Παρά την αρνητική εικόνα της αγοράς, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν τον πρωταγωνιστικό...

Παρά την αρνητική εικόνα της αγοράς, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις αγοραπωλησίες πλοίων

341
Παρά την αρνητική εικόνα της αγοράς, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις αγοραπωλησίες πλοίων

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. SA

Την Παρασκευή 15 Ιανουαρίου 2016, ο BDΙ έκλεισε στις 373 μονάδες ενώ οι επιμέρους δείκτες και ο μέσος όρος των ημερησίων εσόδων κυμάνθηκαν ως εξής: BCI στις 198 μονάδες με $ 2,748 την ημέρα, BPI στις 381 μονάδες στα $ 3,049 την ημέρα, BSI στις 394 μονάδες στα $ 4,125 την ημέρα και BHSI στις 245 μονάδες, στα $ 3,604 την ημέρα.
Τελικά το συνεχόμενο σπάσιμο του ιστορικά χαμηλού ρεκόρ του BDI δεν έχει σταματημό, καθώς το τελευταίο διάστημα κάθε ημέρα αποτελεί και ένα νέο ιστορικό χαμηλό. Το ζητούμενο τώρα πια, αν εξαιρέσουμε τον ψυχολογικό παράγοντα, δεν είναι πόσο θα πέσει ο δείκτης αλλά το πόσο θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα. Ήδη έχει υπάρξει έντονη φημολογία για εταιρείες που δεν μπορούν πια να ανταπεξέλθουν σε αυτή την παρατεταμένη «κρίση», ενώ στον Πειραιά κυκλοφορεί από στόμα σε στόμα η «είδηση» ότι έχουν γίνει αιτήσεις για δέσιμο περίπου 500 πλοίων.
Το πρόβλημα δεν εστιάζεται μόνο στις «Private» εταιρείες αλλά και στις εισηγμένες «Listed» με αποτέλεσμα οι εταιρείες να καταβάλλουν ύστατες προσπάθειες άντλησης ρευστότητας είτε με πωλήσεις πλοίων, παρά τις χαμηλές τιμές τους, περίπου 40 – 45% σε ετήσια βάση, είτε με διάλυση παλαιοτέρων πλοίων, παρά την μείωση των τιμών των διαλύσεων κατά 50% περίπου σε ετήσια βάση, είτε με έκτακτη αύξηση μετοχικού κεφαλαίου για τις εισηγμένες εταιρείες.
Σχετικά με τις εισηγμένες εταιρείες στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, μεταξύ των οποίων είναι και 28 Ελληνικές, να αναφέρουμε ότι από τα τέλη του 2014 έως τα τέλη του 2015 απώλεσαν από την κεφαλαιοποίηση τους σχεδόν $ 5 δισ. η το 14% της αξίας τους.
Συγκεκριμένα τα τέλη του 2014 η συνολική κεφαλαιοποίηση ήταν στα $ 31,8 δισ. και στα τέλη του 2015 έφτασε στα $ 27,3 δισ. Να υπενθυμίσουμε ότι και κατά τη διάρκεια του 2014 συγκριτικά με το 2013 είχαν απωλέσει άλλα $ 7,4 δισ.
Παρά την αρνητική εικόνα της αγοράς, για άλλη μία φορά οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στις αγοραπωλησίες πλοίων εκμεταλλευόμενοι τις χαμηλές τιμές και εμείς να προσθέσουμε ότι ελπίζουμε πως αυτές οι κινήσεις έγιναν με σύνεση, εννοώντας ότι οι αγορές έγιναν με την πρόβλεψη ότι για κάποιο διάστημα θα χρειαστεί αυτά τα πλοία να συντηρούνται κεφαλαιακά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία μας οι Έλληνες αγόρασαν συνολικά 294 πλοία, πούλησαν 159 και έστειλαν προς διάλυση 90 πλοία.
Από τα ανωτέρω σύνολα, σε πλοία μεταφοράς ξηρού φορτίου οι Έλληνες αγόρασαν 185, πούλησαν 88 και έστειλαν προς διάλυση 70 πλοία.
Όπως αναφέραμε, σε αρκετές περιπτώσεις η απόφαση της πώλησης ενός πλοίου, παρά τις ιδιαίτερα χαμηλά τιμές της αγοράς των μεταχειρισμένων, αποτελεί μονόδρομο για εταιρείες, εισηγμένες και μη, που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας καθώς όπως είπαμε είναι τρόπος άντλησης κεφαλαίων τη στιγμή που η χρηματοδότηση μέσω τραπεζών η επενδυτικών κεφαλαίων είναι τρομερά περιορισμένη.
Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του Μιχάλη Βοδούρογλου, Διευθύνοντος Συμβούλου της εισηγμένης στο χρηματιστήριο, Paragon Shipping, η οποία το Νοέμβριο και Δεκέμβριο αναγκάσθηκε να προβεί σε πωλήσεις, που είπε «Όσοι πουλάνε, ιδιαίτερα καλής ποιότητας περιουσιακά στοιχεία αυτές τις ημέρες, τα πουλάνε επειδή πραγματικά έχουν ανάγκη»!
Κλείνοντας να επισημάνουμε ένα άλλο στοιχείο που δημιουργεί «τεχνητή» αύξηση του στόλου και για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι δημιουργεί αύξηση της μεταφορικής ικανότητας επιδρώντας αρνητικά στη ναυλαγορά και το οποίο είναι οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου. Όπως κάθε δράση έχει και αντίδραση, έτσι και η χαμηλή τιμή του πετρελαίου μπορεί να έχει θετική επήρεια στη μείωση των λειτουργικών εξόδων ενός πλοίου, αλλά από την άλλη οι ναυλωτές απαιτούν από πολλές πλοιοκτήτες να αυξήσουν την ταχύτητα των πλοίων, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο την μεταφορική ικανότητα του στόλου επιδεινώνοντας «τεχνητά» την υπερπροσφορά.
Ακολουθεί η δραστηριότητα στον τομέα των αγοραπωλησιών για την εβδομάδα που πέρασε:
Στα πλοία ξηρού φορτίου γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Capes, το ‘KORYU’ 172.549 DWT (2000 – NKK) πουλήθηκε στα $ 6 εκ. περίπου.
✏ Στα Kamsarmax, το ‘CANON TRADER I’ 81.813 DWT (2013 – Jiangsu New) πουλήθηκε από την Nisshin Shipping στα $ 14.5 εκ.
✏ Στα Supramax, το ‘FALCON TRADER I’ 55.500 DWT (2006 – Oshima) αγοράστηκε από την Centrofin στα $ 6,4 εκ.
✏ Στα Handysize, ‘LAURA BULKER’ 31.890 DWT (2008 – Hakodate Dock) πουλήθηκε από την Lauritzen στα $ 7,5 εκ.
Στον τομέα των tankers γίνανε οι ακόλουθες πράξεις:
✏ Στα Aframax, το ‘PETROKREPOST’ 105.657 DWT (1999 – Namura) πουλήθηκε από την Sovcomflot στα $ 15 εκ. περίπου.