Τα Ναυτικά Χρονικά: ένα ταξίδι 86 ετών

Τα Ναυτικά Χρονικά: ένα ταξίδι 86 ετών

Το ταξίδι τους ξεκινά την 1η Ιανουαρίου 1931, με επικεφαλής τον Ανδριώτη Δημήτρη Κωττάκη, μέσα σε ένα ασταθές για την ελληνική ναυτιλία πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον και με τη ναυτιλία μας να αποτελεί την δέκατη ισχυρότερη στον κόσμο.

Το περιοδικό την δεκαετία του ’30 υπήρξε ο συνδετικός κρίκος της απανταχού ελληνικής ναυτιλιακής οικογένειας, ενώ αποτελούσε ένα σταθερό δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των πλοιοκτητών και των ναυτικών τους, αλλά και μεταξύ των Ελλήνων ναυτικών και των οικογενειών τους. Στις σελίδες του περιοδικού, ειδικά την πρώτη δεκαετία, παρουσιάζεται στους αναγνώστες η ανάπτυξη του μεσογειακού μας στόλου και η γιγάντωση της παρουσίας των Ελλήνων εκτός Μεσογείου.

Τη λαμπρή πορεία της ελληνικής ναυτιλίας, την διακόπτει ο Πόλεμος. Ο στόλος μας θα τεθεί στην υπηρεσία των Συμμάχων, μετρώντας μεγάλες απώλειες σε έμψυχο και άψυχο υλικό. Τα Ναυτικά Χρονικά υποχρεώνονται σε διακοπή της εκδοτικής τους παρουσίας έως και το 1945.

Με τη λήξη του Πολέμου τα Ναυτικά Χρονικά θα ξανασυναντηθούν με τους αναγνώστες τους και θα αναλάβουν ενεργό ρόλο στην ανασυγκρότηση της ελληνικής ναυτιλίας μέσω της αγοράς των Λίμπερτυ. Ο Δημήτρης Κωττάκης συμμετέχει στην Επιτροπή των Λίμπερτυ και ταξιδεύει μέχρι τη Νέα Υόρκη, όπου συμφωνείται ο τελικός κατάλογος για τη διανομή. Ο σημαντικός ρόλος και παρεμβατικός λόγος των Ναυτικών Χρονικών θα συνεχιστεί και την δεκαετία του 1950, με το περιοδικό να επιζητά αλλαγή νομοθεσίας και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, ενώ η βελτίωση της παρεχόμενης ναυτικής εκπαίδευσης και η ίδρυση νέων ναυτικών Σχολών ανά την Ελλάδα ήταν βασική προτεραιότητα του Δημήτρη Κωττάκη.

Μετά το Νόμο του 1953 και τα μποϋκοτάζ στις σημαίες ευκαιρίας της εποχής. οι προσπάθειες για την ανασυγκρότηση του ελληνόκτητου είναι επιτυχείς και το 1960 τα Ναυτικά Χρονικά θα παρουσιάσουν την εγγραφή του χιλιοστού πλοίου στο ελληνικό νηολόγιο. Παράλληλα, το περιοδικό καθίσταται γέφυρα επικοινωνίας μεταξύ των ναυτιλιακών κοινοτήτων Λονδίνου και Πειραιά. Τα Ναυτικά Χρονικά καθ’ όλη τη διάρκεια της δεκαετία καταγράφουν τη δυναμική ανέλιξη του ελληνικού και ελληνόκτητου στόλου αλλά και τις σημαντικές πρωτοβουλίες για την ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης σε όλη την Ελλάδα.

Ο παρεμβατικός λόγος των Ναυτικών Χρονικών θα συνεχιστεί και κατά την δικτατορία, με τον Δημήτρη Κωττάκη να εγκαλείται από τους Συνταγματάρχες για τα κείμενά του. Η περίοδος «σιωπής» θα τερματιστεί τη Μεταπολίτευση και το 1976 θα αρχίσει η «χρυσή περίοδος του ελληνικού ναυτιλιακού Τύπου», χάρις και στην εκστρατεία εξωστρέφειας, που είχε εγκαινιάσει ο πρόεδρος της ΕΕΕ, Αντώνης Χανδρής. 

Η κυκλοφορία νέων ναυτιλιακών περιοδικών οδηγεί σε «εκσυγχρονισμό» των Ναυτικών Χρονικών αλλά και σε εξαιρετικά πλούσια θεματογραφία. Ο αείμνηστος Αντώνης Χανδρής, κατά τη διάρκεια της θητείας του ως πρόεδρος της ΕΕΕ, τιμά σε ειδική εκδήλωση τον Δ. Κωττάκη αναγνωρίζοντας το σπουδαίο ρόλο που διαδραμάτισε στη ναυτιλιακή ενημέρωση και στη διαμόρφωση της ναυτιλιακή πολιτική της χώρας.

Για τα Ναυτικά Χρονικά οι προκλήσεις συνεχίζονται με την είσοδο της χώρας στην ΕΟΚ και την κυβερνητική αλλαγή το 1981, αλλά και μετέπειτα την παρατεταμένη κρίση στη ναυλαγορά, που κλονίζει την ελληνική πλοιοκτησία και ναυτεργασία.

Το 1984, όμως, ο Δημήτρης Κωττάκης πεθαίνει και το περιοδικό οδηγείται σταδιακά σε συρρίκνωση, μολονότι συνεχίζει να ασχολείται με τα μεγάλα θέματα της ναυτιλιακής επικαιρότητας, όπως είναι η νομοθεσία ΟΡΑ 90, που αλλάζει τη διεθνή τάξη πραγμάτων για τη ναυτιλία. Η εκδοτική εταιρεία τελικά πτωχεύει και ο τίτλος των Ναυτικών Χρονικών αγοράζεται από τη Gratia Εκδοτική και επανακυκλοφορεί το 1998. Έκτοτε ο τίτλος ξεκινά μια νέα ρότα με σημαντικές επιτυχίες και βραβεία από το Ίδρυμα Δημοσιογραφίας Μπότση, το Δήμο Αθηναίων και την Ακαδημία Αθηνών. Ακολουθεί το 2003 η είσοδος στο διαδίκτυο, με καθημερινή ενημέρωση και με έμφαση στους νέους και τη ναυτιλία, ενώ θεσπίζονται τα «Βραβεία Ευκράντη», ως «τιμή σε όσους μας τιμούν».

Οι καινοτόμες, όμως, πρωτοβουλίες των Ναυτικών Χρονικών συνεχίζονται. Το 2015 δημιουργείται η εκπαιδευτική πλατφόρμα «Isalos.net», με στόχο την ενημέρωση των νέων για τα ναυτικά και ναυτιλιακά επαγγέλματα, ενώ δυναμική παρουσία το περιοδικό έχει και στο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, όπου μετρά 61.000 φίλους και αναγνώστες.

Και το ταξίδι στις θάλασσες των Ελλήνων και του κόσμου συνεχίζεται, με σεβασμό στις παραδόσεις και αξίες της ελληνικής ναυτιλίας και ναυτοσύνης.

Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με την ιστορία των Ναυτικών Χρονικών, μπορείτε να βρείτε στο παρακάτω βίντεο: