Ακτοπλοΐα και χρήση LNG

Ακτοπλοΐα και χρήση LNG

637
Ακτοπλοΐα και χρήση LNG

Στο τεύχος του Δεκεμβρίου 2017 των «Ναυτικών Χρονικών» στο πλαίσιο του αφιερώματος για την αγορά του LNG, φιλοξενήθηκε η συνέντευξη του κ. Γεωργίου Αναγνώστου, Επιτελικού Διευθυντή Ναυτιλιακής Εκμετάλλευσης της Attica Group, αναφορικά με τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα χρήσης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου στην ελληνική επιβατηγό ναυτιλία.

1. Στο πλαίσιο του Europort που έλαβε χώρα στο Ρότερνταμ στις 7-10 Νοεμβρίου, παρουσιάστηκαν σχέδια και σκέψεις, με πρωτοβουλία του προγράμματος Poseidon Med II και τη συμμετοχή της Attica Group και των εταιρειών NAP και HELENGI Engineering, για ενδεχόμενη ναυπήγηση πλοίου της Blue Star Ferries, το οποίο θα καταναλώνει ως καύσιμο LNG. Τι οδήγησε την Attica Group σε αυτή την απόφαση;

Όπως και στα προηγούμενα προγράμματα ναυπηγήσεων πλοίων του ομίλου, έτσι και τώρα βασικός στόχος της Attica Group είναι να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή των εξελίξεων, εφαρμόζοντας καινοτομίες και πρότυπα υψηλότερα από τα απαιτούμενα στον σχεδιασμό νέων επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων.

Οι προσφάτως εγκεκριμένες περιβαλλοντικές απαιτήσεις που η ναυτιλιακή βιομηχανία καλείται να εφαρμόσει από την 1η Ιανουαρίου 2020 αναφορικά με τα καύσιμα ναυτιλίας δημιουργούν νέες προκλήσεις. Το πετρέλαιο κίνησης, που αποτελεί και τον σημαντικότερο παράγοντα του κόστους λειτουργίας των πλοίων παγκοσμίως, θα υποβληθεί σε περαιτέρω κατεργασίες, προκειμένου να μειωθεί η περιεκτικότητά του σε θείο κάτω του 0,5%, γεγονός που θα επιφέρει, σύμφωνα με έγκυρες προβλέψεις, σημαντική αύξηση στην τιμή αγοράς του.
Κατά συνέπεια, αποτελεί αναγκαιότητα πλέον, από πλευράς των ναυτιλιακών εταιρειών, η εκπόνηση μελετών σκοπιμότητας κόστους/οφέλους των διαφορετικών εναλλακτικών που προκύπτουν για το βέλτιστο καύσιμο ναυτιλίας. Μέσα σε αυτό το διαμορφούμενο περιβάλλον, η Attica Group αποφάσισε, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος POSEIDON MED-II, να αναπτύξει, σε συνεργασία με τις εταιρείες NAP και HELENGI, τα σχέδιά της για το νέας γενιάς επιβατηγό-οχηματαγωγό πλοίο που θα καταναλώνει ως καύσιμο LNG και που θα δραστηριοποιηθεί στις αγορές που ήδη έχουμε παρουσία και όπου επιθυμούμε να πρωταγωνιστήσουμε στο μέλλον.

2. Κατά τη γνώμη σας, ποια είναι τα πλεονεκτήματα της χρήσης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου; 

IMG_2369

Το καύσιμο LNG είναι αδιαμφισβήτητα φιλικότερο προς το περιβάλλον συγκριτικά με το πετρέλαιο και τα παράγωγά του. Η μειωμένη επιβάρυνση του περιβάλλοντος και η συμβολή του στη μείωση του φαινομένου του θερμοκηπίου στον πλανήτη είναι οι βασικές αιτίες προώθησης του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου.

Είναι αποδεδειγμένο και πλήρως τεκμηριωμένο σε επιστημονικές μελέτες που έχουν διεξαχθεί παγκοσμίως ότι η καύση LNG από τις ναυτικές μηχανές εκμηδενίζει τις εκπομπές οξειδίων του θείου και στερεών σωματιδίων (particulate matters) και παράγει 90% λιγότερους ρύπους οξειδίων του αζώτου (NOx), καθώς και 20% λιγότερους ρύπους διοξειδίου του άνθρακα (CO2) απ’ ό,τι το πετρέλαιο. Επιπροσθέτως, το LNG, λόγω των χαρακτηριστικών του, εξατμίζεται όταν διαρρεύσει στο εξωτερικό περιβάλλον, με αποτέλεσμα να μην προκαλεί κηλίδες και θαλάσσια ρύπανση, όπως το πετρέλαιο, σε περίπτωση ατυχήματος.
Η χρήση LNG έχει επίσης ενδιαφέρον και από οικονομοτεχνικής πλευράς, στη λειτουργία των πλοίων, διότι η καύση του είναι «καθαρή» και έχει ως αποτέλεσμα να επιμηκύνονται χρονικά οι ανάγκες συντήρησης και να μεγαλώνει η διάρκεια ζωής των εξαρτημάτων των ναυτικών μηχανών των πλοίων.

3. Πιστεύετε ότι το μέλλον της ελληνικής ακτοπλοΐας είναι το LNG;
Θα εξαρτηθεί κατά κύριο λόγο από την πορεία των διεθνών τιμών καυσίμων ναυτιλίας (π.χ. μαζούτ, ντίζελ, LNG, κ.λπ.) και από τις διαφορές που θα επικρατήσουν μεταξύ τους κατά πόσο θα προκύπτει όφελος για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες να επενδύσουν σε μετατροπή των υπαρχόντων ή νεότευκτων επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούν καύσιμο LNG. Είναι θετικό ότι προχωρά το νομοθετικό πλαίσιο που θα διέπει τους ανεφοδιασμούς πλοίων με καύσιμο LNG. Από επιχειρησιακής πλευράς και από όσα προκύπτουν από τη συνεργασία του ομίλου μας με τη Δημόσια Επιχείρηση Αερίου (ΔΕΠΑ), κρίνεται εφικτή η διάθεση LNG καυσίμου, ιδιαίτερα στον λιμένα του Πειραιά όπου διενεργούνται και οι περισσότεροι ανεφοδιασμοί των ακτοπλοϊκών πλοίων.
Με γνώμονα τα παραπάνω και όσον αφορά το εγγύς μέλλον, θεωρώ ότι τα συμβατικά καύσιμα θα συνεχίζουν να επικρατούν στον χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας, δεδομένου ότι οι μετατροπές των πλοίων για χρήση καυσίμου LNG είναι σύνθετες και απαιτούν σημαντικούς πόρους σε χρόνο και χρήμα. Μεσοπρόθεσμα, όμως, και όσο αποσύρονται τα υπάρχοντα πλοία λόγω ηλικίας/παλαιότητας και αντικαθίστανται με νέας τεχνολογίας, το καύσιμο LNG θα αποκτήσει ένα ισάξιο μερίδιο αγοράς, λαμβάνοντας υπόψη και τη χαμηλότερη επιβάρυνση που αποδεδειγμένα προκαλεί στο περιβάλλον σε σύγκριση με το μαζούτ/ντίζελ.

Μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρη τη συνέντευξη του κ. Γεωργίου Αναγνώστου στο τεύχος Δεκεμβρίου 2017 των «Ναυτικών Χρονικών», σελ. 62-64.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.