Η αβεβαιότητα στις αγορές, σκόπελος για τη διεθνή ναυτιλία

Η αβεβαιότητα στις αγορές, σκόπελος για τη διεθνή ναυτιλία

76
Η αβεβαιότητα στις αγορές, σκόπελος για τη διεθνή ναυτιλία

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Το θρίλερ με την Ελλάδα δεν έχει σταματημό, συνεχίζοντας να κυριαρχεί σε όλα τα μέσα παγκοσμίως, με δηλώσεις και προβλέψεις οι οποίες επηρεάζουν εκτός από το δικό μας Χρηματιστήριο, τα Χρηματιστήρια της Ευρώπης και όχι μόνο, καθώς η οποιαδήποτε εξέλιξη έχει αντίκτυπο στην Ευρωζώνη, πρωτίστως πολιτικό και δευτερευόντως οικονομικό, μην αφήνοντας φυσικά και τις αγορές σε Παγκόσμιο επίπεδο ανεπηρέαστες.

Η ουσία είναι ότι όσο διαιωνίζεται η οποιαδήποτε «λύση» ή συμφωνία τόσο αυξάνεται η αβεβαιότητα και η μεταβλητότητα στις αγορές, φυσικά προσφέροντας ευκαιρίες για κερδοσκοπικά «παιχνίδια» όπως και στην παρούσα φάση όπου βρισκόμαστε θεωρητικά στο 2ο στάδιο των διαπραγματεύσεων, με τα γενικά μέτρα που προτείναμε να έχουν εγκριθεί και τώρα να αρχίζει το δύσκολο έργο της συγκεκριμενοποίησης και υλοποίησης.

Ο ΟΟΣΑ, στην ετήσια έκθεση του με τίτλο “Going for Growth” την οποία δημοσίευσε με αφορμή την σύνοδο των G20 που έγινε στη Κωνσταντινούπολη, επισήμανε τις σημαντικές καθυστερήσεις στις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για την τόνωση της οικονομικής ανάπτυξης, τονίζοντας ότι το αναπτυξιακό δυναμικό στις πιο αναπτυγμένες οικονομίες έχει αποδυναμωθεί, ενώ κάποιες χώρες αντιμετωπίζουν μια παρατεταμένη περίοδο στασιμότητας. Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, οι κυβερνήσεις των 34 μελών έχουν ολοκληρώσει μόνο μερικές από τις μεταρρυθμίσεις που εξήγγειλαν κατά τη διάρκεια των 2 τελευταίων ετών και η επιβράδυνση του ρυθμού των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων που παρατηρείται στην πλειοψηφία των χωρών του ΟΟΣΑ δεν αποτελεί καλό οιωνό.

Παράλληλα τόνισε πως η ανάγκη για μεταρρυθμίσεις είναι μεγαλύτερη στην Ευρωζώνη διαπιστώνοντας πως η Ιταλία και η Γαλλία δεν είναι οι μόνες που έχουν μείνει πίσω και πως η καθυστέρηση της περαιτέρω δράσης κινδυνεύει να θέσει την Ευρωζώνη σε ένα φαύλο κύκλο φέροντας ως παράδειγμα και αυτολεξεί επισημαίνοντας «την περίπτωση της νέας κυβέρνησης στην Ελλάδα που κέρδισε τις εκλογές απορρίπτοντας την πολιτική ορθοδοξία της Ευρωζώνης».

Στα € 24,3 δισ. εκτινάχθηκε το εμπορικό πλεόνασμα της Ευρωζώνης το Δεκέμβριο με στήριξη από την πτωτική πορεία του Ευρώ.  Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία τηςEurostat, το εμπορικό πλεόνασμα των 18 χωρών μελών διαμορφώθηκε στα € 24,3 δισ., ποσό σχεδόν διπλάσιο από τα € 13,6 δισ. που είχε αγγίξει το Δεκέμβριο του 2013.  Συνολικά το 2014 οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 2% και οι εισαγωγές παρέμειναν αμετάβλητες.  Έτσι το συνολικό εμπορικό πλεόνασμα του έτους άγγιξε τα     € 194,8 δισ. από € 152 δισ. το 2013.

Παράλληλα, στο υψηλότερο επίπεδο από τον Ιούλιο του 2014 διαμορφώθηκε ο δείκτης PMI τον Φεβρουάριο φθάνοντας στο 53,5 από 52,6 τον προηγούμενο μήνα, γεγονός το οποίο παραπέμπει σε ανάπτυξη 0,3% του ΑΕΠ το τρέχον τρίμηνο.  Σύμφωνα με την Markit, για πρώτη φορά από τα μέσα του 2011 φάνηκε μία ευρεία βελτίωση στην ανάπτυξη το οποίο αντανακλά εν μέρει την αυξημένη εμπιστοσύνη μετά την ανακοίνωση του προγράμματος ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ και θα δούμε περισσότερες βελτιώσεις όταν ξεκινήσουν οι αγορές ομολόγων τον Μάρτιο.

Στην Ιαπωνία, τα στοιχεία για τις εισαγωγές και εξαγωγές αποδεικνύουν πως η οικονομία της ξεφεύγει από τη βαθιά και παρατεταμένη ύφεση, με τις εισαγωγές να αυξάνονται τον Ιανουάριο κατά 17% σε ετήσια βάση, έναντι των εκτιμήσεων για 13,5%, ενώ οι εισαγωγές τον ίδιο μήνα μειώθηκαν κατά 9%, έναντι εκτιμήσεων για 4,9%.

Ο εξαγωγικός τομέας της Ιαπωνίας κατέχει νευραλγικό ρόλο στην ανάκαμψη της οικονομίας της χώρας και εκ του αποτελέσματος φαίνεται ότι βοήθησε στην έξοδο από την ύφεση το τέταρτο τρίμηνο, με το ΑΕΠ να ενισχύεται κατά 2,2% το αντίστοιχο διάστημα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.