Η αντιμετώπιση των προβλημάτων στη λειτουργία των ΑΕΝ

Η αντιμετώπιση των προβλημάτων στη λειτουργία των ΑΕΝ

5
Η αντιμετώπιση των προβλημάτων στη λειτουργία των ΑΕΝ

Σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Επικρατείας της Δημοκρατικής Αριστεράς, Σπύρου Λυκούδη, σχετικά με «την αντιμετώπιση των προβλημάτων στη λειτουργία των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού» απάντησε στη Βουλή, ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης.

Ακολουθεί η ομιλία του κ. Βαρβιτσιώτη:

«Ευχαριστώ το συνάδελφο για την ευκαιρία που μου δίνει να συζητήσουμε ένα κρίσιμο θέμα, το οποίο πλέον έχει μπει στην πρώτη θέση της ατζέντας των προτεραιοτήτων της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου. Θα σας πω ότι σε πάρα πολλά από αυτά τα στοιχεία που παραθέσατε συμφωνούμε. Έτσι είναι η κατάσταση. Γίνεται όμως μία σοβαρή προσπάθεια να αναστραφεί και γίνεται με τη συνδρομή και του Ναυτιλιακού κλάδου. Ήδη η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών έχει προχωρήσει στην ανακατασκευή του ΚΕΣΕΝ που είναι το Κέντρο Επιμόρφωσης και Συνεχιζόμενης Εκπαίδευσης των Ναυτικών και προχωράει και στην επισκευή των κτηριακών υποδομών άλλων ακαδημιών.

Μετά το δυσάρεστο συμβάν του σεισμού της Κεφαλονιάς, είχαμε τη γενναιόδωρη προσφορά, ύψους τετρακοσίων χιλιάδων ευρώ, από το ίδρυμα Ευγενίδη, που συνδράμει τη ναυτική εκπαίδευση εδώ και εξήντα χρόνια. Μια προσφορά του Προέδρου του, Λεωνίδα Δημητριάδη Ευγενίδη, για την αποκατάσταση των κτηριακών εγκαταστάσεων της ΑΕΝ Κεφαλονιάς. Θα προχωρήσουμε και στις υπόλοιπες ΑΕΝ να φτιάχνουμε τις υποδομές, ώστε τουλάχιστον να είναι σε ένα υψηλότερο επίπεδο.

Είναι γεγονός ότι στα θέματα Ναυτικής Εκπαίδευσης, παρότι η χώρα είναι πρωταθλητής στη Ναυτιλία, έχουμε μείνει πίσω και γι’ αυτό βρισκόμαστε υπό τον έλεγχο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κάνουμε έναν αγώνα δρόμου προκειμένου να πιστοποιήσουμε τις σχολές μας με ISOκαι να προχωρήσουμε σε μία αναβάθμιση, όπως σας είπα, στον κτηριακό εξοπλισμό, όπως, επίσης  και στην υλικοτεχνική υποδομή. Τέτοια έργα έχουν ενταχθεί σε διάφορα ΠΕΠ, όπως στο ΠΕΠ Μακεδονίας, για την ανάπτυξη και επισκευή της Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στη Μηχανιώνα.

Τέλος, σε ό,τι αφορά το προσωπικό και τις προκηρύξεις στις οποίες αναφερθήκατε, θέλω να σας ενημερώσω ότι για πρώτη φορά φέτος βγήκε μία ενιαία προκήρυξη, ακριβώς για να σταματήσει να είναι διαφορετικός ο τύπος της προκήρυξης για την πρόσληψη ωρομισθίων καθηγητών από Ακαδημία σε Ακαδημία. Φάνηκε ότι έφερε αποτελέσματα, παρότι είναι γεγονός ότι δεν υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από ναυτοδιδασκάλους να έρθουν και να διδάξουν.

Είμαστε ήδη σε έναν ανοιχτό διάλογο με τους φορείς, με την Ένωση των Εκπαιδευτικών των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού για να δούμε πώς θα μπορέσουμε μέσα στα στενά δημοσιονομικά πλαίσια να προσελκύσουμε ικανούς ναυτοδιδασκάλους, με στόχο να παρέχουμε υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικές υπηρεσίες στους σπουδαστές μας.

Κύριε Πρόεδρε, συμμερίζομαι απόλυτα την αγωνία του συναδέλφου και, ενδεχομένως, αν ήμουν στη θέση του θα ήμουν πιο οξύς στους τόνους της κριτικής. Γιατί πράγματι, ενώ έχουμε το συγκριτικό πλεονέκτημα στην Ναυτιλία, δεν έχουμε καταφέρει να εκσυγχρονίσουμε, να αναβαθμίσουμε και να κρατήσουμε ένα υψηλό επίπεδο στη ναυτική εκπαίδευση, ανάλογο με το τι συμβαίνει σε όλο τον κλάδο της Ναυτιλίας. Και είμαι πάρα πολύ ειλικρινής σε αυτό.

Θα σας πω ότι υπάρχει και δυστοκία και από την πλευρά της Ελληνικής Εφοπλιστικής Κοινότητας για να προχωρήσει. Παρότι,  γίνονται οι δωρεές από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και από πάρα πολλές Ναυτιλιακές εταιρείες προς τις Ακαδημίες, από την άλλη σήμερα,  είναι περίπου τετρακόσιοι πενήντα σπουδαστές που έχουν ολοκληρώσει τον πρώτο κύκλο εκπαίδευσης και δεν βρίσκουν το δεύτερο θαλάσσιο ταξίδι για να ολοκληρώσουν την εκπαίδευση τους.

Γιατί το βασικό μας πρόβλημα ποιο είναι; Η Ναυτική Εκπαίδευση είναι πολύ ιδιόμορφη. Δεν μαθαίνεις να κουμαντάρεις ένα καράβι στο θρανίο. Κάποιες θεωρητικές υποδομές παίρνεις και αυτή τη γνώση πρέπει να την μάθεις πάνω στο πλοίο. Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα και με όλες τις διεθνείς συνθήκες, εξάλλου,  η εκπαίδευση του ναυτικού γίνεται βασικά πάνω στο πλοίο. Χρειάζεται, λοιπόν, να απορροφώνται οι απόφοιτοι των σχολών για να ολοκληρώσουν, επιτέλους, το δεύτερο εκπαιδευτικό τους ταξίδι, το δεύτερο εκπαιδευτικό τους μπάρκο, και γενικά τον κύκλο εκπαίδευσης. Να πάρουν, δηλαδή, το δίπλωμα είτε του Γ’ Μηχανικού είτε του Ανθυποπλοιάρχου.

Σε αυτήν την κατεύθυνση, εμείς προχωρήσαμε και στην εξομοίωση των ασφαλιστικών εισφορών των σπουδαστών για το δεύτερο εκπαιδευτικό ταξίδι στα πλοία με την ελληνική σημαία, για να δώσουμε, ακριβώς, περισσότερες θέσεις απασχόλησης και εκπαίδευσης στους αποφοίτους μας. Διότι όποια και να είναι η κτηριακή υποδομή, όποιο κι αν είναι το επίπεδο των Ναυτοδιδασκάλων, η καρδιά της ναυτικής εκπαίδευσης γίνεται πάνω στο καράβι. Και αν δεν έχουμε θέσεις που θα μπορούν να εκπαιδευτούν πάνω στο καράβι οι απόφοιτοι των σχολών μας, ουσιαστικά θα φτιάξουμε πολυτελείς υποδομές, οι οποίες όμως δεν θα έχουν κανένα αντίκρισμα.

Αυτή είναι η δική μας αγωνία.Και αυτή είναι η δική μας πίεση. Και εκεί βρισκόμαστε σε μία διαρκή διαβούλευση και πίεση προς την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και όλο τον κλάδο, ώστε να απασχολήσουν αυτά τα παιδιά, αυτούς τους αποφοίτους. Να τους απορροφήσουν ώστε να έχουμε αυξημένη απασχόληση στον κλάδο της Ναυτιλίας». 

 

 

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.