Πώς θα πορευτεί η ναυτιλία το 2019;

Πώς θα πορευτεί η ναυτιλία το 2019;

649
Πώς θα πορευτεί η ναυτιλία το 2019;

Τον απολογισμό του 2018 για την πορεία της ναυτιλίας και του διεθνούς διά θαλάσσης εμπορίου αλλά και για το τι μέλει γενέσθαι από εδώ και στο εξής για την βιομηχανία, δημοσιοποίησε πρόσφατα η BIMCO.

Η αγορά των dry

Ποιες θα είναι οι κύριες συνιστώσες που θα επηρεάσουν τις προοπτικές για την αγορά ξηρού φορτίου? Πρώτον η προτίμηση των κινεζικών χαλυβουργείων για παλιοσίδερα αντί για εισαγόμενο iron ore, γεγονός το οποίο παρατηρείται τον τελευταίο 1,5 χρόνο και αποτελεί απειλή κυρίως για τη ζήτηση για capesizes.

Παράλληλα τα Handysizes και τα Panamaxes καλούνται να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα γύρω από τις εμπορικές διενέξεις ΗΠΑ- Κίνας με χαρακτηριστικό παράδειγμα τις διά θαλάσσης εμπορευματικές ροές σόγιας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο ασιατικός γίγαντας θα καθορίσει το «πεπρωμένο» της συγκεκριμένης αγοράς.

H αγορά των wet

To 2018 αποτέλεσε δύσκολη χρονιά για την αγορά υγρού φορτίου. Οι διαχειρίστριες εταιρείες πετρελαιοφόρων είδαν τα κέρδη τους να πλήττονται βάναυσα. Ωστόσο το τελευταίο διάστημα, ιδίως από τον Οκτώβριο και μετά, η κατάσταση στην εν λόγω αγορά έχει αντιστραφεί αλλά χρειάζεται ακόμα αρκετός χρόνος για να επέλθει ισορροπία. Το 2019 προμηνύεται επίσης δύσκολο με τις κυρώσεις των ΗΠΑ προς το Ιράν να αποτελούν το «κερασάκι στην τούρτα».

Σε ότι αφορά την προσφορά, η BIMCO εκτιμά ότι το μαζικό κύμα διαλύσεων δεξαμενόπλοιων που παρατηρήθηκε το 2018 δεν αναμένεται να συνεχιστεί και το 2019. Καθώς τα κέρδη στην αγορά αναμένονται υψηλότερα το 2019, το ενδιαφέρον των πλοιοκτητών δεξαμενόπλοιων για την πώληση ή διάλυση πλοίων θα εξασθενίσει με την BIMCO να εκτιμά ότι η ανάπτυξη του στόλου θα ξεπεράσει το 2%.

Αναφορικά με την αγορά των product tankers, οι προοπτικές φαντάζουν λαμπρότερες αλλά για διαφορετικούς λόγους. Η μικρή ανάπτυξη του στόλου αναμένεται να βελτιώσει τα κέρδη το 2019 σε σύγκριση με τα χαμηλά επίπεδα του 2018. Σημαντικό ρόλο στις θετικές προοπτικές για την αγορά των product tankers αναμένεται να παίξει το sulphur cap 2020. Σε τι βαθμό θα πυροδοτήσουν οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί του ΙΜΟ την εν λόγω αγορά, θα εξαρτηθεί εν πολλοίς από την παραγωγή και προσφορά καυσίμων από τα διεθνή διυλιστήρια.

Η αγορά των containerships

Συνολικά το 2018 για την αγορά των εμπορευματοκιβωτίων κρίνεται απογοητευτικό σύμφωνα με τη BIMCO, ωστόσο υπήρξαν σποραδικά κάποιες ακτίνες φωτός. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ οι εισαγωγές containers αυξήθηκαν κατά 8% έναντι αύξησης 10,1% που παρατηρήθηκε το 2017. Αντιθέτως οι spot ναύλοι ανήλθαν τον Οκτώβριο σε υψηλά πέντε ετών στην διαδρομή Σαγκάη- Ανατολική Ακτή των ΗΠΑ.

Το 2018, το ενδιαφέρον για διαλύσεις containerships έφτασε σε χαμηλά δέκα ετών με αποτέλεσμα η προσφορά να ξεπερνά τη ζήτηση στην συγκεκριμένη αγορά. Το πώς θα κινηθεί η προσφορά containerships το 2019 θα καθορίσει εν πολλοίς την αγορά, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αναλυτών της Κοπεγχάγης ενώ η ζήτηση θα οδηγηθεί από την έκβαση των συνομιλιών Ουάσιγκτον- Πεκίνου καθώς επίσης και από την πορεία του ΑΕΠ των προηγμένων οικονομιών.

Τέλος δεν θα πρέπει να παραλειφθεί, σύμφωνα με τη BIMCO, η στροφή των εμπορευματικών ροών containers στο σιδηροδρομικό δίκτυο, γεγονός το οποίο προς το παρόν δεν κρίνονται «απειλητικό» για τα containerships, ωστόσο αποτελεί μια πραγματικότητα.