Ηanjin: Αναμόρφωση ή Απορρόφηση;

Ηanjin: Αναμόρφωση ή Απορρόφηση;

256
Ηanjin: Αναμόρφωση ή Απορρόφηση;

Του Μιχάλη Σαρλή, Ναυτιλιακού Συμβούλου

Την 1/9 το Κεντρικό Περιφερειακό Δικαστήριο της Σεούλ (Τμήμα 6 Πτωχεύσεων) ενέκρινε την αίτηση της Hanjin για την υπαγωγή της εταιρείας, σε αναμορφωτικές διαδικασίες (rehabilitation proceedings).
Η εξέλιξη αυτή δεν αποτελεί έκπληξη για τον κλάδο των τακτικών γραμμών όπου το τοπίο συνεχώς μεταβάλλεται όσο σε κανένα άλλο κλάδο της Ναυτιλίας και των μεταφορών γενικότερα.
Πριν από 15 χρόνια περίπου ο Πρόεδρος και CEO ενός από τους μεγαλύτερους liner operators, μου είχε πει ότι σε 20 χρόνια θα έχουν απομείνει 4-5 global carriers (2-3 Ευρωπαϊκές, 1-2 Ασιατικές και ίσως 1 Αμερικανική) και η προφητεία του επαληθεύεται.
Το 1996 λειτουργούσαν 23 σημαντικού μεγέθους εταιρείες τακτικών γραμμών συνασπισμένες σε 9 συμμαχίες (alliances). Σήμερα από αυτές έχουν απομείνει 13 εταιρείες πού συμμετέχουν σε 3 μόνο συμμαχίες. Στο διάστημα αυτό των 20 ετών το μερίδιο αγοράς των μεγάλων αυτών εταιρειών, είναι αυξημένο έναντι του μεριδίου στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς containers, που κατείχαν οι 23 τότε εταιρείες. Οι εταιρείες που δεν λειτουργούν πλέον, έχουν όλες απορροφηθεί από άλλες σε μία διαδικασία ενοποίησης (consolidation) πού συνεχίζεται, ενώ δεν υπήρξε πτώχευση μεγάλης εταιρείας τακτικών γραμμών που να οδήγησε σε εκκαθάρισή της. Σημειωτέον ότι οι αποδόσεις των εταιρειών, στην 20ετία αυτή, ήταν οριακές.
Η Hanjin λειτουργεί 99 πλοία (618.000 TEU) από τα οποία τα 36 είναι ιδιόκτητα και τα 63 ναυλωμένα. Από πλευράς slot capacity κατατάσσεται 8η μεταξύ των εταιρειών τακτικών γραμμών, συμμετέχει στο THE alliance μαζί με Hapag Lloyd, K Line, MOL, NYK και Yang Ming. Η κύρια αγορά της είναι το Transpacific.
Οι πιθανότερες εξελίξεις αναφορικά με την Hanjin είναι είτε να συγχωνευθεί με την Hyundai Merchant Marine (56 πλοία 390.000 TEU), προοπτική που ενισχύεται καθότι ο CEO δεν αντικαταστάθηκε, είτε να εξαγοραστεί (μερίδιο αγοράς και assets) από άλλον μεγάλο operator.
Συνεπεία της υπαγωγής της εταιρείας σε καθεστώς αναμόρφωσης, τα ναύλα από την Ασία στις ΗΠΑ (Δυτική και Ανατολική Ακτή) καθώς και στην Β. Ευρώπη, σημείωσαν άμεσα πολύ σημαντικές αυξήσεις που είναι αμφίβολο εάν θα διατηρηθούν δεδομένου του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των εταιρειών, ανεξάρτητα το εάν συμμετέχουν στην ίδια συμμαχία.
Οι συμμαχίες είναι αποκλειστικά επιχειρησιακού χαρακτήρα και όχι εμπορικού, περίπτωση πού θα αποτελούσε σοβαρή παράβαση της νομοθεσίας περί ανταγωνισμού.