«Πρόσω ολοταχώς» για τον νέο Δρόμο του Μεταξιού

«Πρόσω ολοταχώς» για τον νέο Δρόμο του Μεταξιού

325
«Πρόσω ολοταχώς» για τον νέο Δρόμο του Μεταξιού

Η Κίνα έχει εισέλθει δυναμικά στην φάση υλοποίησης της πρωτοβουλίας της «One Belt, One Road», ενός φιλόδοξου σχεδίου εξωτερικών επενδύσεων που στόχο έχει να ενισχύσει τους εμπορικούς και διπλωματικούς δεσμούς του κινεζικού δράκου με χώρες στη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη και την Αφρική.

Όπως σημειώνεται σε έρευνα του CNBC πρόκειται για ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης έργων υποδομών σε τρίτες χώρες, το μεγαλύτερο που έχει ποτέ αναληφθεί από κράτος, από την εποχή εφαρμογής του αμερικανικού σχεδίου Μάρσαλ για την ανοικοδόμηση της Ευρώπης μετά τον πόλεμο.

Τα έργα στο πλαίσιο του νέου δρόμου του μεταξιού, που πρόκειται να απασχολήσουν την διεθνή κοινότητα εντός του επόμενου έτους, εντοπίζονται κατά βάση σε Πακιστάν, Ταϊλάνδη Μαλαισία, Τζιμπουτί, αλλά και σε αρκετές ανατολικο-ευρωπαϊκές χώρες, όπως σε Τσεχική Δημοκρατία, Ουγγαρία, Πολωνία.

Σε ό,τι αφορά το Πακιστάν το ενδιαφέρον έγκειται κυρίως στον Οικονομικό Διάδρομο Κίνας και Πακιστάν (CPEC), ο οποίος περιλαμβάνει την ανάπτυξη λιμένων αλλά και σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ των δύο χωρών, καθώς και έργα στους τομείς της γεωργίας, της τεχνολογίας και του τουρισμού. Ο προϋπολογισμός των έργων αγγίζει τα $60 δις. Για την Κίνα, όπως έχει αναφέρει και ο Κινέζος πρωθυπουργός Λι Κετσιάνγκ, το Πακιστάν αποτελεί έναν στρατηγικό εταίρο «παντός καιρού».

201708291018259538

Σε ό,τι αφορά τη ΝΑ Ασία, εκεί ο στόχος της Κίνας είναι μέσω της πρωτοβουλίας «One Belt, One Road» (BRI) να διαμορφώσει ένα δικό της «εμπορικό οικοσύστημα», που θα λειτουργήσει ως απάντηση στην Διατλαντική Εταιρική Σχέση Εμπορίου και Επενδύσεων της Δύσης ή αλλιώς TTIP (Transatlantic Trade and Investment Partnership). Μέσα σε αυτό το πλαίσιο έχει ήδη αρχίσει η κατασκευή μίας υψηλών ταχυτήτων σιδηροδρομικής γραμμής που σε πρώτη φάση θα συνδέει την Μπανγκόκ με την πόλη Nakhon Ratchasima στην Ταϊλάνδη και σε δεύτερη φάση η γραμμή θα φτάσει έως τα σύνορα με το Λάος. Την ίδια ώρα η Μαλαισία χρηματοδοτείται από το BRI για την κατασκευή τεσσάρων σιδηροδρομικών έργων από το επόμενο έτος.

Όμως, ο νέος δρόμος του μεταξιού περνά και από το Τζιμπουτί. Εκεί η Κίνα απέκτησε ήδη στρατιωτική βάση, καθώς τα αυξανόμενα εμπορικά της συμφέροντα στην ευρύτερη περιοχή απαιτούν έλεγχο και προστασία. Από την άλλη η αφρικανική χώρα έχει εξαιρετική γεωστρατηγική θέση για την υποβοήθηση των θαλάσσιων εμπορικών ροών από και προς την Ευρώπη.

Τέλος, οι χώρες της κεντρικής και ανατολικής Ευρωπης αναδεικνύονται σε σημαντικούς εταίρους της Κίνας για την υλοποίηση των φιλόδοξων σχεδίων της, εν αντιθέσει με τις δυτικο-ευρωπαϊκές χώρες που είναι πιο διστακτικές απέναντι στα σχέδια του Πεκίνου. Να σημειωθεί ότι οι κινεζικές επενδύσεις στο μπλοκ των 16 χωρών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης (μεταξύ των οποίων οι: Αλβανία, Βουλγαρία, Κροατία, Τσεχία, Ουγγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Εσθονία) έχουν ήδη ξεπεράσει τα $9 δις.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ EPA/MICHAEL REYNOLDS

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.