TEN-T Days 2016- Ποιο είναι το μέλλον για τα Motorways of the...

TEN-T Days 2016- Ποιο είναι το μέλλον για τα Motorways of the Sea;

131
TEN-T Days 2016- Ποιο είναι το μέλλον για τα Motorways of the Sea;

Στις 20 με 22 Ιουνίου 2016 πραγματοποιήθηκαν στο Ρότερνταμ τα TEN-T Days, στα οποία συζητήθηκαν όλοι οι βασικοί άξονες πολιτικής στα διευρωπαϊκά δίκτυα, ανάμεσα τους και οι Θαλάσσιοι Διάδρομοι (Motorways of the Sea).
Στο τριήμερο αυτό συνέδριο συμμετείχαν ως ομιλητές η κ. Violeta Bulc, European Commissioner for Transport, ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας επενδύσεων κ. Werner Hoyer αλλά και ο Αντιπρόεδρος της European Commision κ. Maroš Šefčovič.
Στην ειδική συνεδρία που πραγματοποιήθηκε για την παρουσίαση του Λεπτομερούς Σχεδίου Εφαρμογής (Detailed Implementation Plan-DIP) των Θαλάσσιων Διαδρόμων (Motorways of the Sea) μεταξύ άλλων συμμετείχαν ως ομιλητές στην ενότητα των ναυτιλιακών εταίρων, ο κ. Manuel Grimaldi – CEO, Grimaldi, ο κ. Niclas Mårtensson – Deputy CEO, ο κ. Paolo Costa –CEO, Port of Venice, καθώς και ο Πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων κ. Χαράλαμπος Σημαντώνης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της Europa Venture κ. Παναγιώτης Ζαχαριουδάκης.
Στο DIP γίνονται εκτενείς αναφορές στην ΕΕΝΜΑ, στο Europa Venture αλλά και στο Πρόεδρο ΕΕΝΜΑ προσωπικά που συμμετείχαν στις προπαρασκευαστικές διεργασίες για τη τελική διαμόρφωση του Σχεδίου, στις οποίες συμμετοχή είχαν εθνικές αρχές, Ενώσεις αλλά και ιδιωτικοί φορείς από όλη την Ευρώπη όπως η ECSA, Grimaldi κλπ, κάνοντας την ενσωμάτωση του Europa Ship Plan μία ελληνική επιτυχία.
Ειδικότερα, υπό τον Άξονα «Περιβάλλον» και στο πλαίσιο του στόχου της μείωσης των αέριων ρύπων από τα πλοία, το Λεπτομερές Σχέδιο Εφαρμογής κάνει αναφορά στη πρωτοβουλία της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων Europa Ship Plan ως «μία ελκυστική λύση προς αυτή την κατεύθυνση, η οποία ταυτόχρονα θα συμβάλει στην αναζωογόνηση της ναυπηγικής βιομηχανίας της Ευρώπης».
Περαιτέρω στο Λεπτομερές Σχέδιο Εφαρμογής αναφέρεται ότι:
Κύρια πρόκληση στη διαδικασία κατασκευής ενός πλοίου το οποίο θα μπορεί να χρησιμοποιεί και LNG ως καύσιμο είναι το κόστος το οποίο είναι προσαυξημένο κατά 25% σε σχέση με ένα πλοίο το οποίο δεν διαθέτει αντίστοιχη τεχνολογία. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα πλοία που απασχολούνται στη Ναυτιλία Μικρών Αποστάσεων είναι κατά μέσο όρο 20 ετών, ενώ η αντίστοιχη ηλικία για τα πλοία του Νότου είναι επιπλέον πέντε έτη. Λαμβάνοντας υπόψη αυτό, η επιλογή της μετασκευής δεν είναι εφικτή για τη συντριπτική πλειοψηφία του στόλου, με συνέπεια η «εφαρμογή του Europa Ship Plan και η κατασκευή νέων καινοτόμων και πράσινων πλοίων φαίνεται η βέλτιστη και μοναδική εφικτή λύση». Επιπλέον «Παρά το γεγονός ότι το σχέδιο ανανέωσης των πλοίων ΝΜΑ είναι προτεραιότητα, η πρωτοβουλία του Europa Ship Plan δίνει την ίδια βαρύτητα και στις μετασκευές και στην εγκατάσταση του περιβαλλοντικού εξοπλισμού στα πλοία, παρέχοντας με αυτό τον τρόπο μια ολοκληρωμένη λύση»
Όσον αφορά στο Europa Venture, την εταιρεία ειδικού σκοπού, που δημιουργήθηκε για την υλοποίηση του Europa Ship Plan αναφέρεται:
«Λαμβάνοντας υπόψη τις αναδυόμενες ανάγκες, το Europa Venture παρέχει πολύτιμη υποστήριξη στις ναυτιλιακές εταιρείες που συμμετέχουν, για την ομαλή προσαρμογή αυτών στις απαιτήσεις της επερχόμενης ευρωπαϊκής νομοθεσίας που μπαίνει σε εφαρμογή το 2018 και αφορά στην υποβολή, από τα μεγάλα πλοία τα οποία θα προσεγγίζουν ευρωπαϊκά λιμάνια, ετήσιων αναφορών εκπομπών. Η καινοτόμος προσέγγιση του Europa Venture εστιάζει στην διερεύνηση των πλέον συμφερουσών προσφορών για ναυπηγήσεις και μετασκευές πλοίων από Ευρωπαϊκά ναυπηγεία, τα οποία θα χρησιμοποιούν ευρωπαϊκό εξοπλισμό».
Περαιτέρω, ο Πρόεδρος ΕΕΝΜΑ κ. Σημαντώνης στην ομιλία του εξέφρασε την ικανοποίηση του για την συμπερίληψη της ελληνικής πρότασης στο DIP, η οποία δίνει μία ευρωπαϊκή βιώσιμη λύση στο παρατεταμένο αποκλεισμό του κλάδου από τα αναγκαία χρηματοδοτικά κεφάλαια.
Εξάλλου η ανανέωση του γερασμένου στόλου αποτελούσε για δεκαετίες διαχρονικά πάγιο αίτημα της ΕΕΝΜΑ προκειμένου ο ελληνικός στόλος να ενισχύσει την παρουσία του στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα θα εξυπηρετούσε όχι μόνο οικονομικούς αλλά και εθνικούς σκοπούς. Σήμερα για πρώτη φορά παρουσιάζονται οι κατάλληλες συνθήκες καθώς η ΕΕ αναγνωρίζει το πρόβλημα της γήρανσης του στόλου και διαμορφώνει σχετικές πολιτικές.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Europa Venture κ. Ζαχαριουδάκης στην παρέμβασή του αναφέρθηκε στις ιδιαίτερες ανάγκες χρηματοδότησης της ΝΜΑ καθώς και στα ειδικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας ως νησιωτικής χώρας.
Στη εκδήλωση συμμετείχαν επίσης και ο Αντιπρόεδρος της ΕΕΝΜΑ κ. Βασίλης Τερζής και το μέλος Δ.Σ. κ. Δημήτρης Σπυριδάκης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Europa Venture συμμετείχε στο χώρο των εκθετών των TEN-T Days μαζί με το Zero Vision Tool (που αποτελεί πρωτοβουλία αντίστοιχη του Europa Ship Plan για τη Βόρεια Ευρώπη και συγκεκριμένα για τη Σουηδία και τη Φιλανδία) εκθέτοντας τα πρότυπα υποψήφια προς κατασκευή πλοία τους.
Το περίπτερο επισκέφθηκε ο Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. Χρήστος Σπίρτζης, ο Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Άμυνας κ. Δημήτρης Βίτσας καθώς και η Γ.Γ. Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Πέτη Πέρκα, οι οποίοι και συζήτησαν με τον κ. Ζαχαριουδάκη για τις ιδιαίτερες απαιτήσεις του σχεδίου αλλά και για την προοπτική που ανοίγεται στην Ελληνική Ναυπηγική Βιομηχανία από την ανέγερση μέρους αυτών των πλοίων στην Ελλάδα.
Επίσης, υπήρξαν επαφές και με τον Υπουργό Μεταφορών και Υποδομών της Μάλτας κ. Joe Mizzi και τον κ. David Sutton, Διευθύνων Σύμβουλο για την Ολοκληρωμένη Στρατηγική Μεταφορών της Μάλτας καθώς και με τον ο κ. Μάριο Δημητριάδη, Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Κύπρου.

Το πλήρες κείμενο του Detailed Implementation Plan μπορείτε να το βρείτε :

http://www.onthemosway.eu/download-here-the-motorways-of-the-sea-detailed-implementation-plan/