Παρά τη βελτίωση της ναυλαγοράς, οι κίνδυνοι παραμένουν

Παρά τη βελτίωση της ναυλαγοράς, οι κίνδυνοι παραμένουν

158
Παρά τη βελτίωση της ναυλαγοράς, οι κίνδυνοι παραμένουν

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Στην τελευταία μας ανασκόπηση είχαμε αναφέρει: «Σχετικά με την αγορά, αν και το τελευταίο διάστημα έχει βελτιωθεί, οι κίνδυνοι παραμένουν, καθώς για το 2016 η αύξηση του τονάζ θα είναι στο 2% περίπου, διπλάσια από την αύξηση των φορτίων (Seaborne Trade) που θα κλείσει στο 1%. Εν ολίγοις χρειάζεται περαιτέρω αύξηση των διαλύσεων, συνεχιζόμενη αποχή από τις παραγγελίες και αύξηση του Παγκόσμιου Εμπορίου για να μιλάμε με σιγουριά για βιώσιμη ανάκαμψη του κλάδου.»

Πολλές φορές έχουμε διατυπώσει τις επιφυλάξεις μας για την πορεία της αγοράς, παρά το θετικό πρόσημο που παρουσίασε το τελευταίο διάστημα, ενώ ταυτόχρονα έχουμε αναφέρει πως το τελευταίο τρίμηνο κάθε έτους η αγορά εισέρχεται σε πτωτική πορεία η οποία συνεχίζεται και στις αρχές του επόμενου έτους. Ακριβώς αυτό είναι το μοτίβο που βιώνουμε στην παρούσα φάση, καθώς ο BDI από τις 21 Νοεμβρίου βρίσκεται σε καθοδική πορεία, με τα Capes και τα Panamax να υπό-αποδίδουν και τα Supramax και Handysize να βρίσκονται σε θετική πορεία.

Όπως έχουμε προαναφέρει, για το 2016 η αύξηση του στόλου εκτιμάται στο +1,9%, ποσοστό που θεωρείται ιδιαίτερα χαμηλό συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, και το θετικό στοιχείο είναι πως το μοτίβο αυτό θα συνεχιστεί και για τα επόμενα 2 χρόνια, όπου οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση του στόλου κατά +1,7% για το 2017 και +0,7% για το 2018.

Φυσικά, ακόμα και αυτά τα ποσοστά υπόκεινται σε μεταβολές, καθώς εξαρτώνται πρωτίστως από την πορεία των διαλύσεων όπως επίσης και από το ποσοστό μετακυλίσεων (Slippage Rate) και ακυρώσεων (Cancellations). Χαρακτηριστικό είναι ότι κατά τη διάρκεια του 2016 και ιδιαίτερα στις αρχές, οι εκτιμήσεις για τις διαλύσεις ήταν ότι θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ, κοντά στους 40 εκ. τόνους DWT.  Έως και τις 16 Δεκεμβρίου, ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε στους 28,4 εκ τόνους DWT, μειωμένος κατά -5% από το σύνολο του έτους το 2015 όπου έκλεισε στους 30,5 εκ. τόνους DWT.  Την ίδια στιγμή, η εφαρμογή του BWT από τον Σεπτέμβριο του 2017 εκτιμάται, τουλάχιστον για την επόμενη χρονιά, ότι δεν θα αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην αύξηση των διαλύσεων για πλοία έως και 15 ετών.

Ταυτόχρονα η πορεία της ζήτησης (Demand) με «έμμεσο» τρόπο θα επηρεάσει και την προσφορά.  Για παράδειγμα, αν υπάρξει βελτίωση του Εμπορίου εν γένει ή ειδικότερα για συγκεκριμένα φορτία αυτό θα επηρεάσει «τεχνητά» και την προσφορά των πλοίων λόγω της αύξησης της ταχύτητας τους.  Συγκεκριμένα, το τελευταίο διάστημα, η μέση ταχύτητα των Panamax είναι στους 11,4 Knots.  Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει βελτίωση της αγοράς και οι τιμές των Bunkers είναι χαμηλές, τότε και η ταχύτητα των Panamax θα αυξηθεί.  Μία αύξηση της ταχύτητας των Panamax κατά 2 Knots περίπου, δηλαδή στους 13,5 Knots, αυτομάτως προκαλεί και μία τεχνητή αύξηση της προσφοράς της τάξης του 15% και δημιουργεί ανάχωμα στην βελτίωση της αγοράς.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.