Η Ε.Ε. αποφάσισε για το MRV των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα –...

Η Ε.Ε. αποφάσισε για το MRV των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – τα βλέμματα τώρα στον ΙΜΟ

15
Η Ε.Ε. αποφάσισε για το MRV των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα – τα βλέμματα τώρα στον ΙΜΟ

Έπειτα από την άτυπη συμφωνία που υπήρξε στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από τα αρμόδια όργανά της, πάνω στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παρακολούθηση, καταγραφή και έλεγχο (MRV) των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από την ναυτιλιακή βιομηχανία, τα βλέμματα όλων στρέφονται στον ΙΜΟ. Η νέα προτεινόμενη πολιτική της Ε.Ε. αποτελεί την πρώτη προσπάθεια καταγραφής των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην ναυτιλιακή βιομηχανία, η οποία εκτιμάται ότι παράγει περίπου το 3% των παγκοσμίων εκπομπών του συγκεκριμένου ρύπου. Μάλιστα προβλέψεις που έχουν γίνει κάνουν λόγο ότι το συγκεκριμένο ποσοστό μπορεί να φτάσει και το 18% το 2050 αν δεν υπάρξουν μέτρα και πολιτικές περιορισμού.

Ανώνυμες διπλωματικές πηγές της Ε.Ε. έκαναν λόγω ότι τέσσερα κράτη, η Ελλάδα, η Πολωνία, η Κύπρος και η Μάλτα, ψήφισαν κατά του προτεινόμενου κανονισμού, αλλά δεν μπόρεσαν να τον μπλοκάρουν. Το επόμενο βήμα είναι η μετατροπή του προτεινόμενου κανονισμού σε νόμο και η επίσημη δημοσίευσή του τους επόμενους μήνες. Παρά το γεγονός της δημιουργίας ενός κανονισμού, περιβαλλοντικές οργανώσεις σημειώνουν ότι παρουσιάζει σημαντικές ελλείψεις καθώς μετράει τις εκπομπές και μόνο, υπονοώντας ότι δεν λαμβάνει μέτρα μείωσής τους.

 Σύμφωνα με την European Community Shipowners’ Association (ECSA) η συμφωνία ανοίγει τον δρόμο για την εφαρμογή ενός ευρωπαϊκού συστήματος MRV το οποίο θα τεθεί σε λειτουργία την 1η Ιανουαρίου 2018 και θα αφορά πλοία άνω των 5.000 GT που καταπλέουν  ή αποπλέουν από λιμάνια της Ε.Ε. ανεξαρτήτως σημαίας και ιδιοκτησίας.

Η συμφωνία προφανώς σημαίνει ότι κατευθυνόμαστε προς ένα παγκόσμιο σύστημα MRV καθώς το θέμα συζητείται ήδη στον ΙΜΟ. Εκτός από τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την διανυόμενη απόσταση, η συμφωνία προβλέπει ότι ο κανονισμός θα εμπεριέχει και διατάξεις που θα υποχρεώνουν τα πλοία να παρέχουν και πληροφορίες σχετικές με το φορτίο τους. Ο Γενικός Γραμματέας της ECSA σε δήλωσή του σημειώνει ότι η συμπερίληψη των πληροφοριών σχετικών με το φορτίο επιτρέπει την πληρέστερη αποτύπωση της ενεργειακής αποδοτικότητας των πλοίων, εντούτοις υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με την αξιοπιστία και την εμπιστευτικότητα των δεδομένων. Η θέση της ECSA στο ζήτημα των πληροφοριών που αφορούν το φορτίο είναι να υπάρξει μία παράταση στην υποχρέωση παροχής αυτών των δεδομένων μέχρι να υπάρξει μία συμφωνία σε επίπεδο ΙΜΟ.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.