Tα πολιτικά πάθη της Ιαπωνία ίσως είναι χειρότερα της Ελλάδας

Tα πολιτικά πάθη της Ιαπωνία ίσως είναι χειρότερα της Ελλάδας

24
Tα πολιτικά πάθη της Ιαπωνία ίσως είναι χειρότερα της Ελλάδας

Του Γ. Γρηγοριάδη Finance & Research George Moundrfeas Com. S.A.

Καθώς λήγει το εξάμηνο, οι αρνητικοί δείκτες κυρίως από τις ΗΠΑ αλλά και τις άλλες ανεπτυγμένες ζώνες συνέχισαν να πέφτουν βροχή και το περασμένο επταήμερο, οι δε αναπτυσσόμενες να συμπαρασύρονται σε μικρή έστω επιβράδυνση.

Αντί όμως αναφοράς πάλι στα στοιχεία καθήλωσης της οικονομίας και της ναυλαγοράς, ίσως είναι σκόπιμο να γυρίσουμε τα πράγματα … ανάποδα και να δούμε από άλλη οπτική γωνία τι θα μπορούσε να αντιστρέψει ανοδικά την οικονομική πορεία, ώστε μαζί με τις διαλύσεις υπερήλικου τονάζ, να συντελέσει στην αποκόλληση της ναυλαγοράς από την περιοχή των 1.200-1.400 μονάδων.

(α) Στις ΗΠΑ, τα γερά χαρτιά φαίνεται ότι είναι λίγα, όπως η παραγωγικότητα στο εσωτερικό που συνδέεται φυσικά με την τεχνολογική και οργανωτική πρωτοπορία, και στο εξωτερικό η σταδιακή αξιοποίηση των λιμναζόντων Αμερικανικών ιδιωτικών κεφαλαίων, με διοχέτευση σε επενδύσεις στις αναπτυσσόμενες, τόσο στη βιομηχανία όσο και στις υπηρεσίες για τις οποίες π.χ. ανοίγει τις πύλες της η Κίνα πολύ προσεκτικά. Εάν αντί αυτού περιμένει κανείς το άλλο κανάλι οικονομικής ανάκαμψης, δηλαδή το κράτος να αυτοπεριορισθεί σε δαπάνες και ο χρηματο-οικονομικός κλάδος να πουλά … Βίους Αγίων αντί … toxics, θα περιμένει  πολύ ακόμα.

(β) Η ΕΕ μπορεί να απογειωθεί αξιοποιώντας τη χαμηλή συνολική δανειακή επιβάρυνση με βάση Ευρω-ομολόγου, τη μεγάλη εσωτερική αγορά, το υψηλό τεχνολογικό και μορφωτικό επίπεδο, τη ζώνη χαμηλού κόστους στην Ανατολική Ευρώπη και τη γειτνίαση με το Eldorado α΄ υλών και ενέργειας, τη Ρωσία.

Εάν όμως με τις μεσοβέζικες λύσεις αντιμετώπισης της κρίσης χρέους της περιφέρειας, το Διευθυντήριο των ισχυρών αποβλέπει μυωπικά στην εξαθλίωση της περιφέρειας είτε προς … έξωση είτε για δημιουργία νέας ζώνης χαμηλού κόστους για να ανταγωνισθεί την Κίνα, τότε, χωρίς υπερβολή, οι συνέπειες των συσχετισμών θα δώσουν ημερομηνία λήξης όχι μόνο στο Ευρώ αλλά και στην ΕΕ.

Ακόμα και η Κίνα άλλωστε, παρ’ ότι διαθέτει ακόμα πολλά εκατομμύρια κόσμο φθηνής εργασίας, αρχίζει να εγκαταλείπει αυτόν το δρόμο ανάπτυξης και να στρίβει στο δρόμο της γνώσης, της παραγωγικότητας, της έρευνας και της καινοτομίας.

Γι’ αυτό, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αποδεχθεί τελικά ο πυρήνας της ΕΕ να … φορτωθεί σιγά σιγά το … αμαρτωλό παρελθόν της περιφέρειας με το Ευρω-ομόλογο σε 1-2 χρόνια, αφού όμως εν τω μεταξύ πειθαναγκάσει την περιφέρεια να μετασχηματισθεί θεσμικά και οργανωτικά σε Κεντρική Ευρώπη, όπως είπαν προχθές Γερμανοί ιθύνοντες. Ίσως δηλαδή οι τρέχουσες οδυνηρές διαδικασίες, να είναι οι … ωδίνες τοκετού της μελλοντικής Ευρώπης. Ίδωμεν

(γ) Δεν είναι ευρέως γνωστό ότι τα πολιτικά πάθη στην Ιαπωνία ίσως είναι χειρότερα της Ελλάδας.

Χαρακτηριστικό είναι ότι πιέζεται ο πρωθυπουργός που εξελέγη το 2009 να παραιτηθεί παρά την απαιτούμενη ομοψυχία για την αντιμετώπιση των καταστροφών.

Θα εκλεχθεί δηλαδή στην συνέχεια η έκτη κυβέρνηση σε πέντε χρόνια.

Από τις μάχες μεταξύ ομάδων στο κυβερνόν κόμμα, μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης και κυβέρνησης με Κεντρικής Τράπεζα, θύμα είναι η ανοικοδόμηση, η επιχειρηματική και καταναλωτική εμπιστοσύνη, η αποκατάσταση της ηλεκτροπαραγωγής, η παγκόσμια τροφοδοτική αλυσίδα ανταλλακτικών και η ανάκαμψη.

Η αποκατάσταση της πολιτικής σοβαρότητας και ομαλότητας θα επιτάχυνε εύκολα την επιστροφή της Ιαπωνικής οικονομικής μηχανής σε ανοδική τροχιά αντί της βαθιάς ύφεσης του α΄ και β΄ τριμήνου.

(δ) Εάν η παραπάνω ώθηση σε ανάπτυξη και εμπόριο από τις ανεπτυγμένες είναι δυνητική μεν αλλά ως ένα βαθμό υποθετική, η ώθηση από τις αναπτυσσόμενες είναι βέβαιη.

Κατά πρώτον παρατηρούμε ότι η μείωση των δεικτών τους είναι οριακή.

Δεύτερον, εφαρμόζονται συνεχώς αξιοθαύμαστες πολιτικές διαχείρισης και απολύτως μετρημένης ορθολογικής μεγιστοποίησης.

Από τα πιο πρόσφατα δείγματα, αναφέρουμε σημειολογικά την απόφαση πώλησης σε ιδιώτες του 51% των 4 μεγάλων αεροδρομίων, όχι μιας οιασδήποτε χρεοκοπημένης χώρας, αλλά της ανερχόμενης υπερδύναμης Βραζιλίας !!! εν όψει έργων αναβάθμισης για το Moundial και την Ολυμπιάδα (στην Ελλάδα θα εθεωρείτο … ξεπούλημα της Πατρίδας).

Για την Κίνα, αναφέρουμε το σχέδιο κατασκευής 36 εκατομ. οικιών στην πενταετία από την κυβέρνηση για να ελεγχθούν οι τιμές των ακινήτων μέσω προσφοράς, αφού η αστρονομική ζήτηση λόγω ανόδου εισοδημάτων τροφοδοτεί τον πληθωρισμό παρά τα λαμβανόμενα μέτρα.

Βραχυχρόνια, οι υποδομές αυτές, όπως και οι μεγαλύτερες στον κόσμο υπό κατασκευή υποδομές της Ινδίας, οι σχεδιαζόμενοι αυτοκινητόδρομοι ύψους $200 δις της Ρωσίας κλπ., θα μεταφράζονται βέβαια σε μεταφορές υλικών, κυρίως όμως θα επιδράσουν μεσοπρόθεσμα πολλαπλασιαστικά στο ΑΕΠ και στο εμπόριο. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι δεν είναι μακριά η χρονιά που το ΑΕΠ και το εμπόριο των αναπτυσσόμενων θα ξεπεράσει το 50% του παγκόσμιου, ώστε επί δεκαετίες μετά, να έχει ολοένα και μικρότερη επίπτωση στις μεταφορές το εάν οι οικονομίες των ΗΠΑ, ΕΕ και Ιαπωνίας κινούνται υποτονικά .

Ο μέτριος ρυθμός στις αγοραπωλησίες ξηρού τονάζ συνεχίσθηκε. Οι ενδείξεις που αποθαρρύνουν τους αγοραστές μεταχειρισμένου τονάζ είναι η γενική οικονομική υποχώρηση, αλλά και η νέα υποχώρηση των τιμών των ναυπηγήσεων που γίνονται ολοένα και πιο ελκυστικές.

Αυτά υπερισχύουν από τις ενθαρρυντικές πληροφορίες για μείωση των αποθεμάτων άνθρακα της Κίνας  που μαζί με την αύξηση των μεταφορών δημητριακών αναμένεται να τονώσουν τη ζήτηση τονάζ το β΄ εξάμηνο.

Υπερισχύουν και από την ελάφρυνση της προσφοράς τονάζ από τις μαζικές διαλύσεις. Έτσι, οι αμφιβολίες των αγοραστών για τη συνέχεια βραχυχρονίως από την μία πλευρά και η τάση σκλήρυνσης των πωλητών λόγω σταθεροποίησης των ναύλων από την άλλη, έχουν … θύμα τον όγκο των συναλλαγών μεταχειρισμένων .

Στον τομέα των Capers, το «SUZAKU» 148.535 DWT (1994 Samsung) πουλήθηκε προς $ 15,4 εκ., που ήταν χαμηλή και δεν εξηγείται ούτε από τα SS/DD που είναι 2014/2012. Αντίθετα, το παλαιότερο «JULIAN N» 149.391 DWT (1993 Taiwan) με συντομότερα SS/DD πουλήθηκε προς $ 18 εκ.

Στον τομέα των Supras είναι χαρακτηριστική η ανθεκτικότητα των τιμών. Η μεταπώληση των Hulls «BLUE BAEKDU» και «BLUE HALLA» 56.000 DWT (7&9 / 2011 Hyundai Mipo) σε Έλληνες προς $ 33,5 εκ. το καθένα, κράτησε τα επίπεδα τιμής Ιανουαρίου ενός STX resale 57.700 DWT άμεσης παράδοσης (1/2011 Dalian).

Επίσης, η τιμή πώλησης $ 21,7 εκ. του Handymax «CHILOE» 46.708 DWT (2001 Kanasashi) ήταν ίση με την τιμή πώλησης τέλους Απριλίου του «PARADISE ISLAND» 46.513 DWT (2001  Oshima).

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, οι συναλλαγές ήταν σημαντικά αυξημένες.

Οι αντίθετη τάση μεταβολής των τιμών στα μεγάλα με πτώση και στα μικρά μεγέθη με ελαφρά άνοδο, είναι αισθητή.

Το Aframax Product «LAURA» 113.041 DWT (2009 New Times) πουλήθηκε στη Scorpio προς $ 42 εκ.

Τον περασμένο Ιανουάριο, οι ίδιοι αγοραστές είχαν αγοράσει το συνομήλικο αδελφό «SOUTHERN SPIRIT» 113.043 DWT (2009 New Times) προς 51 εκ.

Η πώληση του Aframax Product «TORM MARGRETHE» 109.672 DWT (2006 Dalian) προς $ 46 εκ. ήταν χρηματο-οικονομική συναλλαγή με 7 χρόνια ΒΒΒ, extension options, purchase options κλπ.

Στην ίδια κατηγορία, το «SEAPRIDE I» 109.030 DWT (1999 Dalian) πουλήθηκε σε Ιταλούς προς  $ 25 εκ.

Στον τομέα των MR Products, τα «BLUE JADE» και «BLUE EMERALD» 51.290 DWT (2009 STX) πουλήθηκαν σε πλειστηριασμό στην Kirk Shipping προς $35,2 εκ. το καθένα.

Προ μηνός, τα ενός έτους παλαιότερα αδελφά «BLUE DIAMOND» και «BLUE CORAL» 51.309 DWT (2008 STX) είχαν πουληθεί επίσης σε πλειστηριασμό προς $33 εκ. το καθένα.

Τα Chemproducts «TIKHORETSK» και «TAMBOV» 40.700 DWT (1996 Croatia) πουλήθηκαν στη Champion Tankers προς $ 10,7 εκ. το καθένα.

Ελαφρά σκληρότερη από παραπλήσιες συναλλαγές των τελευταίων μηνών κρίνεται η τιμή των $28,25 εκ. που πουλήθηκε το Stainless Steel «GOLDEN MIA» 19.702 DWT (2008 Koyo) σε Νορβηγούς.

Το ίδιο μπορούμε να πούμε και για την πώληση των IMO ΙΙ «SAMHO LEADER» και «SAMHO VALENCIA» 17.589 DWT (2010 Samho) σε Ιρλανδούς προς $ 20 εκ. το καθένα, καθώς πρόσφατη συναλλαγή στην ίδια τιμή αφορούσε ετοιμοπαράδοτα πλοία του 2011.

Τέλος, το ΙΜΟ ΙΙ/ΙΙΙ «CHEMICAL CELESTE» 10.226 DWT (1999 Asakawa) πουλήθηκε σε Κορεάτες προς $ 7,5 εκ.

Στον τομέα των Containerships, όπου σχεδόν κάθε εβδομάδα υπάρχουν Έλληνες αγοραστές ακόμα και εάν σημειωθούν δύο μόνο συναλλαγές ή ακόμα και … μία, Έλληνες αγόρασαν το «MILTIADIS  JUNIOR III» 23.978 DWT 1.698  TEU (2009 Nordic Yards) προς $ 24,5 εκ., και άγνωστοι αγόρασαν το «MATE» 35.600 DWT (2004 Poland) 2,681 TEU προς $ 33 εκ.

ΔΙΑΛΥΣΕΙΣ

Ότι καλύτερο μπορούσε να συμβεί στην αγορά υπό τις παρούσες συνθήκες οικονομικού περιβάλλοντος και προσφοράς τονάζ, ευτυχώς συμβαίνει.

Συνεχίζεται το τσουνάμι διαλύσεων υπερήλικου ξηρού τονάζ, έστω και εάν ο κύριος όγκος είναι Capers.

Καταγράφηκαν εβδομαδιαίες πωλήσεις 1.032 εκ. DWT, για δεύτερη φορά άνω του 1 εκ.DWT τις τελευταίες εβδομάδες αλλά και την τελευταία τουλάχιστον 10ετία. Αντίθετα, οι διαλύσεις δεξαμενόπλοιων περιορίσθηκαν στους 42.000 DWT και των GC/Cont. αυξήθηκαν ελαφρά στις 106.000 DWT.

Η πλημμυρίδα αυτή των Bulkers δεν άλλαξε πολλά στις τιμές, που συνεχίζουν να κυμαίνονται από $460 έως $525/ldt για δεξαμενόπλοια και $440 έως $500 για ξηρό τονάζ.

 

 

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.