Η πραγματική ανάπτυξη δεν έρχεται μέσω της νομισματικής πολιτικής αλλά μέσω των...

Η πραγματική ανάπτυξη δεν έρχεται μέσω της νομισματικής πολιτικής αλλά μέσω των επενδύσεων

15
Η πραγματική ανάπτυξη δεν έρχεται μέσω της νομισματικής πολιτικής αλλά μέσω των επενδύσεων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

 

Την προηγούμενη εβδομάδα επισημάναμε το γεγονός πως η μείωση των επιτοκίων είχε καθαρά συμβολικό χαρακτήρα και όχι ουσιαστικό στην ανάκαμψη της οικονομίας της Ευρωζώνης καθώς η ανάπτυξη έρχεται μέσω των επενδύσεων που οδηγεί στην δημιουργία θέσεων εργασίας και στην αύξηση των καταναλωτικών δαπανών.

Την ίδια ακριβώς πεποίθηση εξέφρασε και ο Bill Gross της Pimco αναφέροντας πως η πραγματική ανάπτυξη δεν έρχεται μέσω της νομισματικής πολιτικής αλλά μέσω των επενδύσεων και της πιστωτικής ανάπτυξης.

Παράλληλα, το πρώην μέλος της ΕΚΤ, ο J. Stark, εκφράζει την άποψη ότι τα ιστορικά χαμηλά επιτόκια δεν θα οδηγήσουν στην αύξηση του δανεισμού των επιχειρήσεων στην Ευρωζώνη, άποψη την οποία επίσης επισημάναμε στην προηγούμενη μας ανασκόπηση.     

Οι Financial Times, σε πρόσφατο άρθρο τους καυτηριάζουν την οικονομική πολιτική της Ευρωζώνης και της ΕΚΤ, εστιάζοντας στην υψηλή ανεργία και στον χαμηλό πληθωρισμό και κάνοντας λόγο για αποτυχία της ΕΚΤ στο στόχο για στήριξη της Ευρωπαϊκής οικονομίας.  Σαν λύση δε στην κρίση, προτείνει την αγορά κρατικών ομολόγων από την ΕΚΤ και τη συνέχιση των μεταρρυθμιστικών προσπαθειών από τις Ευρωπαϊκές κυβερνήσεις. 

Το ΔΝΤ, μέσω δήλωσης του γνωστού μας Paul Thomsen, κατέστησε αναγκαία τη χρήση της ποσοτικής χαλάρωσης, ως μέτρο για την τόνωση της οικονομίας με την πολιτική της ΕΚΤ να έχει στόχο την τόνωση της εγχώριας ζήτησης, έως ότου αποκλιμακωθούν οι πληθωριστικές πιέσεις και οι τράπεζες ξεκινήσουν τη δανειοδότηση των επιχειρήσεων.  Αναφερόμενος στα αίτια της καθίζησης της εγχώριας κατανάλωσης, υπογράμμισε πως η υψηλή ανεργία, το δυσθεώρητο χρέος, οι αδύναμες τράπεζες και η μειωμένη πίστωση έχουν πληγώσει την Ευρωπαϊκή ζήτηση.         

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Markit, στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 4,5 ετών κινήθηκε ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη τον Αύγουστο, ήτοι στο 0,3%.  Στη Γερμανία ο πληθωρισμός βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων 54 μηνών, στο 0,8% και στη Γαλλία σε χαμηλό 57 μηνών, στο 0,8%.  Αρκετοί διεθνείς οίκοι, όπως η JP Morgan, Citigroup, Unicredit και Morgan Stanley υποβάθμισαν τις προβλέψεις τους για την ανάπτυξη της Ευρωζώνης, εκτιμώντας πως το 2014 θα κλείσει στο 0,8% από 1,2% και το 2015 δεν θα υπερβεί το 1,2% από 1,7%.                                            

Η διευθύντρια του ΔΝΤ, Christine Lagarde, σε συνέντευξη της δήλωσε πως η Παγκόσμια οικονομία ενδέχεται να αναπτυχθεί φέτος με χαμηλότερους των εκτιμήσεων ρυθμούς, κοντά στο 3%, εξαιτίας των πολλών γεωπολιτικών αναταραχών που βρίσκονται σε εξέλιξη, όπως στην Ουκρανία και τις επιπτώσεις της στην οικονομία της Γερμανίας και άλλων γειτονικών χωρών αλλά και στους κινδύνους από την κλιμακούμενη ένταση σε πολλές περιοχές της Μέσης Ανατολής.  Ταυτόχρονα, επισήμανε πως η Γαλλική κυβέρνηση θα πρέπει να μείνει πιστή στο στόχο μείωσης των ελλειμμάτων παρά το χαμηλό πληθωρισμό, ενώ θα πρέπει να προωθήσει περισσότερες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας καθιστώντας πιο ευέλικτη την οικονομία. 

Δεν παρέλειψε ωστόσο να απευθύνει έκκληση στη Γερμανία να αυξήσει τις δαπάνες και τις δημόσιες επενδύσεις, ώστε να ενισχυθεί η καταναλωτική ζήτηση στην χώρα και εμμέσως να βοηθηθούν οι γειτονικές χώρες της Ευρωζώνης.                

Αιφνιδιαστική πτώση του πληθωρισμού στην Κίνα στο 2% τον Αύγουστο τη στιγμή που ο στόχος της κυβέρνησης είναι στο 3,5%, πτώση την οποία οι αναλυτές την ερμηνεύουν ως επιβράδυνση της οικονομίας και εκφράζουν φόβους για κίνδυνο αποπληθωρισμού. 

Επιβεβαιώνοντας την αποδυνάμωση της ζήτησης και τις αποπληθωριστικές πιέσεις, η 2η μεγαλύτερη χαλυβουργία της Κίνας (Baosteel) προέβη σε μείωση τιμών για τα συμβόλαια παράδοσης Οκτωβρίου, που κανονικά είναι περίοδος υψηλής ζήτησης για τον κλάδο.     

   

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.