H Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε σαν όχημα κερδοσκοπίας

H Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε σαν όχημα κερδοσκοπίας

10
H Ελλάδα χρησιμοποιήθηκε σαν όχημα κερδοσκοπίας

 

Του Γ. Λογοθέτη, CFOGeorge Moundreas & Company S.A, Finance & Research

 

Ανεξαρτήτως από οποιαδήποτε ευθύνη μπορεί να έχει η Ελλάδα για το δημοσιονομικό και πολιτικό κατήφορο τον οποίο βιώνει, όλα συνηγορούν στο ότι οι «αγορές» χρησιμοποίησαν στο έπακρο το πρόσφορο έδαφος που τους προσέφερε η Ελλάδα σαν όχημα κερδοσκοπίας, αναδεικνύοντας όμως έτσι το βαθύτερο πολιτικό και κατά συνέπεια οικονομικό πρόβλημα της ενοποίησης της Ευρώπης, το οποίο μέχρι να επιλυθεί θα προσφέρει ευκαιρίες σε κάποιους, στην καλύτερη καθυστερώντας την παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη ή στη χειρότερη παρασύροντας και άλλες οικονομίες σε περιβάλλον ύφεσης.

Δυστυχώς τα ανωτέρω επαληθεύονται διότι καθώς έστω και με όποιες δυσκολίες η Ελλάδα όδευε προς «λύση» είχε ήδη αρχίσει η επίθεση στην Ιταλία, όπου εδώ όμως τα μεγέθη είναι πιο μεγάλα και εγκυμονούν ιδιαίτερα σοβαρούς κινδύνους, κάτι που επισημαίνει και η Goldman Sachs.

Στη σύνοδο κορυφής G20 στις Κάνες, ο Κινέζος υπουργός εμπορίου Τσεν Ντεμίνγκ είπε ότι η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη θα έχει διάρκεια και έκταση και ο μελλοντικός αντίκτυπος αυτής της κρίσης στον κόσμο και το Κινεζικό εμπόριο θα μεγαλώσει, ενώ ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας, Γιοσιχίκο Νόντα, απηύθυνε προειδοποίηση για μία αλυσιδωτή αντίδραση που θα μπορούσαν να προκαλέσουν οι δημοσιονομικές δυσχέρειες ορισμένων χωρών της Ευρώπης και έκανε έκκληση να χρησιμοποιηθεί η εμπειρία της πολιτικής της ενίσχυσης της ρευστότητας μέσω της διοχέτευσης κρατικών κονδυλίων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα.

Ο Ιταλός νέος Πρόεδρος της ΕΚΤ, Mario Draghi, με το που ανέλαβε εξέπληξε τους πάντες με τη μείωση των επιτοκίων κατά 25 μονάδες βάσης, στην προσπάθεια του να ενισχύσει την οικονομία.

Ο ίδιος προέβλεψε επερχόμενη ύφεση επικαλούμενος τη μεγάλη πτώση του PMI στις 46.5 μονάδες.

Την ίδια στιγμή, ο αριθμός των ανέργων στην Ευρωζώνη είναι όσος και ο πληθυσμός της Ολλανδίας, 16,2 εκ. η 10,2% σημειώνοντας ότι και η Γερμανία είχε μικρή αύξηση.  Η UBS τοποθετεί την Ευρωζώνη σε περιβάλλον ύφεσης το 1ο εξάμηνο του 2012 αναθεωρώντας πτωτικά το ΑΕΠ για το 2012 στο 0,2% από 1% προηγουμένως.

Ο δείκτης PMI της Αγγλίας υποχώρησε στις 47,4 μονάδες από τις 50,8 το Σεπτέμβριο αλλά το πιο ανησυχητικό είναι η τάση στις νέες παραγγελίες που υποχώρησαν με τον ταχύτερο ρυθμό από το Μάρτιο του 2009.

Αντίστοιχα, το Εθνικό Ινστιτούτο Οικονομικών Ερευνών της Αγγλίας δίνει 50% πιθανότητα ύφεσης, μειώνοντας τις προβλέψεις ανάπτυξης στο 09% για το 2011 και 08% για το 2012.

Στις ΗΠΑ «πανηγυρίζουν» για τη μείωση της ανεργίας στο 9% από 9,1% αλλά τα υπόλοιπα στοιχεία επιδεικνύουν τη δεινή θέση της οικονομίας της.

Για τον Οκτώβριο, ο PMI έκλεισε χαμηλότερα των εκτιμήσεων στις 52,9 μονάδες, ενώ ο δείκτης χρεοκοπιών εταιρειών αυξήθηκε στο 2,13% παρουσιάζοντας αύξηση για 2ο συνεχόμενο μήνα ενώ είναι η 1η μεγάλη αύξηση από το Δεκέμβριο του 2009, που άρχισε το ποσοστό να υποχωρεί.

Ο επικεφαλής της FED, Ben Bernanke, δήλωσε ότι ο ρυθμός βελτίωσης αναμένεται να είναι απογοητευτικά αργός, ενώ η έρευνα του Brookings Institute αναφέρει ότι ο αριθμός των ατόμων που ζουν σε περιοχές με μεγάλη φτώχεια αυξήθηκε κατά 30% και ο αριθμός των ατόμων που ζουν στην ανέχεια έφτασε τα 46,3 εκατομμύρια.

Η Αυστραλία μείωσε τα επιτόκια στο 4,5% για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2009 καθώς η ασθενέστερη ανάπτυξη παγκοσμίως απειλεί να επιβραδύνει την οικονομία της χώρας που έχει ως μοχλό ανάπτυξης τους φυσικούς πόρους.

Στη Νότιο Κορέα, οι εξαγωγές αναπτύχθηκαν με το χαμηλότερο ρυθμό των τελευταίων 2 ετών τον Οκτώβριο, ενώ ο κλάδος της μεταποίησης συρρικνώθηκε για 3ο συνεχόμενο μήνα.

Συγκεκριμένα οι εξαγωγές της 7ης μεγαλύτερης χώρας εξαγωγών παγκοσμίως αυξήθηκαν 9,3% τον Οκτώβριο, που είναι το χαμηλότερο ποσοστό από τον Οκτώβριο του 2009.   Στη Νότιο Αφρική (South Africa) ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης έπεσε στα χαμηλότερα των τελευταίων 17 μηνών στις 97,5 μονάδες ενώ η ανάπτυξη της μεγαλύτερης οικονομίας της Αφρικής, αναθεωρήθηκε πτωτικά στο 3,1% από 3,4%.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν 162 μεταχειρισμένα πλοία από την αρχή του έτους έως και το Σεπτέμβριο, έναντι 223 για το 2010, επενδύοντας πάνω από $ 3δις ενώ για όλο το 2010 η συνολική επένδυση ήταν περίπου στα $ 5 δισ.

Στα στοιχεία αυτά δεν συμπεριλαμβάνονται οι επενδύσεις που γίνονται παράλληλα σε νεότευκτα πλοία και οι οποίες ανεβάζουν το συνολικό ποσό που έχει επενδυθεί σε υπερδιπλάσια επίπεδα.

Σχετικά με το θέμα της χρηματοδότησης, η οποία πρακτικά έχει παγώσει, η Κινεζική Τράπεζα Ανάπτυξης έχει έρθει ήδη σε επαφή με Έλληνες πλοιοκτήτες προκειμένου να χρησιμοποιηθεί το υπόλοιπο των € 5 δις. που έχει απομείνει από το Ταμείο Στήριξης προς τους Έλληνες για επενδύσεις στο ναυτιλιακό τομέα στην Κίνα, στα πλαίσια της διακρατικής συνεργασίας που ξεκίνησε στα τέλη του 2010.

Εκτιμάται ότι με δεδομένα τα προβλήματα των Ευρωπαϊκών τραπεζών αλλά και τη δυναμική των επενδύσεων σε νέα πλοία από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι πιθανότητες χρηματοδότησης του Πεκίνου να ξεπεράσουν τα 10 δις. ευρώ, είναι αυξημένες.

Την ίδια στιγμή, εντύπωση έχει προκαλέσει η δήλωση του υπουργού Μεταφορών της Κίνας, Li Shenglin, ότι έχουν θέσει σαν στόχο να ελέγξουν τον αριθμό των παραδόσεων νεότευκτων πλοίων ώστε να μειώσουν την προσφορά πλοίων η οποία επηρεάζει αρνητικά τους ναύλους και τα έσοδα των εταιρειών.

Ο δείκτης BDI συνέχισε να διορθώνει και την προηγούμενη εβδομάδα κλείνοντας την Παρασκευή στις 1,784 μονάδες και δείχνοντας ότι οι τάση θα συνεχίσει να είναι πτωτική.

Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι αγοραστές είναι σε στάση αναμονής προσδοκώντας περεταίρω διόρθωση των τιμών.

Και αυτή η εβδομάδα που πέρασε ήτανε αρκετά υποτονική στον τομέα των αγοραπωλησιών όλων των τύπων πλοίων.

Στον τομέα των πλοίων ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

To Cape «HOUHENG SUNRISE» 176.298 DWT (2003 – NKK) έκλεισε στα $ 34 εκ. με παράδοση το Μάρτιο του 2012 και το «FORMOSABULK ENERGY» 170.108 DWT (2002 – IHI) πουλήθηκε στα $ 30,5 εκ.

Στα Handymax το «BONASIA» 46.509 DWT (2001 – Mitsui) έκλεισε πάνω στα $ 20,3 εκ., όταν το «AMALFI» 45.526 DWT (2000 – Tsuneishi Cebu) πουλήθηκε στα μέσα Ιουλίου στα $ 20,5 εκ.

Το «TEAM SPIRIT» 37.593 DWT (1984 – IHI) έκλεισε πάνω από $ 5 εκ.

Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:

Στα VLCC’s έγινε η en bloc πώληση των «HERO I» και «LEANDER I» 308.400 DWT (1999 – HHI) στα $ 33- $34 εκ. το κάθε ένα.

Στα Suezmax το «FRONT HUNTER» 146.300 DWT (1996 – Harland & Wolff) πουλήθηκε στα $ 13,2 εκ. όταν αντίστοιχα το «OLINDA» 149.258 DWT (1996 – Fincantieri) πουλήθηκε πριν 6 μήνες στα $ 15 εκ.

Στα MR’s το «DELOS» 47.094 DWT (1991 – Halla) έκλεισε στα $ 7,3 εκ., περίπου 12% λιγότερο από το κλείσιμο του Μαΐου του «ANGEL 61» 47.084 DWT (1991 – Halla Eng.) που πουλήθηκε στα $ 8,3 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Αρκετά χαμηλός ο όγκος των διαλύσεων, καθώς η εμπιστοσύνη δεν έχει επιστρέψει στην αγορά και μάλιστα υπάρχουν και κάποιες φωνές που προβλέπουν δραματική μείωση των τιμών.

Η αλήθεια είναι ότι οι τιμές έχουν έρθει σε πιο λογικά επίπεδα ιδιαίτερα αν τις συγκρίνουμε με το τέλος καλοκαιριού αλλά ακόμη παραμένουν σε ιστορικά υψηλά.  Μέσα σε αυτό το κλίμα, οι τελικοί αγοραστές σχεδόν απέχουν από την αγορά περιμένοντας να δούνε τις τάσεις της αγοράς τις επόμενες ημέρες και ιδιαίτερα με την επιστροφή του Πακιστάν στην αγορά μετά τη λήξη των εορταστικών εκδηλώσεων του «Eid» αλλά και την απόφαση του δικαστηρίου για το αν θα ανοίξει το Μπαγκλαντές.

Ο συνολικός αριθμός των διαλύσεων ήτανε 355.559 DWT εκ των οποίων περίπου το 53% ήτανε πλοία ξηρού φορτίου, το 27% δεξαμενόπλοια, το 7% Containers, το 6% Fish Refrigerators και από σχεδόν 3% MPP’s και Passenger/Car Ferries.

Στην Ινδία, ενώ η ρούπια διόρθωσε ελάχιστα σε σχέση με το δολάριο και οι τιμές του σιδήρου σταθεροποιηθήκανε η αγορά κινήθηκε υποτονικά αλλά καλύτερα από τις υπόλοιπες.

Με τις άλλες αγορές να παραμένουν κλειστές και την Κίνα να προσφέρει σε χαμηλά επίπεδα υπάρχει το ενδεχόμενο να δούμε μία βελτίωση τιμών στο άμεσο μέλλον.

Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 470 – $ 500 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν, λόγω των εορταστικών εκδηλώσεων του «Eid» ουσιαστικά παρέμεινε εκτός αγοράς και αναμένουμε να δούμε αν μετά τη λήξη των εορτών θα προσφέρει σε τιμές υψηλότερες από την Ινδία όπως συνέβη την προηγούμενη εβδομάδα..

Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε από $ 480 – $ 510 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Το δικαστήριο στο Μπαγκλαντές, θα επαναλειτουργήσει μετά τη λήξη των εορταστικών εκδηλώσεων του «Eid» δηλαδή στις 13 Νοεμβρίου, όπου θα λάβει χώρα και η ακροαματική διαδικασία για το αν θα δοθεί παράταση στη λειτουργία των διαλυτηρίων.  Αν όλα πάνε καλά τότε η αγορά θα δραστηριοποιηθεί άμεσα ώστε να προλάβει τις παλίρροιες των ημερών 25-27 Νοεμβρίου.

Η Κίνα, λόγω των χαμηλών τιμών που προσφέρει ουσιαστικά παρέμεινε εκτός αγοράς και εκτιμάται ότι θα περάσουν αρκετές ημέρες πριν αρχίσει να προσφέρει σε ανταγωνιστικές τιμές.

Οι τιμές στην Κίνα κυμάνθηκαν από $ 380 – $ 390 για πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.