Μια σύντομη ματιά στην παγκόσμια οικονομία και ναυλαγορά

Μια σύντομη ματιά στην παγκόσμια οικονομία και ναυλαγορά

540
Μια σύντομη ματιά στην παγκόσμια οικονομία και ναυλαγορά

Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Οικονομικής Αναλύτριας

Οι πρώτες μέρες του Μαρτίου ξεκινούν με μια σημαντική είδηση από την πλευρά της Κίνας, καθώς οι προβληματικές τράπεζες όπως και στην Ευρώπη, ενδεχομένως να χρειαστεί σύντομα να προστρέξουν στην αγορά για άντληση κεφαλαίων, εξαιτίας της ανησυχητικά ραγδαίας αύξησης των επισφαλών τους δανείων. Τον Ιανουάριο, συγκεκριμένα, ανήλθαν στο ρεκόρ των 2,51 τρις. γουάν (384 δις. δολαρίων) και έπεται συνέχεια. Η αύξηση στα δάνεια έρχεται σε μία περίοδο στάσιμης οικονομικής ανάπτυξης για την Κίνα. Επιπροσθέτως, οι αρμόδιες αρχές μείωσαν τα επιτόκια πέντε φορές το 2015, περιστέλλοντας τα περιθώρια κερδών από τους καθαρούς τόκους.
Το Σάββατο ξεκινά το Εθνικό Συνέδριο στην Κίνα, με τον πρωθυπουργό να παρουσιάζει τον προϋπολογισμό και το στόχο για την ανάπτυξη για το 2016, μαζί με την παρουσίαση του νέου πενταετούς πλάνου.
Στην Ευρωζώνη, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα απέρριψε χθες τις αιτιάσεις πολλών Ευρωπαίων τραπεζιτών ότι τα αρνητικά επιτόκια δανεισμού τούς προκαλούν μεγάλα προβλήματα. μέλος του εκτελεστικού συμβουλίου της ΕΚΤ, να υποστηρίζει ότι έχουν ευνοηθεί πολύ περισσότερο από τη χαλάρωση της νομισματικής πολιτικής, η οποία ενισχύει την οικονομική ανάπτυξη της Ευρωζώνης. Οι δηλώσεις Κερέ θεωρήθηκαν από πολλούς αναλυτές ένα ακόμη σημάδι ότι η ΕΚΤ θα χαλαρώσει και άλλο την πολιτική της στις 10 Μαρτίου.
Ωστόσο, σημειώθηκαν μεγάλες απώλειες στις αγορές της Ευρώπης με πτώση των χρηματιστηρίων στο κόκκινο λίγο πριν το κλείσιμο της βδομάδας. Παράλληλα, αρκετοί επενδυτές διατηρούν στάση αναμονής για την ανακοίνωση των στοιχείων απασχόλησης από την Αμερική.
Επιπλέον κίνδυνος αποτελεί το ενδεχόμενο Brexit με τη μεγαλύτερη διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων Black Rock να προειδοποιεί ότι η έξοδος της Βρετανίας από την Ε.Ε θα αποτελέσει πλήγμα για τις μετοχές βρετανικών εταιρειών, για τη στερλίνα αλλά και για τη βρετανική αγορά ακινήτων.
Η BlackRock, που διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία αξίας περίπου 4,5 τρις. δολαρίων, προειδοποιεί τους πελάτες της να περιμένουν «αστάθεια στα περιουσιακά στοιχεία της χώρας αλλά και όλης της Ε.Ε.», που θα εντείνεται όσο θα πλησιάζει το δημοψήφισμα της 23ης Ιουνίου.
Στην αγορά πετρελαίου, ο ενεργειακός ρωσικός κολοσσός της Gazprom εξασφάλισε δάνειο ύψους 2 δις ευρώ (2,17 δις δολάρια) από την Bank of China, γεγονός το οποίο σηματοδοτεί την υψηλότερη διμερή πίστωση στην ιστορία του ενεργειακού κολοσσού. Επιπλέον, η συμφωνία αυτή ενισχύει την οικονομική εξάρτηση της Ρωσίας από την Κίνα. Με την πίστωση των 2 δις. ευρώ, η Κίνα στέλνει σαφές μήνυμα για την ενδυνάμωση της συνεργασίας των δύο χωρών στον κρίσιμο ενεργειακό τομέα.
Στην παγκόσμια ναυλαγορά, η αγορά των bulkers συνεχίζει να βιώνει ιστορικά κρίσιμες στιγμές, ωστόσο έχει αρχίσει να διαφαίνεται ανοδική τάση με το γενικό δείκτη να παρουσιάζει αύξηση για 15 συνεχόμενες μέρες. Ο δείκτης Baltic Dry Index τερμάτισε χθες στις 342 μονάδες, ενώ αναμένουμε την άνοδο του δείκτη προς τις 400 μονάδες μέσα στις επόμενες μέρες.
Ο τερματισμός της εορταστικής περιόδου της Κίνας και το έντονο συναίσθημα των διαλύσεων / παροπλισμών των πλοίων φαίνεται να ασκούν θετική επίδραση στην πορεία της ναυλαγοράς. Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι η επίτευξη μιας επιβιώσιμης ναυλαγοράς δεν είναι ακόμα καθόλου εύκολη υπόθεση με τα επίπεδα στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize να παραμένουν σταθερά κάτω $3,000 /ημέρα. Ο δείκτης άγγιξε κατώτατο ιστορικό επίπεδα στις 10. Φεβρουαρίου, όταν τερμάτισε στις 290 μονάδες για πρώτη φορά από το 1985 (11,793 μονάδες – ιστορική άνοδος το Μάιο του 2008).
Τα επίπεδα ναύλων στο μεγαλύτερο μέγεθος capesize, να διαμορφώνονται σε $2,200/ημέρα, ενώ στο μέγεθος panamax παρουσιάζουν αύξηση προς $3,000/ημέρα.
Στη ναυλαγορά των tankers, συνεχίζει η υποχώρηση των προηγούμενων ημερών από τα επίπεδα του Ιανουαρίου χωρίς όμως να διαταράσσεται ακόμα η υγιής εξασφάλιση της ναυλαγοράς για το φετινό έτος. Στη διαδρομή AG – USG, τα επίπεδα ναυλαγοράς WS διακυμαίνονται περίπου στις 32 μονάδες ($22,500/ημέρα), σημειώνοντας μείωση 3 μονάδων από την προηγούμενη βδομάδα και 10 μονάδων από το τέλος του Ιανουαρίου (42 μονάδες – $49,000/ημέρα).
Το θετικό συναίσθημα της ναυλαγοράς των tankers εξαρτάται και σε ένα σημαντικό ποσοστό από την πλευρά της Κίνας. Νέα στοιχεία αυτή τη βδομάδα προμηνύουν ότι η αύξηση ζήτησης αργού πετρελαίου από την Κίνα μπορεί να αγγίξει τα 800,000 βαρέλια / ημέρα και να ξεπεράσει την Αμερική ως ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού πετρελαίου.
Ο δείκτης Baltic Dirty Tanker Index που καθρεφτίζει την απόδοση της ναυλαγοράς των crude tankers παραμένει σε επίπεδα άνω από τις 700 μονάδες, όταν πλησίαζε τις 900 μονάδες στο τέλος του Ιανουαρίου.
Στη ναυλαγορά των containers, ο δείκτης Shanghai Container Freight Index επιμένει να κινείται άνω από τις 700 μονάδες, τερματίζοντας στις 735 μονάδες και σημειώνοντας 2% υποχώρηση από την περασμένη βδομάδα. Το ψυχολογικό φράγμα των 1,000 μονάδων παραμένει μη εφικτό με τη διαδρομή Ασία – Ευρώπη να παραμένει σε κρίσιμα επίπεδα από υπερπροσφορά χωρητικότητας.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.