόδου και ευημερίας της Ευρωπαϊκής Ηπείρου. Συμφωνώ με την παρατήρησή σας ότι υπάρχει διαφορετική αντίληψη των πραγμάτων στα πλαίσια της ευρωπαϊκής οικογένειας και για θέματα ναυτιλίας αλλά και ευρύτερα θαλάσσιας οικονομίας. Η διαφορετικότητα όμως αυτή δεν πρέπει να μας τρομάζει αλλά αντίθετα να αποτελεί μια ευκαιρία για την προώθηση των δικών μας θέσεων και άντλησης θετικών στοιχείων από άλλες χώρες εταίρους. Άλλωστε υπάρχει η κουλτούρα στα πλαίσια των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε. για τη δημιουργική αξιοποίηση των αντιθέσεων και τη δημιουργία πολιτικών προς όφελος των πολιτών της Ε.Ε. Δεν σας κρύβω ότι αυτός είναι και ο βασικός μου στόχος κατεβαίνοντας ως Υποψήφιος Ευρωβουλευτής με το ψηφοδέλτιο της Νέας Δημοκρατίας: έχοντας διεθνή εμπειρία σε θέματα θαλάσσιας οικονομίας να εκπροσωπήσω τη χώρα μου με το πλέον αποτελεσματικό τρόπο ώστε να δημιουργηθούν νέες επιχειρηματικές δράσεις για τη δημιουργία καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας. Σε αυτή την προσπάθεια χρειαζόμαστε αρωγό τους εταίρους μας και την απαραίτητη κρίσιμη μάζα που προσφέρει η οικονομία της Ε.Ε.

 

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν την επενδυτική και εμπορική «επέλαση» κατά τα τελευταία χρόνια των Κινέζων σε ολόκληρο τον πλανήτη, θεωρείτε ότι υπάρχει τρόπος -και ποιος είναι αυτός- η ευρωπαϊκή ναυτιλία να αντιμετωπίσει τον εξ Ανατολών ανταγωνισμό;

Η Ελλάδα διαχρονικά έχει υπάρξει μια χώρα εξωστρεφής κάτι που το οφείλει σε μεγάλο βαθμό στη διεθνή της παρουσία μέσω των διαφόρων ναυτιλιακών της δραστηριοτήτων. Ο λόγος που κάνω αυτή την εισαγωγή είναι για να τονίσω ότι ο διεθνής ανταγωνισμός είναι κάτι που εμείς ως Έλληνες της θαλάσσιας οικονομίας και εμπορίου όχι μόνο δεν φοβόμαστε αλλά τον βλέπουμε και ως μια συνεχή πρόκληση να γίνουμε καλύτεροι. Μην ξεχνάτε ότι η ευρωπαϊκή ναυτιλία στηρίζεται από την ελληνική δραστηριότητα σε επίπεδο που πλησιάζει το 50%. Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια υπάρχει επενδυτική δραστηριότητα σε θαλάσσιες δραστηριότητες από κινεζικές εταιρείες δεν αποτελεί κατ’ ανάγκη μόνο απειλή αλλά και ευκαιρία καθώς τα περισσότερα προϊόντα που καταναλώνουμε (και θα μου επιτρέψετε να μην τα διαχωρίσω σε χαμηλής και υψηλής αξίας) είναι ευρωπαϊκών εταιρειών που κατασκευάζονται στην Κίνα, και φτάνουν σε εμάς τους τελικούς καταναλωτές είτε μέσω ευρωπαϊκών είτε κινεζικών εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Σε κάθε περίπτωση οι μέχρι τώρα εμπορικές σχέσεις μεταξύ Ε.Ε. και Κίνας δείχνουν ότι και σε θέματα ναυτιλίας επιχειρείται να υπάρχει μια ισορροπία η οποία επιτυγχάνεται μέσω της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ανταγωνισμού αλλά και μέσω άλλων οργανισμών, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Εμπορίου.

 

Η πρωτοβουλία του Πεκίνου «One Belt One Road» προκαλεί σημαντικές ανησυχίες στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ως προς την ισχυροποίηση της παρουσίας των Κινέζων σε κρίσιμους τομείς και υποδομές της Ευρώπης. Σε ποιες κινήσεις μπορεί να προβεί η ΕΕ έτσι ώστε να αντισταθμίσει την ισχυροποιούμενη κινεζική διείσδυση στην Ευρώπη;

Η Ε.Ε. και η Ελλάδα καλωσορίζουν επενδυτικές πρωτοβουλίες οι οποίες προσφέρουν προστιθέμενη αξία στην οικονομία από οπουδήποτε και αν προέρχονται (Κίνα, ΗΠΑ κλπ.). Συγκεκριμένα, η επένδυση της COSCO στο Πειραιά έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο επιχειρηματικό χάρτη καθώς αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του «One Belt One Road», κάτι που αναγνωρίζεται από το σύνολο του πολιτικού κόσμου πλέον. Ακόμα και αυτοί που ήταν επιφυλακτικοί αναγνωρίζουν ότι τα θετικά της συγκεκριμένης παρουσίας είναι περισσότερα από τα αρνητικά. Επιτρέψτε μου να κάνω αναφορά σε ένα πρόσφατο άρθρο του πρακτορείου Bloomberg το οποίο συγκρίνοντας παρόμοιες κινεζικές επενδύσεις ανά τον υφήλιο, ο Πειραιάς αποτελεί ένα από τα λίγα τόσο επιτυχημένα εγχειρήματα. Η επιτυχία της συνολικής επένδυσης οφείλεται στο γεγονός ότι από την αρχή τέθηκε ένα ξεκάθαρο θεσμικό και οικονομικό πλαίσιο που επιτρέπει την ισόρροπη ανάπτυξη της συγκεκριμένης επένδυσης προς όφελος και της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας μέσω της δημιουργίας νέων και καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας αλλά και των κρατικών εσόδων μέσω των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων που αναπτύσσονται εσωτερικά και περιφερειακά του λιμανιού. Αντίστοιχες επενδύσεις αναμένουμε και βλέπουμε να αναπτύσσονται και στον τομέα της ενέργειας όπου τον κύριο λόγο έχουν αμερικανικά και ευρωπαϊκά εταιρικά σχήματα. Και σε αυτή την περίπτωση μια θεσμική θωράκιση σε επίπεδο Ε.Ε. μπορεί να αποφέρει τα μέγιστα οφέλη για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά