Φόβοι ότι η θετική πορεία του BDI οφείλεται σε εποχική αύξηση της...

Φόβοι ότι η θετική πορεία του BDI οφείλεται σε εποχική αύξηση της ζήτησης

142
Φόβοι ότι η θετική πορεία του BDI οφείλεται σε εποχική αύξηση της ζήτησης

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Την Παρασκευή 22 Απριλίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 688 μονάδες, ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 1,085 μονάδες με $ 8,216 την ημέρα, BPI στις 736 μονάδες στα $ 5,868 την ημέρα, BSI στις 558 μονάδες στα $ 5,834 την ημέρα και BHSI στις 354 μονάδες, στα $ 5,036 την ημέρα.
Αναμφίβολα, η ανοδική πορεία του δείκτη έχει δημιουργήσει ένα ψυχολογικό momentum σε αρκετούς παράγοντες της ναυτιλιακής κοινότητας, αλλά για άλλη μία φορά εμείς οφείλουμε να επισημάνουμε ότι βάσει των θεμελιωδών μεγεθών αλλά και τους λόγους της αύξησης της ναυλαγοράς οι πιθανότητες συγκλίνουν στο ότι η θετική πορεία του BDI οφείλεται σε εποχική αύξηση της ζήτησης. Στις τελευταίες μας ανασκοπήσεις έχουμε λεπτομερώς αναφερθεί ότι η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται πάντα από την αυξημένη ζήτηση σιτηρών, Iron Ore αλλά και Coal, με τα 2 τελευταία να οφείλουν την αύξηση τους κυρίως στην Κίνα.
Αναφορικά με το Iron Ore, η ζήτηση από την Κίνα παρουσιάζει αύξηση εν αντιθέσει με τα 3 προηγούμενα χρόνια όπου η επιβράδυνση της οικονομίας είχε μειώσει τη ζήτηση για χάλυβα και είχε οδηγήσει στην αύξηση των αποθεμάτων. Για άλλη μία φορά η τόνωση του τραπεζικού συστήματος με ρευστότητα, οι επενδύσεις σε έργα υποδομών και κατασκευαστικά και η προσπάθεια αναζωογόνησης του τομέα των ακινήτων, δηλαδή η γενικότερη προσπάθεια του Πεκίνου να διατηρήσει σε θετικά επίπεδα την οικονομία, είχε σαν αποτέλεσμα την αύξηση της ζήτησης σε Iron Ore και την τιμή του να εκτοξεύεται στα $ 70 τον τόνο. Παρ’ όλα αυτά , οι προβλέψεις έγκριτων αναλυτών και Traders κάνουν λόγο για μία βραχυπρόθεσμη άνοδο ενώ κάποιοι την χαρακτηρίζουν και σαν φούσκα. Η Goldman Sachs, μεταξύ πολλών άλλων, εκτιμά ότι το 2ο εξάμηνο και ιδιαίτερα προς τα τέλη του έτους, η πορεία της τιμής του εμπορεύματος θα είναι πτωτική λόγω της μείωσης της ζήτησης και της υπέρ-προσφοράς και δίνει σαν στόχο την τιμή των $ 35 τον τόνο.
Αντίστοιχη εποχική αύξηση της ζήτησης παρουσιάζουν και οι Κινεζικές εισαγωγές σε Coal. Είναι ευρέως γνωστή η αλλαγή πολιτικής της Κίνας σε καθαρότερες μορφές παραγωγής ενέργειας, γεγονός που οδήγησε τις εισαγωγές Coal να μειώνονται κατά 30% το 2015. Παρ’ όλα αυτά λόγω του καλοκαιριού, που πάντα η ζήτηση για ενέργεια είναι αυξημένη, τα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας άρχισαν όντως να αυξάνουν την ζήτηση για Coal και ενώ το 1ο τρίμηνο του έτους σε ετήσια βάση οι εισαγωγές ήταν μειωμένες κατά 1,2%, τον Μάρτιο αυξήθηκαν κατά 15,6% κλείνοντας στους 19,69 εκ. τόνους. Αυτό το μοτίβο θα συνεχιστεί για τους καλοκαιρινούς μήνες και μετά η «κανονικότητα» θα επιστρέψει με τις εισαγωγές να αρχίσουν την πτωτική πορεία.
Αναφορικά με τα θεμελιώδη μεγέθη που προαναφέραμε, ο WTO μόλις προ 3 ημερών αναθεώρησε πτωτικά τις προβλέψεις του για το Παγκόσμιο Εμπόριο στο 2,8% από την εκτίμηση του Σεπτεμβρίου στο 3,9%, επισημαίνοντας ότι η ανασφάλεια για την πορεία της Παγκόσμιας οικονομίας επιβραδύνει τον ρυθμό ανάπτυξης του Εμπορίου. Αξίζει να σημειώσουμε ότι βάσει της εκτίμησης αυτής, φέτος θα είναι η 5η συνεχόμενη χρονιά που το Παγκόσμιο Εμπόριο θα αυξηθεί με ρυθμό χαμηλότερο από το 3%, ενώ για το 2017 η εκτίμηση του WTO είναι πως ο ρυθμός αύξησης θα κυμανθεί στο 3,6%.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα, Kamsarmax/Panamax, το ‘ALAM PESONA’ 87.052 DWT (2005 – IHI) αγοράστηκε από την Navitas Compania Maritima στα $ 6,85 εκ., το ‘VIVACE’ 74.933 DWT (2012 – Sasebo) αγοράστηκε από την Alassia NewShips Management στα $ 13,8 εκ. και το ‘ALEXANDRA’ 74.756 (2001 – Hyundai – Ulsan) πουλήθηκε στα $ 4,4 εκ.
✏ Στα Ultramax/Supramax, τo ‘WESTERN NARVIK’ 61.236 DWT (2014 – Shin Kasado)
πουλήθηκε σε Τούρκους πάνω από τα $ 17 εκ. και το ‘FALCON’ 50.296 DWT (2001 – Mitsui – Tamano) πουλήθηκε στην Astra Shipmanagement στα $ 3,4 εκ.
✏ Στα Handymax/Handysize, τo ‘BIANCO ZEALAND’ 46.637 DWT (1994 – Misui – Tamano) πουλήθηκε στα $ 1,8 εκ., το ‘SPAR CETUS’ 45.725 (1998 – Tsuneishi Zosed) πουλήθηκε στα $ 2,3 εκ., το ‘CS VAGUARD’ 34.812 DWT (2004 – Tianjin Xingang) αγοράστηκε από Έλληνες στα $ 2,5 εκ., το ‘TRITONIA’ 32.285 DWT (2007 – Kanda) πουλήθηκε στα $ 6 εκ. περίπου, το ‘BIANCO OLIVIA BULKER’ και το ‘BIANCO VICTORIA BULKER’ (2012 – Jiangmen) πουλήθηκαν στα $ 7,1 εκ. και $ 6,6 εκ. αντίστοιχα και το ‘LION’ 31.651 DWT (2000 – Saiki) πουλήθηκε στα $ 3,2 εκ.
Στον τομέα των tankers έγιναν οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘JAG LAXMI’ 105.051 DWT (1999 – Samsung) αγοράστηκε από την Soechi στα $ 13,5 εκ.