Η ναυλαγορά στα δίχτυα της καλοκαιρινής ραστώνης

Η ναυλαγορά στα δίχτυα της καλοκαιρινής ραστώνης

173
Η ναυλαγορά στα δίχτυα της καλοκαιρινής ραστώνης

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

«Τρομοκρατικά χτυπήματα, αποτυχημένα πραξικοπήματα, Brexit, τραπεζικά προβλήματα, προσφυγικό, προετοιμασία για την επερχόμενη διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους εταίρους το φθινόπωρο, σε συνδυασμό με αυτά που θα λάβουν χώρα τον Οκτώβριο, το δημοψήφισμα στην Ουγγαρία για το προσφυγικό, η επανάληψη του 2ου γύρου των Προεδρικών εκλογών στην Αυστρία και το δημοψήφισμα για την αναθεώρηση του Συντάγματος στην Ιταλία, χαρακτηρίζουν το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στην Ευρώπη όπου αναμφισβήτητα αποτελούν ένα αν όχι έκρυθμο, τουλάχιστον ιδιαίτερα ρευστό περιβάλλον με όχι εύκολα προβλέψιμες εξελίξεις.»
Με την ανωτέρω παράγραφο είχαμε κλείσει την ανασκόπηση μας στα τέλη Ιουλίου και έκτοτε, ουσιαστικά, δεν έχει αλλάξει τίποτα, με όλα αυτά τα θέματα να παραμένουν ανοικτά και να «επιζητούν λύση» το αμέσως επόμενο διάστημα. Σε γενικές γραμμές, η πολιτική και οικονομική σκηνή, όχι μόνο στην Ευρωζώνη αλλά Παγκοσμίως, εισέρχεται σε «λήθαργο» την περίοδο του καλοκαιριού και ιδιαίτερα του Αυγούστου, με αποτέλεσμα να μην υπάρχουν συνταρακτικές εξελίξεις με τα καλύτερα φυσικά να έρχονται κυρίως μετά την 2η εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.
Ανεξαρτήτως όμως από την ησυχία που επικράτησε κατά την περίοδο της καλοκαιρινής ραστώνης αλλά και των θεμάτων που θα μας απασχολήσουν στο επόμενο διάστημα, το κυρίαρχο θέμα, το οποίο αρκετά έντονα και με μεγάλη συχνότητα έχουμε επισημάνει, είναι η όλο και πιο έντονα αυξανόμενη ανησυχία για το χρηματοπιστωτικό σύστημα σαν απόρροια της νομισματικής χαλάρωσης και της υιοθέτησης των αρνητικών επιτοκίων και των αρνητικών αποδόσεων των ομολόγων.
Αναφορικά με το QE, έχουμε τοποθετηθεί και επισημάνει ότι είναι μία πολιτική ή οποία ενώ ήταν αναγκαία για την επανεκκίνηση της οικονομίας, από μόνη της δεν θα μπορούσε να εκπληρώσει τον στόχο αυτό και θα έπρεπε να συνδυαστεί με στοχευμένα προγράμματα των κυβερνήσεων, όπως αύξηση των κρατικών επενδύσεων ώστε το «χρήμα» να διαχυθεί στην πραγματική οικονομία, διαφορετικά το αποτέλεσμα θα ήταν η δημιουργία μίας φούσκας στον χρηματοπιστωτικό κλάδο.
Στην παρούσα φάση, είναι πλέον οφθαλμοφανές ότι η φούσκα έχει δημιουργηθεί και απλά η όλη συζήτηση είναι επικεντρωμένη στο πότε θα σκάσει.Το οξύμωρο είναι ότι ενώ στην Wall Street σημειώνονται συνεχή ρεκόρ, όλο και περισσότεροι επενδυτές προειδοποιούν για, αν όχι κατάρρευση της αγοράς, τουλάχιστον για διόρθωση της τάξης του 20% – 30%. Είναι η πρώτη φορά που το περιβάλλον φαντάζει ιδανικό καθώς οι μετοχές βρίσκονται στα ύψη, το κόστος άντλησης κεφαλαίων τόσο σε κρατικό όσο και σε εταιρικό επίπεδο είναι μηδενικό ή και αρνητικό αλλά από την άλλη τα εταιρικά κέρδη μειώνονται και η πραγματική οικονομική ανάπτυξη είναι ιδιαίτερα μετριοπαθής, σε Παγκόσμιο επίπεδο.
Η νομισματική χαλάρωση έχει δημιουργήσει στρεβλώσεις στην αγορά καθώς αναφορικά με τις μετοχές όπου οι τιμές τους έχουν αυξηθεί, λόγω ότι οι εταιρείες έχουν προχωρήσει σε ιστορικό ρεκόρ επαναγοράς μετοχών, ύψους $ 680 δισ., τα εταιρικά τους κέρδη είναι μειωμένα. Στα ομόλογα η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη καθώς πάνω από το 30% των Παγκοσμίων ομολόγων, περίπου $ 13,5 τρις. έχουν αρνητική απόδοση. Για να γίνει κατανοητό το μέγεθος, τα $ 13,5 τρισ., ισοδυναμεί με το 85% του ΑΕΠ των ΗΠΑ. Η προσπάθεια των επενδυτών για αποδόσεις έχουν φθάσει σε πολύ ριψοκίνδυνα επίπεδα οδηγώντας τους έτσι σε πιο ριψοκίνδυνα Assets, καθιστώντας τους όμως ιδιαίτερα εκτεθειμένους. Να επισημάνουμε ότι οι αποδόσεις των Hedge Funds, παρά την πλεονάζουσα ρευστότητα, είναι μειωμένες για πρώτη φορά στην ιστορία σε διάστημα 7 μηνών, καθώς έχασαν κεφάλαια $ 109 δισ.
Την Παρασκευή 26 Αυγούστου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 720 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1001 μονάδες με $ 6,921 την ημέρα, BPI στις 687 μονάδες στα $ 5,500 την ημέρα, BSI στις 715 μονάδες στα $ 7,481 την ημέρα και BHSI στις 413 μονάδες, στα $ 6,191 την ημέρα.
«Η αγορά έχει αρχίσει και φερμάρει» είναι το κλισέ που ακούγεται τελευταία, καθώς ο δείκτης έχει ξεπεράσει τις 700 μονάδες και πλέον όλα τα πλοία καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα. Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανασκόπηση, η άνοδος της αγοράς οφείλεται στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για Grains αλλά και στην αύξηση της ζήτησης από την Κίνα για Iron Ore και Coal.»

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.