Η ναυλαγορά εν μέσω του έκρυθμου και ιδιαίτερα ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος

Η ναυλαγορά εν μέσω του έκρυθμου και ιδιαίτερα ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος

409
Η ναυλαγορά εν μέσω του έκρυθμου και ιδιαίτερα ρευστού οικονομικού περιβάλλοντος

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Τρομοκρατικά χτυπήματα, αποτυχημένα πραξικοπήματα, Brexit, τραπεζικά προβλήματα, προσφυγικό, προετοιμασία για την επερχόμενη διαπραγμάτευση της Ελλάδας με τους εταίρους το φθινόπωρο, σε συνδυασμό με αυτά που αναφέραμε την προηγούμενη εβδομάδα που θα λάβουν χώρα τον Οκτώβριο – το δημοψήφισμα στην Ουγγαρία για το προσφυγικό, η επανάληψη του 2ου γύρου των Προεδρικών εκλογών στην Αυστρία και το δημοψήφισμα για την αναθεώρηση του Συντάγματος στην Ιταλία – χαρακτηρίζουν το πολιτικό και οικονομικό περιβάλλον στην Ευρώπη όπου αναμφισβήτητα αποτελούν ένα αν όχι έκρυθμο, τουλάχιστον ιδιαίτερα ρευστό περιβάλλον με όχι εύκολα προβλέψιμες εξελίξεις.
Στην ανασκόπηση μας της 6ης Ιουλίου, είχαμε αναφέρει την άποψη ότι το Brexit, ενδεχομένως να λειτούργησε και σαν «Βαλβίδα Ασφαλείας». Συγκεκριμένα είχαμε επισημάνει πως λόγω της νομισματικής πολιτικής/χαλάρωσης, πολλά κεφάλαια είχαν τοποθετηθεί σε μετοχές, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ, δημιουργώντας αυτό που πολλές φορές έχουμε θεωρήσει σαν τη φούσκα των μετοχών, ενώ ταυτόχρονα, στην Ευρωζώνη η νομισματική χαλάρωση από την EKT δημιούργησε στρέβλωση στην αγορά τόσο των Κρατικών αλλά και των Εταιρικών ομολόγων. Το Brexit, αναφέραμε, θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν μια ευκαιρία για επαναξιολόγηση των κινδύνων, εκλογίκευσης των επενδυτών, ομαλής διόρθωσης των χρηματιστηρίων αποφεύγοντας έτσι την βίαιη κατάρρευσή τους.
Στο ίδιο μήκος κύματος κινείται και η εκτίμηση της Morgan Stanley, η οποία μέσω ενός στελέχους της αναφέρει ότι το Brexit ίσως είναι η βέλτιστη εξέλιξη καθώς θα κινητοποιήσει πολλές δυνάμεις προς τη σωστή κατεύθυνση και γιατί η ακραία φούσκα στα χρηματιστήρια έπρεπε να σκάσει με οποιοδήποτε κόστος. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι το Brexit έπαιξε ένα καλό ρόλο καθώς υπήρξε διόρθωση στις αγορές τη στιγμή που οι μετοχές διεθνώς είχαν φουσκώσει επικίνδυνα, όπως για παράδειγμα στις ΗΠΑ που οι επαναγορές ιδίων μετοχών προκάλεσαν μία άνευ προηγουμένου φούσκα και τα τρέχοντα υψηλά επίπεδα αποτιμήσεων απλά δεν μπορούν να δικαιολογηθούν.
Στην πραγματικότητα όμως και σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα, έπειτα από την απότομη πτώση των αγορών αμέσως μετά το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, οι μετοχές εκτινάχθηκαν με αρκετούς δείκτες να βρίσκονται στα ίδια επίπεδα με εκείνα πριν από το δημοψήφισμα ή σε κάποιες περιπτώσεις ακόμη και σε υψηλότερα.
Σύμφωνα με την Goldman Sachs, οι αγορές αντιδρούν θετικά βραχυπρόθεσμα μετά το Brexit και ιδιαίτερα η Wall Street, καθώς μεταφέρονται κεφάλαια από την Ευρώπη στις ΗΠΑ αλλά και λόγω της προοπτικής ή της προσδοκίας ότι οι Κεντρικές Τράπεζες θα ρίξουν χρήματα από το ελικόπτερο. Παρά την συνεχιζόμενη άνοδο όμως η Goldman Sachs, μεταξύ πολλών άλλων, συνεχίζει και προειδοποιεί ότι τους επόμενους μήνες θα υπάρξει μία πτώση της τάξης του 5 – 10% η οποία θα σημάνει και την αρχή της πτώσης. Για την Wall Street δε, συνεχίζει και διατηρεί την πρόβλεψη της για τις 2,100 μονάδες στα τέλη του έτους.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι στην παρούσα φάση, λόγω των προγραμμάτων αγοράς ομολόγων από τις Κεντρικές τράπεζες, ομόλογα αξίας $ 11,64 τρισ. έχουν αρνητική απόδοση. Στην Ευρώπη, μαζί με την Ελβετία, 127 ομόλογα έχουν αρνητική απόδοση. Κεφάλαια από την Ευρώπη μεταφέρονται στις ΗΠΑ, καθώς επενδυτές και αμοιβαία κεφάλαια αγοράζουν μετοχές απλά γιατί το 5% κέρδος από μία μετοχή είναι σαφέστατα καλύτερο από το – 0,3% ενός ομολόγου. Το ερώτημα όμως είναι αν τα θεμελιώδη δικαιολογούν την αύξηση των τιμών των μετοχών και όπως όλα δείχνουν η απάντηση είναι αρνητική!
Την Παρασκευή 15 Ιουλίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 745 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1023 μονάδες με $ 7,548 την ημέρα, BPI στις 863 μονάδες στα $ 6,896 την ημέρα, BSI στις 693 μονάδες στα $ 7,243 την ημέρα και BHSI στις 363 μονάδες, στα $ 5,337 την ημέρα.
«Η αγορά έχει αρχίσει και φερμάρει» είναι το κλισέ που ακούγεται τελευταία, καθώς ο δείκτης έχει ξεπεράσει τις 700 μονάδες και πλέον όλα τα πλοία καλύπτουν τα λειτουργικά τους έξοδα. Όπως αναφέραμε και στην προηγούμενη ανασκόπηση, η άνοδος της αγοράς οφείλεται στην αναμενόμενη αύξηση της ζήτησης για Grains αλλά και στην αύξηση της ζήτησης από την Κίνα για Iron Ore και Coal.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.