Tα Capes καθορίζουν την πορεία του δείκτη BDI το τελευταίο διάστημα

Tα Capes καθορίζουν την πορεία του δείκτη BDI το τελευταίο διάστημα

5
Tα Capes καθορίζουν την πορεία του δείκτη BDI το τελευταίο διάστημα

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com S.A.

Μετά από ένα αρνητικό σερί 12 ημερών, ο δείκτης BDI την Παρασκευή (9/11/12) παρουσίασε άνοδο για να κλείσει στις 940 μονάδες ακολουθώντας για άλλη μία φορά την πεπατημένη με τα Capes να είναι αυτά που ουσιαστικά καθορίζουν την πορεία του το τελευταίο διάστημα. 

Στα επίπεδα αυτά του BDI, ο μέσος όρος ημερησίων εσόδων των χρονοναυλώσεων για κάθε επιμέρους δείκτη είναι στα $ 14,554 για τα Capes, $ 5,788 για τα Panamax, $ 6,787, για τα Supramax και $ 6,021 για τα Handysize.              

Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας τα αποθέματα Iron Ore στα 25 βασικότερα λιμάνια της Κίνας έφτασαν στους 97,91 εκ. τόνους, παρουσιάζοντας αύξηση 540,000 τόνων από την προηγούμενη εβδομάδα το οποίο μεταφράζεται σε μείωση της ζήτησης, κατ’ επέκταση στη μείωση της ζήτησης για Capes και διόρθωση των ημερησίων εσόδων τους.  Αντίστοιχα η αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για Coal παρουσιάζει πτωτικές τάσεις που οφείλεται στην γενικότερη επιβράδυνση της Κίνας και στην αντικατάσταση του μέσου παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, περίπου 5%, από Coal σε υδροηλεκτρικές πηγές.  Τα ανωτέρω είχαν σαν αποτέλεσμα και τα αποθέματα του Coal να είναι αυξημένα όπου για παράδειγμα τον Αύγουστο η εγχώρια παραγωγή μειώθηκε 4,7% σε ετήσια βάση και οι εισαγωγές να έχουν μειωθεί κατά 7,2% από τον προηγούμενο μήνα.  Η «αρνητική» εξέλιξη στις εισαγωγές του Coal επηρεάζει πτωτικά τη ζήτηση και τα ημερήσια έσοδα των Panamax και Supramax.     

Αρνητικές είναι και οι εξελίξεις όμως από τα ναυπηγεία για τις νέες παραγγελίες.  Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Deutsche Bank, το 45% των ναυπηγείων παγκοσμίως δεν θα λάβει καμία παραγγελία από το τέλος του 2012 και μετά ενώ οι πλοιοκτήτες αναμένουν περεταίρω πτώση των τιμών λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού που θα δημιουργηθεί.          

Τα στατιστικά στοιχεία παραγγελιών παγκοσμίως για τους πρώτους 9 μήνες του 2012, επιβεβαιώνουν την πτωτική τάση και ιδιαίτερα για τα πλοία μεγαλύτερου τονάζ.  Από Ιανουάριο έως και Σεπτέμβριο παραγγέλθηκαν 14 Capes όταν το 2011 οι παραγγελίες ήταν 69 δηλαδή μείωση σε ετήσια βάση 72%.  Αντίστοιχα στα Panamax/Post Panamax, 80,000 – 100,000 DWT οι παραγγελίες από 100 το 2011 έπεσαν στις 29 το πρώτο εννιάμηνο φέτος με ετήσια μείωση 62% ενώ για τα πλοία από 60,000 – 80,000 DWT από 97 το 2011 στα 52 το 2012 δηλαδή σε ετήσια βάση 30% κάτω.  Στα μικρότερα πλοία οι διαφορές ήταν πιο εκλογικευμένες με τα Handymax, 40,000 – 60,000 DWT να έχουν μείωση της τάξης του 58% σε ετήσια βάση από 136 πλοία το 2011 στα 43 τους εννέα μήνες του 2012 και για τα Handysize, 10,000 – 40,000 DWT από 129 πλοία το 2011 στα 61 τους εννέα μήνες του 2012 δηλαδή σε ετήσια βάση μείωση 37%.  Προς αποφυγή λάθους να σημειώσουμε ότι οι ανωτέρω ποσοστιαίες μεταβολές προκύπτουν κατόπιν αναγωγής των αριθμών των πλοίων που παραγγέλθηκαν το πρώτο εννιάμηνο του 2012 σε ετήσια βάση ενώ η κατηγοριοποίηση των πλοίων δεν παρουσιάζει απόλυτα την καθιερωμένη αντιστοιχία κατηγορίας πλοίων με  DWT.      

Επιπροσθέτως αν εξετάσουμε τον συνολικό αριθμό των παραγγελιών για τα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου από το 2009 και μετά διαπιστώνουμε ότι ο αριθμός παραγγελιών του 2012 είναι ο χαμηλότερος της τετραετίας.  Ειδικότερα, το 2009 οι παραγγελίες ήτανε 424, 1377 πλοία το 2010, 543 πλοία το 2011 και τους 10 πρώτους μήνες του 2012 οι παραγγελίες είναι στα 246 πλοία.  Συμπερασματικά, οι παραγγελίες του 2012 θα είναι μειωμένες κατά 50% περίπου από το 2011 γεγονός που οφείλεται στον μεγάλο αριθμό παραδόσεων πλοίων από προηγούμενα χρόνια, στην ουσιαστική έλλειψη χρηματοδότησης και στην επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας και εμπορίου που εκτιμάται ότι δεν θα αναστραφεί στο άμεσο μέλλον.                 

Στον τομέα των αγοραπωλησιών υπήρξε αρκετά έντονη δραστηριοποίηση αλλά μόνο στα πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου. 

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

✏ Στα Capes, το ‘AQUABELLA’ 161.010 DWT (1995 – Hyundai) πουλήθηκε πάνω από $ 11 εκ. με Dry Dock πρόσφατα περασμένο.  Το ‘GREAT PHEASANT’ 178.819 (2000 – Hyundai) αγοράστηκε από Έλληνες στα mid $ 17 εκ.     

✏  Στα Panamax, το geared ‘PACIFIC PIONEER’ 69.279 DWT (1994 – Hashisama Zosen) αγοράστηκε από Κινέζους στα  $ 7.2 εκ. 

✏ Στα Handymax, το ‘FLORA LAKE’ 50.246 DWT (2003 – Mitsui) αγοράστηκε από Έλληνες πάνω από $ 14 εκ. και το ‘CB ADVENTURE’ 46.232 DWT (2002 – Oshima) πουλήθηκε σε Έλληνες στα        $ 13.5 εκ.

✏ Στα Handysize, η Norden πούλησε en-bloc στη Dalex τα ‘NORD AARHUS’ 33.221 DWT (2012 – Hyundai), ‘NORD ANTWERP’ 33.232 DWT (2011 – Hyundai) και ‘NORD DUBAI’ 33.232 DWT (2011 – Hyundai) στα $ 61.5 εκ.  Το ‘SPEAR FLOWER’ 29.738 DWT (2003 – Shinoku) πουλήθηκε στην Pacific Basin στα $ 11,2 εκ. και το ‘ACE BRIDGE’ 28.419 DWT (28.419 – Imabari) αφοράστηκε από την Transbulk στα $ 8,5 εκ.      

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.