Αμφιβολίες για το μέλλον των κινεζικών επενδύσεων στη Μαύρη Ήπειρο

Αμφιβολίες για το μέλλον των κινεζικών επενδύσεων στη Μαύρη Ήπειρο

112
Αμφιβολίες για το μέλλον των κινεζικών επενδύσεων στη Μαύρη Ήπειρο

Τις επιφυλάξεις της για τα αποτελέσματα που θα έχουν οι κινεζικές επενδυτικές κινήσεις στην Αφρική εξέφρασε σε συνέντευξή της η πρώην Υπουργός Οικονομικών της Νιγηρίας Ngozi Okonjo-Iweala στο αμερικανικό δίκτυο CNBC.

Η Κίνα έχει επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια στην Μαύρη Ήπειρο με τη μορφή δανείων και συμμετοχής της σε έργα υποδομών, καθώς επίσης και με την παροχή οικονομικής βοήθειας.

Ωστόσο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της κ. Okonjo-Iweala, τα δομικά χαρακτηριστικά των εν λόγω επενδυτικών πλάνων δεν ταιριάζουν στο οικονομικό προφίλ των χωρών της αφρικανικής ηπείρου. Βασική στρέβλωση αποτελεί το γεγονός ότι στις οικονομίες των χωρών της Αφρικής, οι κρατικές επιχειρήσεις γενικά αποτυγχάνουν να αξιοποιήσουν επενδυτικές ευκαιρίες και πρωτοβουλίες, κυρίως λόγω της διαφθοράς, αφήνοντας χώρο δράσης στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Έτσι, η ανάπτυξη των χωρών προέρχεται κατά κύριο λόγο στις κινήσεις των ιδιωτικών επιχειρήσεων.

Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση της Αιθιοπίας, όπου τα κινεζικά επενδυτικά πλάνα μέσω του μεγαλόπνοου σχεδίου OBOR – One Belt One Road. Στη χώρα αυτή της ανατολικής Αφρικής, δισεκατομμύρια δολάρια έχουν επενδυθεί μέσω της δημιουργίας βιομηχανικών πάρκων, αναβιώνοντας τους πανάρχαιους εμπορικούς δεσμούς μεταξύ των δύο χωρών. Η οικονομία της Αιθιοπίας αναπτύσσεται με διψήφια ποσοστά, ωθούμενη από τις κρατικές κινεζικές επενδύσεις στη χώρα.

Το παράδειγμα της Αιθιοπίας, σύμφωνα με εκτιμήσεις οικονομικών αναλυτών, θα μπορούσε να ακολουθηθεί από λίγες μόνο χώρες της Αφρικής, όπως η Μοζαμβίκη ή η Ρουάντα, όπου το μείγμα των οικονομιών τους προσιδιάζει σε εκείνο της Αιθιοπίας. Επιπλέον, οι ιστορικοί δεσμοί από την εποχή του Ψυχρού Πολέμου με τη Σοβιετική Ένωση διατηρούνται σε ορισμένες χώρες οι οποίες στηρίζονται μόνο στην κρατική πρωτοβουλία. Αντίθετα, σε χώρες όπου υπήρξε η βρετανική αποικιοκρατία, όπως η Νιγηρία, η οικονομία ελεύθερου εμπορίου αποτελεί αρτιότερη επιλογή για τις οικονομίες τους.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.