Μετά από 26 χρόνια η πυρκαγιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό Scandinavian Star είχε μπει...

Μετά από 26 χρόνια η πυρκαγιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό Scandinavian Star είχε μπει από δύο μέλη του πληρώματος

674
Μετά από 26 χρόνια η πυρκαγιά στο επιβατηγό-οχηματαγωγό Scandinavian Star είχε μπει από δύο μέλη του πληρώματος

Στις 6 Απριλίου 1990 και ώρα 21:45 το επιβατηγό-οχηματαγωγό Scandinavian Star αποπλέει από το Όσλο προς το Φρεντερικσχάβν της Δανίας. Στο πλοίο επέβαιναν 383 επιβάτες και 99 μέλη πλήρωμα. Γύρω στη 01:45 εκδηλώθηκε πυρκαγιά έξω από καμπίνα στο κατάστρωμα 4, αλλά γρήγορα εντοπίστηκε από επιβάτη και κατεσβέσθη. Όμως, σχεδόν δεκαπέντε λεπτά αργότερα εκδηλώθηκε μία νέα πυρκαγιά κοντά σε κλιμακοστάσιο στο κατάστρωμα 3.
Το συγκεκριμένο κατάστρωμα ήταν κλειστό με αποτέλεσμα η φωτιά να καίει για αρκετή ώρα χωρίς να την αντιληφθεί κανείς. Το αποτέλεσμα ήταν η πυρκαγιά να πάρει μεγάλες διαστάσεις, λόγω και των εύφλεκτων υλικών που είχαν χρησιμοποιηθεί στις διακοσμητικές επενδύσεις του πλοίου, και ο πλοίαρχος διέταξε την εγκατάλειψή του στις 03:20.
Η έρευνα που ακολούθησε την πυρκαγιά, η οποία κόστισε την ζωή σε 159 άτομα, κατέδειξε ότι αυτή ήταν έργο εμπρηστή, ο οποίος επέβαινε στο πλοίο.
26 χρόνια μετά, όμως, αποδεικνύεται ότι η πυρκαγιά ήταν έργο δύο μελών του πληρώματος του Scandinavian Star.
Συγκεκριμένα, ο συνταξιούχος επιθεωρητής πλοίων, ο Δανός Flemming Thue Jensen σε σειρά συνεντεύξεων και δηλώσεών του το περασμένο Σαββατοκύριακο παρουσίασε τη θέση του ότι η μοιραία πυρκαγιά στο πλοίο Scandinavian Star ήταν επί της ουσίας ένα σαμποτάζ.
Ο Jensen στο τηλεοπτικό κανάλι της Νορβηγίας TV2 τόνισε ότι υπεύθυνα για την πυρκαγιά ήταν μέλη του πληρώματος. Για τον ίδιο «εάν η νορβηγική κυβέρνηση είχε απευθυνθεί στους ειδικούς επιθεωρητές από την πρώτη στιγμή τότε η υπόθεση θα είχε διερευνηθεί και θα είχε λυθεί ήδη από το 1990».
Ο ίδιος, επίσης, σημείωσε ότι «δεν πρόκειται να εισέλθω σε περισσότερες λεπτομέρειες, γιατί τότε θα φωτογραφίσω το πρόσωπο. Εγώ δεν πρόκειται να δώσω κανένα όνομα – η αστυνομία της Νορβηγίας οφείλει να το κάνει και όχι εγώ».
Για τον Jensen η πυρκαγιά ήταν μία συνειδητά προσχεδιασμένη πράξη, ενώ έγινε κάθε προσπάθεια ώστε οι πόρτες πυρασφάλειας στο κατάστρωμα 3 να «κλειδωθούν» με σιδερένια πλαίσια κρεβατιών, ώστε να μην μπορεί κανείς να τις ανοίξει και έτσι η φωτιά να καίει ανενόχλητα και να εξαπλωθεί σε ολόκληρο το πλοίο. Από την άλλη, ο Jense εντόπισε ότι μία πόρτα στο ανώτερο κατάστρωμα οχημάτων είχε εσκεμμένα αφεθεί ανοιχτή, ώστε η φωτιά να τροφοδοτείται με οξυγόνο.
Μάλιστα, τόνισε ότι μία ακόμα πυρκαγιά εκδηλώθηκε στο πλοίο δώδεκα ώρες αφ’ ότου είχε ξεσπάσει η κύρια και ενώ το πλοίο είχε εκκενωθεί σχεδόν πλήρως με μόνον ελάχιστα μέλη πληρώματος να έχουν μείνει εντός.
Να σημειωθεί ότι η νορβηγική αστυνομία αρχικώς είχε ισχυριστεί ότι η πυρκαγιά είχε μπει από έναν Δανό οδηγό φορτηγού, ο οποίος έχασε την ζωή του στη διάρκειά της. Όμως, οι κατηγορίες εναντίον του άτυχου οδηγού αποσύρθηκαν και επισήμως το 2014, όταν η ίδια η νορβηγική αστυνομία σε έκθεσή της σημείωσε ότι δεν υπάρχουν επαρκείς αποδείξεις για την ενοχή του συγκεκριμένου προσώπου.
Ο Jensen τόνισε πάντως ότι ο ίδιος δεν πρόκειται να δώσει τις λεπτομέρειες που γνωρίζει σχετικά με την πυρκαγιά, στη νορβηγική αστυνομία, γιατί απλώς δεν την εμπιστεύεται.

Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/PER LOCHEN NORWAY OUT

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.