Σύγχρονες Πυθίες, Κασσάνδρες και Τειρεσίες προβλέπουν το μέλλον της ναυτιλίας με… ψηφιακές...

Σύγχρονες Πυθίες, Κασσάνδρες και Τειρεσίες προβλέπουν το μέλλον της ναυτιλίας με… ψηφιακές μεθόδους

351
Σύγχρονες Πυθίες, Κασσάνδρες και Τειρεσίες προβλέπουν το μέλλον της ναυτιλίας με… ψηφιακές μεθόδους

Η ρομποτική, οι τρισδιάστατοι εκτυπωτές, τα drones, το πολυσυζητημένο Internet of things, το blockchain αλλά και τα advanced analytics βρέθηκαν στο επίκεντρο μιας ενδιαφέρουσας συζήτησης, όπου οι ομιλητές τόνισαν πως οι συγκεκριμένες τεχνολογίες δεν αποτελούν πλέον σενάρια επιστημονικής φαντασίας, αντιθέτως αποτελούν πραγματικότητα για τις περισσότερες από τις «στεριανές» βιομηχανίες.

Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης που διοργάνωσε η BCG στην Αθήνα με θέμα «Το μέλλον της Ναυτιλίας– Δαμάζοντας το ψηφιακό κύμα», εκπρόσωποι της ναυτιλιακής κοινότητας και υψηλόβαθμα στελέχη της BCG αναφέρθηκαν στις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες που φέρνει η ψηφιοποίηση στη ναυτιλία.

Ο κ. Γιάννης Μαρτίνος, CEO της Signal Maritime, με αφορμή σχετικές ερωτήσεις που του απευθύνθηκαν υπογράμμισε πως η εταιρεία του έχει ήδη αρχίσει να ενσωματώνει την τεχνητή νοημοσύνη στη λειτουργική διαχείριση των πλοίων της, με σημαντικά αποτελέσματα στην αγορά των spot ναυλώσεων.

Σε ερώτηση αναφορικά με το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των Ελλήνων πλοιοκτητών, ο κ. Μαρτίνος εστιάστηκε στην ίδια τη ναυτιλιακή κοινότητα, η οποία λειτουργεί ως ένας ενιαίος μηχανισμός, ο οποίος έχει τη δυνατότητα να «απορροφά» αλλά και να εφαρμόζει άμεσα και αποτελεσματικά τις τεχνολογίες και τις διαδικασίες που προσθέτουν αξία στον υπό διαχείριση στόλο.
Η ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα έχει αυτή τη στιγμή τη δυνατότητα, μέσω του δυναμισμού της, αλλά κυρίως της γεωγραφικής συγκέντρωσής της στο λεκανοπέδιο, να αντιλαμβάνεται έγκαιρα τις νέες προκλήσεις της τεχνολογίας και να τις απορρίπτει όταν είναι ιδιαίτερα κοστοβόρες ή δεν έχουν τα αναμενόμενα οφέλη.

Ωστόσο, οι ομιλητές εστιάστηκαν ιδιαίτερα στην ανάγκη για «στροφή» των ναυτιλιακών εταιρειών στις σύγχρονες τεχνολογίες για την επιβίωση τους, καλώντας μάλιστα τα παρευρισκόμενα στελέχη ναυτιλιακών εταιρειών να εστιαστούν πλήρως σε αυτή τη μετάβαση και να διαθέσουν επαρκείς πόρους και χρόνο.
Ο κ. Jesper Praestensgaard, αντιπρόεδρος της Unifeeder και μέλος του Δ.Σ. του NYSHEX, αναφερόμενος στις ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρείες, αναγνώρισε πως διαθέτουν την απαραίτητη σήμερα τεχνογνωσία και εξοικείωση με τις σύγχρονες πρακτικές, ωστόσο προέτρεψε τους Έλληνες πλοιοκτήτες να αλλάξουν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις στην ψηφιακή μετάβαση, σκεπτόμενοι εναλλακτικά, διότι σε διαφορετική περίπτωση θα αποτύχουν.

Ιδιαίτερη μνεία έγινε στα start- ups που αφορούν τη ναυτιλιακή βιομηχανία, τόσο από τον κ. Stephen MacFarlane, CIO της V. Ships (V.Group), όσο και από τον κ. Γιάννη Μαρτίνο. Ο CEO της Signal Maritime, αναφερόμενος στη δυσκολία εξεύρεσης στελεχών με τεχνογνωσία στο χώρο των νέων τεχνολογιών για τη ναυτιλιακή βιομηχανία απάντησε πως για να ξεπεράσει το συγκεκριμένο «πρόβλημα» που αντιμετωπίζουν όλες οι εταιρείες του χώρου, ιδιαίτερα στην Ελλάδα, εφάρμοσε την ήδη δοκιμασμένη συνταγή της αυτοκινητοβιομηχανίας Ford.
Πιο συγκεκριμένα, δημιούργησε μια νέα start-up εταιρεία, η οποία χρηματοδοτείται μεν από τη ναυτιλιακή εταιρεία, διαθέτει όμως όλα τα πλεονεκτήματα μιας νεοφυούς επιχείρησης, διατηρώντας την ικανότητα να προσελκύσει ανθρώπινο δυναμικό με τη σύγχρονη τεχνογνωσία και κατάρτιση.

Στα γνωστά πηγαδάκια που σχηματίστηκαν μετά, η διάθεση των εκπροσώπων της ελληνικής ναυτιλίας ήταν μάλλον αμφίθυμη αφού η τοποθέτηση ορισμένων ομιλητών από το εξωτερικό θεωρήθηκε από κάποιους αυστηρή και δυσοίωνη, ενώ επανάφερε στο προσκήνιο τις εξωγενείς «Κασσάνδρες» που κατά καιρούς εμφανίζονται και αφυπνίζουν τις ναυτιλιακές κοινότητες του κόσμου για τις νέες -αλλά ενίοτε και επίπλαστες- πραγματικότητες, τις τάσεις και τις πραγματικές διαθέσεις των κοινωνικών εταίρων της ναυτιλίας.