Πως η μετεωρολογία συμβάλλει στην εξέλιξη της εμπορικής ναυτιλίας

Πως η μετεωρολογία συμβάλλει στην εξέλιξη της εμπορικής ναυτιλίας

124
Πως η μετεωρολογία συμβάλλει στην εξέλιξη της εμπορικής ναυτιλίας

Τα τελευταία 15 χρόνια η επιστήμη της μετεωρολογίας έχει σημειώσει αξιοσημείωτη πρόοδο αναφορικά με την αξιοπιστία της πρόγνωσης, γεγονός που έχει άμεσο αντίκτυπο στο ευαίσθητο τομέα της εμπορικής ναυτιλίας. Πλέον διαθέτουμε τα προγνωστικά εργαλεία ώστε να μπορούμε με σχετικά μεγάλη ακρίβεια να απαντάμε στο ερώτημα πως θα είναι ο καιρός, τα κύματα και τα ρεύματα τις επόμενες 7-16 ημέρες, ενώ δορυφορικές πλατφόρμες (π.χ. METOP A-B) μας παρέχουν ακριβείς μετρήσεις ατμοσφαιρικών και ωκεανογραφικών παραμέτρων σε κάθε σημείο του ωκεανού.

Υπηρεσίες RAS (Routing Advisory Service) που στο παρελθόν οι καπετάνιοι τις έβλεπαν με δισπιστία, πλέον έχουν γίνει ένα αναπόσπαστο εργαλείο για κάθε ναυτικό. Τι ακριβώς όμως είναι το RAS και ποια τα πλεονεκτήματά του; Για να κατανοήσουμε τη χρησιμότητα του RAS θα πρέπει πρώτα να εξηγήσουμε τους κύριους τρόπους που ένα πλοίο μπορεί να χάσει χρόνο καθώς ταξιδεύει.

Όταν ένα πλοίο αναχωρήσει από ένα λιμάνι Α με προορισμό ένα λιμάνι Β, δύο είναι οι βασικές αιτίες που μπορεί να χάσει χρόνο, η απόσταση και ο καιρός. Ας ονομάσουμε λοιπόν LTD (Loss Time due to Distance) τον χρόνο που χάνει ένα πλοίο λόγω της απόστασης και LTW (Loss Time due to Weather) το χρόνο που χάνει ένα πλοίο λόγω του καιρού και ας υποθέσουμε ότι το πλοίο αναχωρεί χειμώνα από τη Le Havre (Port Α) με προορισμό τη New York (Port B).

Αν ακολουθήσει την ορθοδρομική πορεία τότε το LTD θα είναι ίσο με μηδέν αφού η ορθοδρομία είναι η πιο σύντομη πορεία. Το χειμώνα όμως κατά μήκος της ορθοδρομίας το πλοίο είναι πολύ πιθανό να συναντήσει ιδιαίτερα δύσκολες καιρικές συνθήκες με συνέπεια τη μείωση της ταχύτητάς του. Αν το ίδιο πλοίο επιλέξει να κινηθεί λοξοδρομικά με σημείο καμπής το 40N/40W τότε θα κάνει περισσότερα μίλια, αλλά η πιθανότητα να συναντήσει καλύτερες καιρικές συνθήκες είναι μεγαλύτερη. Έτσι αν για παράδειγμα το LTD ισούται σε αυτή την περίπτωση με 6 ώρες και το LTW ισούται με 2 ώρες, η συνολική απώλεια χρόνου θα είναι LTD (40N/40W) = LTD + LTW = 6 + 2 = 8 ώρες. Είναι φανερό λοιπόν ότι η δεύτερη πορεία αν και μεγαλύτερη σε μίλια είναι όχι μόνο η πιο ασφαλής αλλά και η πιο σύντομη.

Με βάση το παραπάνω παράδειγμα καταλαβαίνουμε ότι ο καπετάνιος θα πρέπει πάντα να βάζει σε μία ζυγαριά το LTD με το LTW ώστε να βρει την κατάλληλη ισορροπία μεταξύ της απόστασης του ταξιδιού και των καιρικών συνθηκών που θα συναντήσει. Επιλέγοντας μία σύντομη πορεία μπορεί να συναντήσει δυσμενή καιρό αλλά επίσης επιλέγοντας και μία πιο νότια θα έχει σημαντικές καθυστερήσεις λόγω των παραπάνω μιλίων που θα διανύσει.

Για να το κάνει αυτό υπάρχουν τρεις τρόποι: (1) να βασιστεί στους επίσημους μετεωρολογικούς χάρτες (facsimile) που προϋποθέτει να έχει πρόσβαση σε αυτούς και να ξέρει όχι μόνο να τους διαβάζει αλλά και να τους κατανοεί, χωρίς όμως να έχει τη δυνατότητα ακριβών υπολογισμών, (2) να χρησιμοποιήσει μία εφαρμογή on board όπως το δημοφιλές πρόγραμμα Bon Voyage System της StormGeo που προϋποθέτει επίσης να κατέχει τη γνώση για τους χειρισμούς που πρέπει να κάνει στο πρόγραμμα και (3) να αναθέσει σε μία εταιρία καιρού όπως η StormGeo να παρακολουθεί το πλοίο, να του προτείνει πορεία και να του στέλνει σε τακτική βάση όλα τα διαθέσιμα προγνωστικά στοιχεία, ανάλογα με την περιοχή που βρίσκεται το πλοίο.

Η υπηρεσία αυτή ονομάζεται RAS και έχει τα εξής πλεονεκτήματα:

  • Υπολογισμός της βέλτιστης πορείας με γνώμονα πάντα την ασφάλεια και την οικονομία.
  • Υπολογισμος της βέλτιστης ισορροπίας μεταξύ του LTD και του LTW
  • Παροχή σε τακτική βάση όλων των διαθέσιμων προγνωστικών στοιχείων στο πλοίο
  • Προειδοποιήσεις και συμβουλές σε περίπτωση δυσμενών καιρικών συνθηκών και παρουσίας τροπικού κυκλώνα
  • Αποστολή της βέλτιστης πορείας σε αρχείο για απευθείας εισαγωγή της στο Bon Voyage System σε περίπτωση που το διαθέτει το πλοίο
  • Μετά το πέρας του ταξιδιού παρέχεται χωρίς επιπλέον οικονομική επιβάρυνση, αναλυτική αναφορά (EOV – End Of Voyage report) για την απόδοση (performance) του πλοίου
  • Σε περίπτωση διαφωνίας του πελάτη με την άλλη πλευρά (αν το πλοίο είναι χρονοναυλωμένο) παρέχεται δωρεάν υποστήριξη από τη StormGeo από τους έμπειρους αναλυτές μας

Η StormGeo χάρη στο έμπειρο προσωπικό που διαθέτει και στο 24/7 επιχειρησιακό της κέντρο σε Αμερική, Ασία και Ευρώπη παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες στους πελάτες της αλλά και ακριβείς προγνώσεις. Επίσης σημαντική είναι και η υποστήριξη σε θέματα διαφωνιών ενώ το Ελληνικό γραφείο μπορεί άμεσα να δώσει λύση σε οποιοδήποτε θέμα προκύψει για τους Ελληνες πελάτες μας.

image

Στο παραπάνω σχήμα βλέπουμε συγκριτικά τρεις πορείες με βάση το πρόγραμμα Bon Voyage System.

Η πορεία (1) είναι η ορθοδρομική (3113 nm), η πορεία (2) η λοξοδρομική με turning point 40N/40W (3351 nm) και η πορεία (3) η βέλτιστη (3203 nm).

Παρατηρούμε ότι η αρνητική επίδραση του καιρού (WxF) είναι μεγαλύτερη στη πιο νότια πορεία (-2.15 ΚΤ), αν και κάποιος θα περιμένε το αντίθετο. Το ίδιο ισχύει και για τα ρεύματα όπου η πορεία (2) έχει CuF -0.28 KT. Στο συγκεκριμένο λοιπόν παράδειμα παρατηρούμε ότι η πιο νότια πορεία τελικά έχει όχι μόνο το μεγαλύτερο LTD αλλά επίσης και το μεγαλύτερο LTW, κάτι που πολλές φορές μπορεί να συμβεί σε ένα transoceanic passage. Μεταξύ της ορθοδρομικής πορείας (1) και της βέλτιστης (3) παρατηρούμε ότι η αρνητική επίδραση του καιρού είναι σχεδόν η ίδια (-1.8 ΚΤ στην (1) και -1.9 στη (2)). Επίσης η ορθοδρομική πορεία είναι συντομότερη κατά 11.3 ώρες. Παρόλα αυτα το κόστος της (1) είναι κατά 5916$ υψηλότερο αφού το πλοίο στην (1) διανύει μεγαλύτερη απόσταση μέσα στη ECA των ΗΠΑ από ότι στην πορεία (3).

Στο συγκεκριμένο λοιπόν παράδειγμα βλέπουμε ότι η εξοικονόμηση στην κατανάλωση μπορεί να φτάσει ακόμα και τα 26932$ αν υποθέταμε ότι το πλοίο είχε επιλέξει την νότια πορεία (2).