Σε επικίνδυνη φάση εισέρχεται η παγκόσμια οικονομία

Σε επικίνδυνη φάση εισέρχεται η παγκόσμια οικονομία

12
Σε επικίνδυνη φάση εισέρχεται η παγκόσμια οικονομία

 

ΤουΓιώργουΛογοθέτη, CFOGeorge Moundreas & Company S.A Finance & Research

«Η παγκόσμια οικονομία εισέρχεται σε μία επικίνδυνη φάση, με βασικούς παράγοντες το υψηλό επίπεδο χρεών, την αδύναμη ανάπτυξη και την επιδείνωση στην εμπιστοσύνη των επενδυτών» δήλωσε ο Robert Zoellick, επικεφαλής της Παγκόσμιας Τράπεζας.

«Η ανάπτυξη επιβραδύνεται πολύ περισσότερο από ότι προβλέπαμε πριν από τρεις μήνες και ο κίνδυνος για αρνητικό ρυθμό ανάπτυξης αυξάνεται» δήλωσε ο επικεφαλής ανάπτυξης του ΟΟΣΑ Carlo Padoan στην παρουσίαση της έκθεσης του οργανισμού για την οικονομία.

Στην έκθεση προβλέπεται απότομη επιβράδυνση στην G7 προς το τέλος του έτους, καθοδηγούμενη από την Γερμανία, της οποίας η οικονομία θα συρρικνωθεί το 4ο τρίμηνο.  Συγκεκριμένα, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης για την G7 στο 1,6% σε ετήσια βάση  για το 3ο τρίμηνο με επιδείνωση στο 0,2% το τελευταίο τρίμηνο του έτους. Η επιβράδυνση θα είναι απότομη για τη Γερμανία, όπου ο ΟΟΣΑ προβλέπει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 2,6 το 3ο τρίμηνο ενώ το 4ο τρίμηνο θα συρρικνωθεί στο 1,4% με τον συνολικό ρυθμό ανάπτυξης των 3 μεγαλύτερων οικονομιών της Ευρωζώνης να διαμορφώνεται στο -0,4%.

Όσον αφορά τις ΗΠΑ, θα καταγράψουν ανάπτυξη σε ετήσια βάση 1,1% το 3ο τρίμηνο και 0,4% το 4ο τρίμηνο ενώ στις προηγούμενες εκτιμήσεις ο ΟΟΣΑ προέβλεπε ανάπτυξη 2,9% και 3% αντίστοιχα!

Σε παρόμοιες διορθωτικές υποβαθμίσεις εκτιμήσεων για την ανάπτυξη σε ΗΠΑ και Ευρωζώνη κινήθηκαν και οι προβλέψεις τις HSBC, ΗΠΑ στο 1,6% από 2,5% για το 2011 και 1,7% το 2012 από 2,9% ενώ για τη ζώνη του Ευρώ στο 1,6% από 2% για το 2011 και 0,7% το 2012 από 1,4% προηγουμένως, αλλά και πολλών άλλων διεθνών οργανισμών όπως της ECB, Eurostat, απλά για να αναφέρουμε κάποιους IMF καθώς και πολλών οικονομολόγων/αναλυτών.

Την ίδια στιγμή, η διευθύντρια του ΔΝΤ Christine Lagarde, έκανε έκκληση καλώντας όλες τις χώρες να «δράσουν τώρα και να δράσουν τολμηρά» ενώ ο υπουργός Οικονομικών των ΗΠΑ Timothy Geithner κάλεσε τα πλούσια κράτη μέλη της Ευρωζώνης να παράσχουν ξεκάθαρη οικονομική στήριξη στις χώρες που αντιμετωπίζουν κρίσεις χρέους. «Είναι πλήρως εντός των δυνατοτήτων των ισχυρότερων μελών της Ευρωζώνης να απορροφήσουν αυτά τα κόστη».

Δυστυχώς όμως οι ανωτέρω δηλώσεις επισκιάστηκαν από την παραίτηση του επικεφαλής οικονομολόγου της ΕΚΤ Jurgen Stark, 3 χρόνια πριν τη λήξη της θητείας του, λόγω της διαφωνίας του με την παρέμβαση της ΕΚΤ στην αγορά ομολόγων και την αγορά χρέους της Ιταλίας και της Ισπανίας.

Όπως έχουμε προαναφέρει σε προηγούμενη ανασκόπηση ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα αντιμετώπισης της κρίσης είναι οι διαφωνία απόψεων που εξυπηρετούν πολιτικές σκοπιμότητες όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και στις ΗΠΑ (θυμόμαστε τη διαφωνία για το όριο του χρέους στις αρχές Αυγούστου), η έλλειψη πολιτικής βούλησης αλλά και η «χαλιναγώγηση» των χρηματοπιστωτικών οργανισμών, των οίκων αξιολόγησης κλπ.

Εν τω μεταξύ στην Κίνα ο δείκτης δραστηριοτήτων PMI κινήθηκε σε ιστορικά χαμηλά στα 50,6 τον Αύγουστο ενώ ο πληθωρισμός παρά τη μικρή μείωση του από το 6,5% στο 6,2% παραμένει ακόμα σε υψηλά επίπεδα και πρωταρχικός στόχος για την κυβέρνηση.  Η Citigroup προβλέπει ανάπτυξη 8,9% για το 3ο τρίμηνο και 8,4% για το 4ο. Την ίδια στιγμή η Fitch προειδοποιεί το Πεκίνο ότι αντιμετωπίζει κίνδυνο υποβάθμισης γιατί προβλέπει ότι θα υπάρξει σημαντική επιδείνωση στην ποιότητα των τραπεζικών τίτλων.  Αντίστοιχα η Ινδία παρουσίασε χαμηλό δύο ετών για τον PMI τον Αύγουστο στο 53,8 από 58,2 που είναι και το χαμηλότερο από τον Ιούλιο του 2009, ενώ στο Χονγκ Κονγκ ο δείκτης επιχειρηματικού κλίματος υποχώρησε στο 47,8 από το 51,4.

Η ανωτέρω πτώση/διόρθωση των δεικτών στις χώρες αυτές, οφείλεται στο γεγονός ότι η ανάπτυξη της Ασίας έχει επιβραδυνθεί καθώς η αργή αλλά και αμφίβολη ανάκαμψη στις ΗΠΑ αλλά και η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη έχουν πλήξει τις εξαγωγές των χωρών αυτών.

Ενώ όμως οι διεθνείς οικονομικές εξελίξεις δεν έχουνε να παρουσιάσουνε κάτι θετικό η πορεία της ναυλαγοράς κατά τη διάρκεια του Αυγούστου έως και σήμερα έχει ανοδική πορεία.

Αν και αυτό εκ πρώτης όψεως φαίνεται οξύμωρο, αναλύοντας τους επιμέρους δείκτες του BDI εύκολα κανείς διαπιστώνει ότι ο τομέας που «ευθύνεται» για την άνοδο αυτή είναι ουσιαστικά ο τομέας των Capes.

Ο λόγος που τα Capes επιδεικνύουν αυτή τη θετική πορεία οφείλεται κυρίως στις εξελίξεις του Iron Ore στην Ινδία.

Πιο συγκεκριμένα η παύση εργασιών στα ορυχεία της Karnataka και Goa, λόγω περιβαντολογικών ατασθαλιών, παύση η οποία συνεχίζεται ακόμη, καθώς και η απεργία 6.000 ιδιοκτητών φορτηγών μεταφοράς Iron Ore που αιτούνται αύξηση των  μεταφορικών, έχει ωθήσει τους εισαγωγείς να στραφούνε στην Αυστραλία και Βραζιλία.  Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να δημιουργεί μεγάλες αναμονές στα λιμάνια το οποίο έχει θετικό αποτέλεσμα στο ναύλο των Capes.

Επίσης ένας άλλος λόγος αύξησης των ναύλων είναι ότι για πρώτη φορά το 2011 το κόστος παραγωγής Iron Ore στην Αυστραλία και Βραζιλία είναι μικρότερο από το κόστος παραγωγής στην Κίνα το οποίο δημιουργεί πρόσθετα φορτία και αύξηση των ναύλων.

Το Cape «BEGONIA» 180.265 DWT (2005 – Imabari) τελικά δεν πουλήθηκε όπως αναφέρθηκε την προηγούμενη εβδομάδα και είναι ακόμη στην αγορά προς πώληση.

Στα Supramax, ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχε η en bloc πώληση των «IDA SELMER», «THOMAS SELMER» και «HELGA SELMER» 57.000 DWT (2010/2011 – China) στα $ 79,5 με τρόπο πληρωμής 20%/80%.

Αρχικά η παραγγελία των πλοίων είχε γίνει για πελάτες των Γερμανών Oskar Wehr αλλά η παραγγελία ακυρώθηκε.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα πλοία είχαν παραμείνει για αρκετό χρονικό διάστημα στα ναυπηγεία και η παράδοση τους θα γίνει σε 2-3 μήνες.

Στα handysize, το «LORD BYRON» 25.694 DWT (1985 – Imabari) πουλήθηκε στα $ 5,7 εκ., λίγο πιο ακριβά από την αντίστοιχη πώληση προ δύο μηνών του «AMNA S» 25.525 (1985 – Imabari) που πουλήθηκε στα 5,4 εκ.

Στα tankers, το «SAGA CHELSEA» 298.432 DWT (1995 – Korea) πουλήθηκε στα $ 25,5 εκ. όταν το «ALPHARD STAR» 301.858 DWT(1995 – Denmark) το Νοέμβριο του 2010 πουλήθηκε στα $ 27 εκ.

Επίσης το «SN FEDERICA» 72.296 DWT (2003 – China) πουλήθηκε στα $ 26,5 εκ. αρκετά πιο χαμηλά από την πράξη που έγινε το Φεβρουάριο του νεότερου και Ιαπωνικού «ANGEL 66» 70.426 DWT (2005 – Japan) που είχε πουληθεί στα $ 32 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Η πορεία του τομέα των διαλύσεων σε αυτή την αρνητική συγκυρία της παγκόσμιας οικονομίας και της υπέρ-προσφοράς πλοίων έχει καθοριστικό ρόλο στην πορεία της ναυλαγοράς.

Υπολογίζεται ότι η αύξηση της ζήτησης για πλοία ξηρού φορτίου μεταξύ 2011-2015 θα υπερβεί το 5,2% της αύξησης που έλαβε χώρα μεταξύ του 2004-2008.

Η δε προσφορά τονάζ έχει υπολογιστεί περίπου στο 12% το χρόνο μέχρι το 2013.

Αν υποθέσουμε ότι θα διαλυθούν όλα τα πλοία ξηρού φορτίου από το 1985 και πριν – περίπου 1500 πλοία- αυτό θα μειώσει την αύξηση του στόλου στο 6,3%, όσο περίπου και η αύξηση της ζήτησης που προαναφέραμε.

Αξίζει να αναφέρουμε ότι την περίοδο Ιανουάριος-Αύγουστος 2011, κατά μέσο όρο διαλύθηκαν 11 πλοία ξηρού φορτίου την εβδομάδα, δηλαδή συνολικά 409 πλοία για την περίοδο αυτή, ή 20 εκατομμύρια τόνοι περίπου.

Αν η δραστηριότητα συνεχισθεί με αυτό το ρυθμό για το υπόλοιπο του 2011, το τονάζ των πλοίων ξηρού φορτίου θα μειωθεί κατά περίπου 30 εκατομμύρια τόνους που σημαίνει ότι η συνολική αύξηση θα είναι μικρότερη του αρχικά προβλεπόμενου 12% το χρόνο.

Να θυμίσουμε ότι τα προηγούμενα ρεκόρ διαλύσεων ήταν το 1999 με 11,8 εκατομμύρια τόνους και το 2009 με 11,2 εκατομμύρια τόνους στα πλοία ξηρού φορτίου.

Η τιμές της Ινδίας ενώ απέχουν από τα υψηλά που είχαμε δει στα μέσα του καλοκαιριού, παραμένουν ακόμη σε πολύ καλά επίπεδα. Οι τιμές στην Ινδία κυμάνθηκαν από $ 500 – $ 525 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα.

Το Πακιστάν, με την λήξη των εορτών του Ραμαζάν αλλά και το επικείμενο κλείσιμο του Μπαγκλαντές, αναμένεται να επανέρθει στην αγορά. Οι τελευταίες τιμές που πρόσφερε το Πακιστάν ήτανε από $ 485 – $ 515 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια αντίστοιχα

Ενώ η ημερομηνία κλεισίματος του Μπαγκλαντές έχει ορισθεί για τις 12 Οκτωβρίου, ημερομηνία η οποία για άλλη μία φορά ενδεχομένως να επανεξεταστεί, η αγορά δεν δείχνει να δραστηριοποιείται ιδιαίτερα έχοντας σαν αποτέλεσμα να μην έχει γίνει καμία πράξη. Οι τιμές, παρά την αδράνεια, κυμαίνονται από $ 505 – $ 530 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια.

Η Κίνα έκανε μία προσπάθεια να αγοράσει πλοία πριν τις εορταστικές εκδηλώσεις του ‘Moon Cake Festival’ έχοντας σαν αποτέλεσμα το κλείσιμο 2 πλοίων ξηρού φορτίου. Οι τιμές συνεχίζουν να διατηρούνται σταθερές και κυμαίνονται από $ 455 – $ 465 για πλοία ξηρού και δεξαμενόπλοια.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.