Τα εορταστικά δώρα των υποβαθμίσεων

Τα εορταστικά δώρα των υποβαθμίσεων

11
Τα εορταστικά δώρα των υποβαθμίσεων

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFOGeorge Moundreas & Company S.A, Finance & Research

 

Απλόχερα συνεχίζουν οι οίκοι αξιολόγησης να προσφέρουν τα «δώρα» των υποβαθμίσεων κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων δείχνοντας μία ιδιαίτερη προτίμηση στις χώρες και τράπεζες της Ευρώπης.  \

Μάλιστα οι υποβαθμίσεις τώρα πια γίνονται ομαδικά και όχι μεμονωμένα.

Την τελευταία εβδομάδα υποβαθμίστηκαν περίπου 15 Ευρωπαϊκές τράπεζες εκ των οποίων οι 8 ήταν Ισπανικές, η πιστοληπτική ικανότητα της Γαλλίας μειώθηκε σε αρνητική από σταθερή, το Βέλγιο υποβαθμίστηκε και όλοι οι οίκοι ανακοίνωσαν ότι εξετάζουν το ενδεχόμενο επανεξέτασης των αξιολογήσεων όλων των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πρώτο 3μηνο του 2012, δίνοντας προτεραιότητα στο Βέλγιο, Ισπανία, Σλοβενία, Ιταλία, Ιρλανδία και Κύπρο.

Κάποιοι μάλιστα δεν αποκλείουν το γεγονός η Ευρώπη να αντιμετωπίσει ένα ισχυρότατο σοκ με ενδεχόμενες δυσκολίες που θα αντιμετωπίσει κάποια μεγάλη τράπεζα της Γερμανίας, γεγονός που θα φανέρωνε σε όλους ότι η Γερμανία δεν έχει ανοσία στη μετάδοση της κρίσης.

Οι καμπάνες ηχούν από την τελευταία ανησυχητική δήλωση της διευθύντριας του ΔΝΤ, Christine Lagarde, για μετεξέλιξη της κρίσης, με χαρακτηριστικά της δεκαετίας του 1930.

Χαρακτηριστικά δήλωσε ότι η κρίση όχι μόνο εξελίσσεται αλλά κλιμακώνεται καθώς διεμήνυσε τον προβληματισμό της για την κόντρα που επικρατεί μεταξύ Ουάσιγκτον και Πεκίνου, τον ενδοευρωπαϊκό διχασμό μετά την αποστασιοποίηση της Βρετανίας και την τάση για αυξανόμενο προστατευτισμό και απομόνωσης.

Από την άλλη, ο επικεφαλής οικονομολόγος του ΔΝΤ, Olivier Blanchard, είπε ότι το επόμενο έτος για την Ευρώπη δεν θα είναι πολύ ωραίο και αν η κρίση εξαπλωθεί οι συνέπειες θα είναι σοβαρότατες για τις ΗΠΑ αλλά και ολόκληρο τον κόσμο.

Επίσης, επισήμανε ότι η λιτότητα μπορεί να θεωρείται απαραίτητη, αλλά η προσπάθεια να επιβληθεί σε μεγάλο βαθμό και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα είναι επικίνδυνη.

Στο ίδιο μήκος κύματος, πτωτικό, φυσικά κινούνται και οι εκτιμήσεις για την ανάπτυξη της παγκόσμια οικονομίας όπου κρίνουμε σκόπιμο να μην αναφέρουμε ποσοστά καθώς είμαστε σχεδόν σίγουροι ότι με τον καινούριο χρόνο θα υπάρξει και άλλη αναθεώρηση (αρνητική).

Εν συντομία να αναφέρουμε ότι ο δείκτης PMI της Κίνας συρρικνώθηκε και πάλι το Δεκέμβριο, ενώ μείωση υπήρξε και στο ύψος των ξένων επενδυμένων κεφαλαίων (FDI), η πρώτη φορά που μειώνεται από το 2009.

Στην Ινδία, η βιομηχανική παραγωγή μειώθηκε κατά 5,1% σε ετήσια βάση τον Οκτώβριο, πρώτη φορά σε 2 χρόνια, κυρίως λόγω της αποδυνάμωσης στην καταναλωτική ζήτηση, ενώ στην Αυστραλία η κεντρική αρχή, The Prudential Regulation Authority, προειδοποίησε για αύξηση της ανεργίας, μείωση των τιμών των ακινήτων πτώση του ρυθμού ανάπτυξης και ενδεχόμενη ύφεση.

Ο δείκτης βαρόμετρο, η ημερήσια ζήτηση πετρελαίου, σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας, IEA, επιβεβαιώνει την επιβράδυνση καθώς μείωσε τις προβλέψεις του για το 2011 και 2012 κατά 160 χιλ. και 200 χιλ. βαρέλια ημερησίως.

Παράλληλα η IEA, μείωσε τις εκτιμήσεις της για τη ζήτηση για τα επόμενα 5 χρόνια εξαιτίας της χαμηλής ανάπτυξης σε Βόρεια Αμερική και Ευρώπη.

Όπως κάθε χρόνο, η Saxo Banko δημοσιεύει την ετήσια έκθεση της με τις «Εξωφρενικές Προβλέψεις» για την παγκόσμια οικονομία όπου κάνει μνεία και για τη ναυτιλία.

Στην φετινή της έκθεση αναφέρει ότι το 2012 ο BDI θα έχει αύξηση 100%.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι η πτώση της τιμής του πετρελαίου το 2012 θα ανεβάσει τον BDI, καθώς θα μειώνονται τα λειτουργικά έξοδα.

Η Βραζιλία και η Αυστραλία θα αυξήσουν την προσφορά σιδηρομεταλλεύματος, χαμηλώνοντας περαιτέρω τις τιμές και συνακόλουθα αυξάνοντας τη ζήτηση από την Κίνα.

Σε συνδυασμό με την πιστωτική χαλάρωση, θα προκληθεί μαζική εκτίναξη στη ζήτηση σιδηρομεταλλεύματος.

Κρίνοντας από τον τίτλο της έκθεσης «Εξωφρενικές Προβλέψεις» θα ήταν εξωφρενικό να πιστέψει κανείς ότι αυτό μπορεί να συμβεί στην πραγματικότητα.

Επιστρέφοντας στην πραγματικότητα, όλο και μεγαλύτερο γίνεται το πρόβλημα της χρηματοδότησης της ναυτιλίας.

Οι μεγάλες τράπεζες με παράδοση στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση όλο και μειώνουν τη συμμετοχή τους στη ναυτιλία στην προσπάθεια τους να ανταπεξέλθουν στην Ευρωπαϊκή κρίση χρέους.

Από την άλλη η ανάγκη χρηματοδότησης των ναυτιλιακών εταιριών είναι ιδιαίτερα μεγάλη καθώς τα έσοδα τους είναι μειωμένα λόγω των χαμηλών ναύλων.

Οι δανειακές υποχρεώσεις των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιριών υπερβαίνουν τα $ 60 δις. εκ των οποίων τα $ 15 δις. αφορούν Ελληνικές τράπεζες.

Είναι γεγονός ότι οι Ελληνικές, οι Γερμανικές και τελευταία και οι Γαλλικές τράπεζες αντιμετωπίζουν τα μεγαλύτερα προβλήματα.

Οι Γαλλικές BNP Paribas, Societe Generale και Credit Agricole όχι μόνο σταμάτησαν τις πιστώσεις αλλά κλείνουν τις μονάδες που ασχολούνται με το Shipping, ενώ οι 2 πρώτες σχεδιάζουν να πουλήσουν στοιχεία ενεργητικού € 300 δισ. συμπεριλαμβανομένων και των δανείων της ναυτιλίας.

Κανείς μπορεί να ισχυριστεί ότι η έλλειψη χρηματοδότησης είναι και ένας ρυθμιστικός παράγοντας στις παραγγελίες νεότευκτων πλοίων λειτουργώντας ορθολογιστικά, περιορίζοντας την υπέρμετρη μελλοντική προσφορά τονάζ, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί σημαντικά προβλήματα στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων αλλά και στη λειτουργία εταιρειών όπου λόγω του χαμηλού επιπέδου της ναυλαγοράς κάποιες από αυτές είναι αναγκασμένες να προβούν σε αναχρηματοδότηση υπαρχόντων δανείων, κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην παρούσα φάση.

Ο BDI «κρατήθηκε» και αυτή την εβδομάδα αλλά πάλι λόγω των Capes και τη μεταφορά Iron Ore προς την Κίνα. Για το μήνα Νοέμβριο, η Κίνα εισήγαγε 64,2 εκατομμύρια τόνους δηλαδή αύξηση της τάξης των 14,26 εκατομμυρίων τόνων από τον Οκτώβριο.

Παρά το γεγονός ότι το Κινεζικό Iron Ore είναι φθηνότερο, αυτή η αύξηση των εισαγωγών της Κίνα οφείλεται στο ότι η Vale προέβη σε μία βραχυπρόθεσμη διόρθωση τιμών και αύξηση προσφοράς.

Ταυτόχρονα, οι εξαγωγές Iron Ore της Βραζιλίας αυξήθηκαν το Νοέμβριο κατά 14,2% από τον Οκτώβριο και κατά 28,5% από τον αντίστοιχο μήνα του 2010.

Πληροφοριακά να αναφέρουμε ότι ο πρόεδρος της Vale, Murio Fereira, δημόσια ανακοίνωσε ότι την πρόθεση του να πουλήσει τα 19 νεότευκτα VLOC με την προϋπόθεση όμως να ναυλώνονται από την Vale.

Σύμφωνα με τα λεγόμενα του η κατοχή ενός στόλου πλοίων έχει ιδιαίτερα υψηλό κόστος και η Vale πρέπει να επικεντρωθεί στις επενδύσεις της που έχουν να κάνουν με την εξόρυξη και παραγωγή πρώτων υλών.

Στο ίδιο σχετικά χαμηλό μοτίβο με τις προηγούμενες εβδομάδες και αυτή την εβδομάδα στον ευρύτερο τομέα των αγοραπωλησιών.

Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

To Cape «DAPHNE» 169.150 DWT (2000 – Hyundai) πουλήθηκε στα $ 25 εκ. περίπου, σε αρκετά χαμηλότερη τιμή από το κατά 2 χρόνια νεότερο «FORMOSABULK ENERGY» 170.089 DWT (2002 – IHI – KURE) το οποίο πουλήθηκε στις αρχές Δεκεμβρίου στα $ 30,5 εκ.

Στα Panamax, το geared (4×25) «B INDONESIA» 70.424 DWT (1990 – Hyundai), αγοράστηκε από Κινέζους στην τιμή των $ 7,9 εκ.

Στα Supramax, το «SANKO KING» 56.678 DWT (2008 – IHI) πουλήθηκε κάτω από τα $ 26 εκ. τιμή χαμηλότερη από τις τρέχουσες τιμές της αγοράς λόγω ότι ήτανε off market πώληση και το «OPAL HALO» 58.786 (2008 – Tsuneishi) έκλεισε στα $ 27.5 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα ULCC’s το «HEBEI MOUNTAIN» 307.050 DWT (1995 – Hitachi) πουλήθηκε στα $ 22 εκ. και το «AROSA» 291.381 (1993 – HITACHI) έκλεισε στα $ 23,5 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ενώ η αβεβαιότητα συνεχίζει και υφίσταται ακόμη στην αγορά των διαλύσεων με αποτέλεσμα οι τιμές να είναι αρκετά χαμηλότερα από τα $ 500/τόνο η προηγούμενη εβδομάδα μετά από αρκετό χρονικό διάστημα κατάφερε να ξεπεράσει το όριο του ενός εκατομμυρίου DWT με την Κίνα να πρωταγωνιστεί στις τιμές καθώς ενώ είναι σε χαμηλότερα επίπεδα τιμών από τον ανταγωνισμό, συγκριτικά με τις τιμές που πρόσφερε στο παρελθόν είναι αρκετά υψηλά.

Η απουσία του Μπαγκλαντές από την αγορά έδωσε την ευκαιρία στο Πακιστάν και στην Ινδία να απορροφήσει κάποια πλοία μεγαλύτερου τονάζ παρά τις οποιεσδήποτε τραπεζικές δυσκολίες αλλά και την προς το παρόν έλλειψη ζήτησης μεγάλου τονάζ από τους τελικούς αγοραστές.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 1,122,710 DWT εκ των οποίων περίπου το 39,5% (443,245 DWT) ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 54,5% (611.349 DWT) δεξαμενόπλοια  και το υπόλοιπο 6% περίπου (68,116) RO-RO’s και Containers. Να επισημάνουμε ότι από τους 611,349 DWT των δεξαμενόπλοιων, οι 527,809 DWT ήτανε 2 VLCC’s.

Η Ινδία συνεχίζει να έχει προβλήματα με το νόμισμα της το οποίο συνεχώς σπάει ρεκόρ σχετικά με το δολάριο απομακρύνοντας οποιαδήποτε διάθεση αγοράς από τους τελικούς αγοραστές.

Οι επαναδιαπραγματεύσεις είναι πια σύνηθες φαινόμενο και το μόνο θετικό στοιχείο είναι η σταθεροποιήση των τιμών του σιδήρου. Σε αντίθεση με το αρνητικό κλίμα τα κλεισίματα των 2 VLCC’s  γίνανε στην Ινδία. Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 450 – $ 480 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Στο Πακιστάν, ενώ ουσιαστικά δεν γίνανε πράξεις, υπήρξε έντονο ενδιαφέρον από τους CashBuyers για όλους τους τύπους των πλοίων. Κάποιοι αγοραστές είναι πρόθυμοι να αγοράσουν πλοία πριν την επιστροφή του Μπαγκλαντές στην αγορά, όπου ενδεχομένως να ανεβούν οι τιμές. Οι τιμές κυμάνθηκαν από $ 455 – $ 485 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα  .

Στο Μπαγκλαντές, ο νέος κώδικας διαλύσεων που δόθηκε στο Ανώτατο Δικαστήριο περιείχε αρκετά λάθη με αποτέλεσμα να πρέπει να συνταχθεί πάλι και να παραδοθεί στις 12 Ιανουαρίου.

Παράλληλα οι δικηγόροι προσπαθούν να επιτραπεί η εισαγωγή πλοίων πριν την ημερομηνία παράδοσης του κώδικα.

Φυσικά και μετά την παράδοση του κώδικα πάλι θα πρέπει τα δικαστήρια να αποφασίσουν αν θα δοθεί η παράταση λειτουργίας.

Η Κίνα, συνεχίζει απτόητη να προσπαθεί να χτίσει απόθεμα πλοίων πριν την εορταστική περίοδο και όπως διαφαίνεται θα συνεχίσει να προσφέρει και να κλείνει πλοία, καθώς λόγω ότι οι τιμές του σιδήρου παραμένουν υψηλές αντίστοιχα προς τα πάνω θα προσαρμόζονται και οι τιμές προσφοράς για τονάζ.

Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 415 – $ 430 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.