Η αγορά των ναυπηγήσεων σε κρίση

    132
    Η αγορά των ναυπηγήσεων σε κρίση

    Της Μαρίας Μπερτζελέτου, Ναυτιλιακής Αναλύτριας

    Μετά από μια δεκαετία, κατά την οποία η ναυτιλιακή βιομηχανία υπέφερε από την ανισορροπία προσφοράς και ζήτησης των πλοίων, η συνεχόμενη πτωτική τάση του όγκου νέων παραγγελιών έχει αρχίσει να επιδρά θετικά στην απόδοση της ναυλαγοράς.

    Ωστόσο, παρά τα θετικά νέα για τη διόρθωση της ανισορροπίας ανάμεσα στην προσφορά και ζήτηση των πλοίων, ο τομέας  των ναυπηγείων έχει ζημιωθεί αισθητά από τις μειωμένες τιμές ναυπηγήσεων. Πολλά από τα ναυπηγεία παγκοσμίως υποφέρουν από περιορισμένη κινητικότητα και τα σημερινά επίπεδα δείχνουν ότι το βιβλίο των παραγγελιών έχει μειωθεί αισθητά για όλες τις κύριες κατηγορίες πλοίων, σε σύγκριση με τα επίπεδα στα μέσα του 2015.

    Σύμφωνα με τελευταία έρευνα που εκπονήθηκε από την Maritime Strategies International (MSI), οι τιμές των νέων ναυπηγήσεων αναμένεται ότι θα μειωθούν περαιτέρω κατά 5% και ότι δεν έχουν αγγίξει ακόμα τα κατώτατα επίπεδα του κύκλου των τιμών. Εκτιμάται ότι ο κύκλος των τιμών θα φτάσει στο κατώτατο επίπεδο προς το τέλος του 2018 πριν ξεκινήσει και πάλι η άνοδος.

    Πολλά ναυπηγεία παραμένουν θλιβερά υποαπασχολούμενα το 2018. Η μόνη υγιής εικόνα εμφανίζεται στην Ευρώπη, όπου τα περισσότερα ναυπηγεία θα μείνουν απασχολημένα με παραγγελίες κρουαζιερόπλοιων τους τελευταίους 12 μήνες. Στη Νότια Κορέα, η προγραμματισμένη παραγωγή για το 2017 είναι περίπου 100%, αλλά για τους επόμενους  6 μήνες του 2018, τα ναυπηγεία της χώρας, πρώτης βαθμίδας θα είναι απασχολημένα μόλις στο 50% περίπου. Αξίζει να σημειωθεί ότι όσο τα ναυπηγεία παραμένουν σοβαρά υποαπασχολούμενα θα συνεχίσουν να χαμηλώνουν τις τιμές για να προσελκύσουν νέες παραγγελίες.

    Στην Κίνα, πρώτης βαθμίδας ναυπηγεία εμφανίζουν ελάχιστα μια βελτιωμένη εικόνα απασχόλησης, ενώ τα ναυπηγεία δεύτερης βαθμίδας υποφέρουν από έλλειψη νέων  ναυπηγήσεων και ομοίως ισχύει για τα ναυπηγεία στην Ιαπωνία. Παρά τις πολλές προσπάθειες που έγιναν στην Κίνα για τη λεγόμενη “λευκή λίστα” ναυπηγείων, για την αξιοποίηση της ποιότητας, δεν υπήρξε ανάκαμψη δραστηριότητας.

    Σύμφωνα με ανάλυση της MSI, αναμένεται οριακή μείωση στο κόστος των ναυπηγείων για το 2018, κυρίως λόγω των τιμών των βασικών εμπορευμάτων και της μείωσης των τιμών των χαλύβδινων πλακών το 2018, πριν παρατηρήσουμε κάποια ανοδική τάση το 2019 και το 2020.

    Τέλος, όσον αφορά τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων, η ανάκαμψη εξαρτάται από τον υπό εξέταση τομέα, αλλά τα τωρινά δεδομένα της ναυλαγοράς και προσφοράς των πλοίων δείχνουν ότι η τάση θα παραμείνει πτωτική και για το 2018, παρά τα κάποια σημάδια ανάκαμψης που έχουν αρχίσει από το 2017 για ορισμένες κατηγορίες πλοίων.

    Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.