Η ναυτιλιακή βιομηχανία αισιοδοξεί για καλύτερες μέρες

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αισιοδοξεί για καλύτερες μέρες

150
Η ναυτιλιακή βιομηχανία αισιοδοξεί για καλύτερες μέρες

Στο πλαίσιο της πρώτης ημέρας του διεθνούς Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2017» με θέμα «Ο Κόσμος του Χθες, του Αύριο, του Σήμερα» (“Yesterday’s World, Tomorrow’s Today”) πραγματοποιήθηκε συζήτηση με θέμα «Ιδιοκτήτες Δεξαμενοπλοίων-απειλούμενο είδος;» (“Tanker Owners; An endangered Species?”). Η συζήτηση εστιάστηκε στο κατά πόσον οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων έχουν να αντιμετωπίσουν ένα απειλούμενο μέλλον. Οι ομιλητές ανέλυσαν το γεγονός ότι παρόλο που η ζήτηση για πετρέλαιο αλλάζει εξαιτίας της στροφής στις ανανεώσιμες πηγές καθαρής ενέργειας, η ανάγκη για μεταφορά πετρελαίου και των παραγώγων του με δεξαμενόπλοια δεν θα εξαλειφθεί γιατί η εξάλειψη αυτής της ανάγκης δεν είναι καθόλου ρεαλιστική, τουλάχιστον για τα επόμενα 25 χρόνια – όση και η διάρκεια ζωής των πλοίων που κατασκευάζονται σήμερα.

Αναφέρθηκε ότι, είναι αδύνατον ο κόσμος να μην χρειάζεται πλέον το αργό πετρέλαιο και τα καθαρά προϊόντα ή ότι το πετρέλαιο θα μπορεί να μεταφερθεί από την πηγή στην κατανάλωση χωρίς τη χρήση δεξαμενοπλοίων. Η Δύση μπορεί να επιδιώκει με περισσότερη θέρμη την μετατόπιση προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αλλά η ζήτηση για πετρέλαιο θα συνεχίσει να αυξάνεται στην Ασία, Αφρική και σε άλλες αναπτυσσόμενες οικονομίες. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος όπως επίσης όμως και η ανάγκη ικανοποίησης των βασικών οικονομικών αναγκών των αναπτυσσόμενων οικονομιών. Οι ομιλητές κατέληξαν στο ότι οι ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων μπορεί να είναι ευάλωτοι αλλά σίγουρα  δεν συνιστούν απειλούμενο είδος. Σημειώθηκε επίσης ότι αναμένεται μια βελτίωση στην αγορά. Η διατήρηση ισορροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης είναι σημαντική για τη διασφάλιση ενός λαμπρού μέλλοντος για τους ιδιοκτήτες δεξαμενοπλοίων.

Μία ακόμη συζήτηση που μονοπώλησε το ενδιαφέρον την πρώτη ημέρα του διεθνούς Συνεδρίου είχε θέμα «Τι επιφυλάσσει το μέλλον για τους πλοιοκτήτες» (“What does the future hold for Shipowners”). Ο κ. Γιώργος Μούσκας, Μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών ήταν ο συντονιστής της συζήτησης αυτής με ομιλητές τον κ. Ανδρέα Χατζηγιάννη, Πρόεδρο της Κυπριακής Ένωσης Πλοιοκτητών, τον κ. Πάνο Λασκαρίδη, Διευθύνοντα Σύμβουλο Lavinia Corporation/ Laskaridis Shipping Co Ltd και τον κ. Γιώργο Προκοπίου, Πρόεδρο της Dynacom Tankers Management Ltd.  Οι ομιλητές ανέφεραν ότι η αγορά βελτιώνεται και ότι οι χαμηλότερες τιμές των πλοίων ανήκουν πια στο παρελθόν. Επεσήμαναν επίσης την ουσιαστική αύξηση στα ναύλα των πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην και την μικρή αύξηση στα ναύλα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τονίζοντας ότι γι’ αυτό το λόγο το μέλλον αναμένεται να είναι ευοίωνο και ότι η προσφορά και η ζήτηση των πλοίων μεταφοράς φορτίων χύδην φαίνεται ικανοποιητική. Οι πλοιοκτήτες δεν πρέπει να αποθαρρύνονται από το να παραγγέλλουν καινούρια πλοία αλλά πρέπει να το πράττουν με σύνεση.

Σημειώθηκε πως κατά το προηγούμενο έτος καταγράφηκε ρεκόρ διάλυσης πλοίων ενώ για την επόμενη χρονιά αναμένεται να καταγραφεί η χαμηλότερη παραλαβή καινούργιων πλοίων. Οι ομιλητές ανέλυσαν την επιρροή της κινεζικής οικονομίας στην κερδοφορία της ναυτιλιακής βιομηχανίας, ενώ ανέφεραν πως η οικονομία της Ινδίας επίσης αναπτύσσεται ραγδαία. Αναλύθηκαν οι παράμετροι της χρηματοδότησης πλοίων και σημειώθηκε πως η χρηματοδότηση της ναυτιλίας στηρίζεται στην καλή φήμη των δανειοληπτών. Αναφέρθηκε επίσης ότι η απροθυμία των ευρωπαϊκών και αμερικανικών τραπεζών να χρηματοδοτούν την ναυτιλία έχει δημιουργήσει ένα κενό το οποίο έχει καταληφθεί από τις κινεζικές τράπεζες. Παρόλα αυτά οι τράπεζες έχουν αρχίσει να διαθέτουν κεφάλαια για την ναυτιλία. Τη στιγμή που θα είναι διαθέσιμα καλύτερα ναύλα τότε θα υπάρχει επαρκής χρηματοδότηση πλοίων. Τέλος τονίστηκε η σημασία της καινοτομίας  και η ύπαρξη υπηρεσιών που να εστιάζονται στην ποιότητα.

Να σημειωθεί ότι την Κυριακή, 8 Οκτωβρίου 2017, στην εναρκτήρια δεξίωση σε ξενοδοχείο στη Λεμεσό απονεμήθηκε το «Κυπριακό Βραβείο Ναυτιλίας 2017» στην MSC Shipmanagement Ltd. ως αναγνώριση της προσφοράς προσώπων ή εταιρειών στην ανάπτυξη της Κυπριακής Ναυτιλίας.

Φωτό: Ναυτικά Χρονικά