Αέρας αισιοδοξίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία

Αέρας αισιοδοξίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία

380
Αέρας αισιοδοξίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία

Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από τη συμβουλευτική εταιρεία Moore Stephens σε πλοιοκτήτες, διαχειριστές, ναυλομεσίτες και ναυλωτές, για την περίοδο Μαρτίου- Μαΐου 2017, καταγράφονται οι υψηλότερες προσδοκίες των τριών τελευταίων ετών για το μέλλον της ναυτιλίας. Στο πλαίσιο της έρευνας έγιναν μετρήσεις στο επίπεδο των θετικών προσδοκιών που έχουν τα εμπλεκόμενα μέρη της ναυτιλίας για τη ναυτιλιακή βιομηχανία, μετρήσεις οι οποίες συγκρίθηκαν με τις αντίστοιχες από προηγούμενη έρευνα που είχε πραγματοποιηθεί την περίοδο Δεκεμβρίου 2016-Φεβρουαρίου 2017.

Οι μετρήσεις εκτείνονταν σε μία κλίμακα από 1 (αρνητικές προσδοκίες) έως 10 (θετικές προσδοκίες).

Όπως προκύπτει από την έρευνα οι θετικές προσδοκίες όλων των συμμετεχόντων για την πορεία της ναυτιλιακής βιομηχανίας αυξήθηκαν από 5,6 σε 6,1, σε σχέση με την προηγούμενη περίοδο.

Σε ό,τι αφορά τους ναυλομεσίτες, οι θετικές τους προσδοκίες αυξήθηκαν από 4,6 σε 6,4, ενώ οι προσδοκίες των πλοιοκτητών αυξήθηκαν από 5,6 σε 6,1. Επιπλέον, οι προσδοκίες των ναυλωτών αυξήθηκαν από 5,9 σε 6,4 και των διαχειριστών από 6 σε 6,2.

Αναφορικά με συγκεκριμένες γεωγραφικές αγορές, οι προσδοκίες στην Ασία παρέμειναν σταθερές στο 5,6, ενώ αύξηση παρατηρήθηκε στην Ευρώπη (από 5,5 σε 6,2) και στην Βόρεια Αμερική (από 6,1 σε 6,4).

Έχει ενδιαφέρον ότι ένα μέρος των συμμετεχόντων εξέφρασε συγκρατημένα την αισιοδοξία του για το μέλλον της ναυτιλιακής βιομηχανίας, λόγω κυρίως των αυξημένων επιπέδων στις διαλύσεις πλοίων και του εξορθολογισμού στη ναυπηγική δραστηριότητα. Ωστόσο, ανησυχίες εκφράζονται σχετικά με τη γενικότερη πολιτική αστάθεια, την υπερπροσφορά πλοίων σε ορισμένες αγορές, τις μειωμένες τιμές του πετρελαίου κ.ά.

Σε ό,τι αφορά την πιθανότητα οι συμμετέχοντες να προβούν σε επενδύσεις τους επόμενους 12 μήνες, αυτή αυξήθηκε από 4,9 σε 5,4, αντιπροσωπεύοντας το υψηλότερο ποσοστό που έχει καταγραφεί από τον Αύγουστο του 2014.

Σε ό,τι αφορά τον τομέα της ζήτησης, το 26% των συμμετεχόντων ανέφεραν ότι η ζήτηση αποτελεί τον κύριο παράγοντα που αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά την επίδοση των πλοίων τους επόμενους 12 μήνες και ακολουθεί ο ανταγωνισμός (22% των συμμετεχόντων) και τα χρηματοοικονομικά έξοδα (14%).

Ενδιαφέρον έχει ότι ο αριθμός των συμμετεχόντων που αναμένουν υψηλότερους ναύλους στις τρεις κύριες αγορές (δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πλοία ξηρού φορτίου) τους επόμενους 12 μήνες έχει αυξηθεί.

Συγκεκριμένα, στην αγορά των δεξαμενόπλοιων, το 32% των συμμετεχόντων αναμένει στο μέλλον υψηλότερους ναύλους, σε αντίθεση με το 25% της προηγούμενης έρευνας, ενώ το ποσοστό των συμμετεχόντων που αναμένει μείωση των ναύλων έχει συρρικνωθεί από 28% σε 16%.

Στην αγορά του ξηρού φορτίου, το 58% των συμμετεχόντων αναμένει αύξηση των ναύλων, ποσοστό που αντιπροσωπεύει το υψηλότερο των τριών τελευταίων ετών.

Στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων, το ποσοστό των συμμετεχόντων που αναμένει αύξηση των ναύλων αυξήθηκε από 31% σε 46%, ενώ το 12% αυτών αναμένει μείωση των ναύλων.

Σε ό,τι αφορά τον «Baltic Dry Index» (BDI) πάνω από το 52% των συμμετεχόντων θεωρεί ότι τους επόμενους 12 μήνες ο δείκτης θα βρίσκεται μεταξύ των 1000 και των 1499 μονάδων, ενώ το 25% των συμμετεχόντων αναμένει ότι θα κυμαίνεται μεταξύ των 1500 και των 1999 μονάδων.

Ο κ. Richard Greiner, Partner της Moore Stephens, ανέφερε ότι «η τελευταία μας έρευνα ανέδειξε ότι πολλοί από τους συμμετέχοντες είναι επιφυλακτικοί από το γεγονός ότι παρατηρείται ακόμα μεγάλη υπερπροσφορά στην χωρητικότητα των πλοίων, αλλά είναι πεπεισμένοι ότι τα αυξανόμενα επίπεδα διάλυσης και η στήριξη από τα εμπλεκόμενα μέρη της ναυτιλιακής βιομηχανίας θα επαναφέρουν σε ισορροπία την αγορά».

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA/STEPHEN MORRISON