Εμπόριο και ναυτιλία σε ΕΕ και Ηνωμένο Βασίλειο: η εικόνα πριν ανοίξουν...

Εμπόριο και ναυτιλία σε ΕΕ και Ηνωμένο Βασίλειο: η εικόνα πριν ανοίξουν οι κάλπες του δημοψηφίσματος

100
Εμπόριο και ναυτιλία σε ΕΕ και Ηνωμένο Βασίλειο: η εικόνα πριν ανοίξουν οι κάλπες του δημοψηφίσματος

Αύριο οι Βρετανοί καλούνται να ψηφίσουν εάν προτιμούν την παραμονή της χώρας τους εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή την αποχώρησή τους μετά από σχεδόν 43 χρόνια κοινής συμπόρευσης. Δεν είναι το πρώτο δημοψήφισμα που πραγματοποιείται στο Ηνωμένο Βασίλειο σχετικά με την παραμονή του ή μη στην ευρωπαϊκή οικογένεια. Το 1975 οι Βρετανοί είχαν κληθεί να ψηφίσουν υπέρ ή κατά της παραμονής της χώρας τους στην τότε ΕΟΚ και το αποτέλεσμα ήταν ένα εντυπωσιακό ποσοστό της τάξης του 67% να υποστηρίζει την παραμονή. Αλλά από τότε έχουν περάσει σχεδόν σαράντα χρόνια.
Θα είναι και η απάντηση των Βρετανών αύριο το ίδιο θετική όπως το 1975;
Το σίγουρο είναι πως σε περίπτωση ενός Brexit η βρετανική ναυτιλία αλλά και οι ναυτιλίες των χωρών μελών της ΕΕ θα κληθούν να διαχειριστούν μεγάλα προβλήματα και προκλήσεις.
Η ναυτιλία είναι εξαιρετικά σημαντική για την ΕΕ. Το 2014 περισσότερο από το 51,5% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ -με βάση την αξία των διακινηθέντων εμπορευμάτων- μεταφέρθηκε δια θαλάσσης. Περισσότεροι από 400 εκατομμύρια άνθρωποι μεταφέρονται δια θαλάσσης από λιμένες της ΕΕ σε ετήσια βάση. Τα 22 παράκτια κράτη μέλη της ΕΕ αριθμούν περισσότερους από 1.200 θαλάσσιους λιμένες προσφέροντας άμεση απασχόληση σε περίπου 110.000 άτομα, ενώ εμμέσως υποστηρίζουν άλλες τρία εκατομμύρια θέσεις εργασίας σε άλλους επικουρικούς της ναυτιλίας και των λιμένων τομείς. Σχεδόν το 90% του εξωτερικού εμπορίου της ΕΕ με βάση τον όγκο διακινείται από τα θαλάσσια λιμάνια της, όπως διακινείται και το 40% των εμπορευμάτων μεταξύ των χωρών της ΕΕ. Οι θαλάσσιοι λιμένες της ΕΕ αποτελούν την πύλη για τα δύο τρίτα σχεδόν όλων των αγαθών που εισάγονται στην Ένωση από περισσότερα από 60.000 εμπορικά πλοία από χώρες εκτός ΕΕ. Πάνω από 3,8 δισεκατομμύρια τόνοι φορτίου διακινούνται στους θαλάσσιους λιμένες της Ένωσης σε ετήσια βάση. Αυτά είναι τα ευρωπαϊκά μεγέθη της ναυτιλίας και του εμπορίου.
Εξίσου σημαντική, βέβαια, είναι και η ναυτιλία για το Ηνωμένο Βασίλειο. Ο ναυτιλιακός κλάδος συνεισφέρει περίπου €12 δις ετησίως στην οικονομία της χώρας, ενώ σχεδόν 240.000 άτομα απασχολούνται σε αυτόν. Από την άλλη το Ηνωμένο Βασίλειο σύμφωνα με την UNCTAD ανήκει στο top ten των χωρών με το μεγαλύτερο εμπορικό στόλο, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 3% της παγκόσμιας χωρητικότητας.
Με αυτά τα δεδομένα η εικόνα είναι η εξής: για το Ηνωμένο Βασίλειο οι 27 χώρες της ΕΕ αναδεικνύονται στο μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο του. Σχεδόν το ήμισυ των εισαγωγών του Ηνωμένου Βασιλείου (53%) και σχεδόν το ήμισυ των εξαγωγών του (45%) πραγματοποιείται από και προς τις 27 χώρες της ΕΕ. Επίσης, υπολογίζεται ότι οι θέσεις εργασίας στο Ηνωμένο Βασίλειο, που συνδέονται με το εμπόριο με την υπόλοιπη ΕΕ, ανέρχονται σε περίπου τρία εκατομμύρια.
Στην περίπτωση, λοιπόν, ενός Brexit κανείς δε μπορεί να υποστηρίξει ότι το εμπόριο και οι θαλάσσιες μεταφορές μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ θα σταματήσουν. Αυτό που σίγουρα θα συμβεί είναι ότι οι υπάρχουσες συνθήκες διεξαγωγής του θα αλλάξουν και μάλλον προς μία κατεύθυνση που θα θέτει μεγάλα εμπόδια στην ομαλή διεξαγωγή του, τουλάχιστον όπως την γνωρίζουμε σήμερα.
Όπως και να έχει, η αυριανή ημέρα είναι ημέρα καμπής για την ιστορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και της Βρετανίας και μπορεί να σηματοδοτήσει μεγάλες αλλαγές για την ευρωπαϊκή και την βρετανική ναυτιλία.

Φωτό: flickr.com/Garry Knight