Γιώργος Βλάχος: Τα προβλήματα που απασχολούν τους ναυτικούς αλλά και τη ναυτική...

Γιώργος Βλάχος: Τα προβλήματα που απασχολούν τους ναυτικούς αλλά και τη ναυτική εκπαίδευση

132
Γιώργος Βλάχος: Τα προβλήματα που απασχολούν τους ναυτικούς αλλά και τη ναυτική εκπαίδευση

Για την ανυπαρξία κινήτρων σχετικά με την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα έκανε λόγο ο πρόεδρος της Πανελλήνιας ‘Ενωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού, Γιώργος Βλάχος στη διάρκεια της ομιλίας του, κατά την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας της Ένωσης. «Αντί να δοθούν κίνητρα για την περιβόητη προσέλκυση των νέων στο ναυτικό επάγγελμα, (αλλά και την παραμονή των υπαρχόντων), αντιθέτως δημιουργούνται πλείστα αντικίνητρα προκειμένου οι νέοι μας να μην ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα» δήλωσε και προσέθεσε ότι «βιώνουμε τον ακραίο φαρισαϊσμό κάποιων, που θέλουν να έχουν Πλοιάρχους και Μηχανικούς Α’ στα πλοία τους, χωρίς να έχουν την απαραίτητη κλιμάκωση όλων των αξιωματικών και δοκίμων»

Τα βασικότερα σημεία της ομιλίας του κ. Βλάχου είναι:

  • Αν πραγματικά θέλουμε Έλληνες στα Ελληνικά πλοία, τότε πρέπει να γίνουν οι ανάλογες επενδύσεις στο ανθρώπινο δυναμικό και να δημιουργήσουμε όλες αυτές τις προϋποθέσεις που απαιτούνται προκειμένου να υπάρξει ουσιαστική προσέλκυση. Και φυσικά, με το να το λέμε δεν είναι βέβαιο ότι και το θέλουμε. Επιτέλους, ας βγάλουμε τις «μάσκες» και ας κοιτάξουμε ο ένας τον άλλο στα μάτια με καθαρό βλέμμα.
  • Ούτε καν οι δόκιμοι σπουδαστές δεν βρίσκουν να μπαρκάρουν. Οι οποίοι, σημειωτέον, επιδοτούνται. Έτσι, όχι μόνο αύξηση των Ελλήνων ναυτικών δεν έχουμε, αλλά, αντιθέτως, αυξάνεται η ανεργία. Βέβαια, το πρόβλημα αυτό θα είχε λυθεί αν ετηρούντο οι εγκριτικές πράξεις των πλοίων. Τουλάχιστον, έστω και με καθυστέρηση, ξεκίνησαν οι έλεγχοι και κλείνουν οι εκκρεμότητες των ναυτολογίων. Ευελπιστούμε ότι, έστω και έτσι, θα βελτιωθεί η κατάσταση περί τήρησης των ελάχιστων στελεχώσεων που απαιτούν οι εγκριτικές πράξεις.
  • Γιατί έχουν απαξιωθεί τόσο πολύ το ΚΕΣΕΝ και οι ΑΕΝ; Αυτά τα κέντρα, από τα οποία βγαίνουν ικανότατοι Έλληνες αξιωματικοί που διαχειρίζονται τον υπερσύγχρονο ελληνόκτητο στόλο, έχοντας πάρει απειροελάχιστα (στο διάστημα φοίτησης), σε σχέση με αυτά που προσφέρουν στην Ελληνική Ναυτιλία και στην Ελληνική οικονομία.
  • Ωρομίσθιοι ναυτοδιδάσκαλοι, καλούνται να καλύψουν τα τεράστια διδασκαλικά κενά. Δυστυχώς όμως, δεν επαρκούν με αποτέλεσμα να μη καλύπτονται οι ανάγκες των διαφόρων ειδικών σχολείων. Θα θέλαμε να ξέρουμε, αν αντιστοίχως τα ΤΕΙ/ΑΕΙ αφήνονται χωρίς Πανεπιστημιακούς καθηγητές. Όσο για προσλήψεις του ΥΝΑ στο δημόσιο χώρο, από το καλοκαίρι είδαμε πολλές. Προφανώς όμως, ναυτοδιδάσκαλους δεν μπορούν ή δεν θέλουν να προσλάβουν, απαξιώνοντας έτσι τη Δημόσια και Δωρεάν εκπαίδευση, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα της ιδιωτικής.
  • Αυξήθηκε η φορολογία των Ελλήνων ναυτικών, τη στιγμή που σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες (η αντίστοιχη φορολογία) είναι μηδενική και οι ασφαλιστικές εισφορές των ναυτικών, καλύπτονται από τα αντίστοιχα κράτη που πραγματικά σέβονται τους ναυτικούς τους.
  • Άλλο θέμα που μας απασχολεί όλους, αλλά και την διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα, έντονα τα τελευταία χρόνια, είναι το φαινόμενο της πειρατείας στην περιοχή του Κόλπου του Άντεν, της Σομαλίας (του Ινδικού ωκεανού γενικότερα) καθώς και στην Δυτική Αφρική.  Η διεθνής αντιμετώπιση του επικίνδυνου αυτού φαινομένου, είναι εντελώς επιφανειακή.
  • Η ύπαρξη ενόπλων πάνω στο πλοίο, είναι διαδεδομένη λύση. Εμείς, σε περίπτωση εμπλοκής και ατυχήματος, δεν αποδεχόμαστε σε καμία περίπτωση ευθύνη του πλοιάρχου. Κάτι τέτοιο, δεν είναι στα καθήκοντα του και ούτε σχετικές γνώσεις έχει για να μπορέσει να διαχειριστεί τέτοιες καταστάσεις. Τέτοια ευθύνη, μόνο το κράτος της σημαίας που φέρει το πλοίο μπορεί να έχει  και κάτω από τις εντολές του αρμόδιου θαλάμου επιχειρήσεων που θα διαχειριστεί μια τέτοια κρίση.
Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.