Κοπή πίτας του ΝΕΕ: Οι θέσεις του Επιμελητηρίου σε τομείς ναυτιλιακής πολιτικής

Κοπή πίτας του ΝΕΕ: Οι θέσεις του Επιμελητηρίου σε τομείς ναυτιλιακής πολιτικής

317
Κοπή πίτας του ΝΕΕ: Οι θέσεις του Επιμελητηρίου σε τομείς ναυτιλιακής πολιτικής
Η φωτογραφία είναι από την περσινή εκδήλωση του ΝΕΕ στο Ίδρυμα Ευγενίδου

Παρουσία του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εκπροσώπων της κυβερνήσεως, εκπροσώπων της αντιπολίτευσης, του δήμαρχου Πειραιά, βουλευτών, του Γενικού Γραμματέα του υπουργείου Ναυτιλίας, του αρχηγού Λ.Σ., του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, προέδρων ναυτιλιακών ενώσεων και πλήθος προσκεκλημένων ετελέσθη σήμερα η κοπή της πίτας 2016 του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος στο Ίδρυμα Ευγενίδου.
Ο πρόεδρος του ΝΕΕ, Γεώργιος Γράτσος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Ο Πειραιάς μετά από πολλές προσπάθειες κατάφερε να αναδειχθεί σε Διαμετακομιστικό Κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου. Όταν επιτέλους, μετά από 20ετή προσπάθεια, κατάφερε να αποκτήσει σιδηροδρομική σύνδεση άρχισαν να τον χρησιμοποιούν περισσότερες πολυεθνικές. Ήθελαν να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό ιδιωτικοποίησής 3 εταιρείες. Με την παρεμπόδιση διελεύσεως των τρένων, φορτία άρχισαν να τον παρακάμπτουν. Με τις αλλαγές προδιαγραφών τελικά μόνο η COSCO υπέβαλε προσφορά.
«Κάποτε η ναυπηγοεπισκευή έσφυζε, δημιουργώντας πολλές χιλιάδες θέσεις εργασίας και πλούτο. Κατασκευάζαμε νεότευκτα, μετασκευάζαμε πλοία σε επιβατηγά/ οχηματαγωγά κ.α., επισκευάζαμε το μεγαλύτερο μέρος του Ελληνόκτητου στόλου. Από την δεκαετία του ’70 άρχισε ο κατήφορος και φτάσαμε στην σημερινή απαξίωση, παρ’ όλους τους πολύ καλούς τεχνίτες και ναυπηγούς μας και σημαντικά χαμηλότερο κατά κεφαλή ΑΕΠ από άλλες χώρες της ΕΕ. Όλα αυτά ενδεικτικά ενός αντιπαραγωγικού λειτουργικού συστήματος.
Την δεκαετία του ’70 τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια της Μεσογείου ήταν Ελληνικά. Ταξίδευαν και αλλού. Σήμερα δεν υπάρχει κανένα. Διώχναμε και τα ξένα.
«Το 2007 η ναυτιλία μικρών αποστάσεων αριθμούσε περίπου 1000 Ελληνικής σημαίας πλοία. Τώρα απομένουν μόνο 400 πλοία (Καθημερινή 22-12-15).
-Στα τέλη της δεκαετίας του 1970 η Ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία υπό Ελληνική σημαία αντιπροσώπευε την συντριπτική πλειοψηφία του στόλου ενώ σήμερα, ζήτημα να αντιπροσωπεύουν το 21% του συνόλου των Ελληνόκτητων ενώ τα υπόλοιπα αναπτύσσονται γιατί είναι ανταγωνιστικότερα.
Όλα τα ανωτέρω έχουν κοινό παρανομαστή την απωθητική Ελληνική νομοθεσία, που συνεχώς, προσπαθώντας δήθεν να προστατεύσει θέσεις εργασίας, τις καταστρέφει. Παράδειγμα η απόρριψη από τη Βουλή το 2012 του άρθρου 19 στο σχέδιο νόμου για την Εμπορική Ναυτιλία, που παρείχε τη δυνατότητα σε πολλές ομάδες ανέργων Ελλήνων να απασχοληθούν στη ναυτιλία.
Εδώ πρέπει να σημειωθεί και η σημαντική μείωση ναυτιλιακών εισροών από τον Ιούλιο 2015 λόγω των Capital Controls, με την όποια αρνητική επίπτωση είχε στην οικονομία.
Όλα τα ανωτέρω δείχνουν ότι διαχρονικά λίγο καταλαβαίνουν οι ταγοί μας από οικονομική σκέψη και πρακτική, πράγμα που εξηγεί την καθοδική πορεία που μας οδήγησε στη χρεοκοπία και τα μνημόνια.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Γράτσος στη ναυτική εκπαίδευση λέγοντας ότι:
«Για να επιτευχθεί ανταγωνιστικότητα η αριστεία στην εκπαίδευση πρέπει να είναι μονόδρομος. Σε οποιαδήποτε της μορφή πρέπει να υπάρχουν καθηγητές και βοηθήματα με επικαιροποιημένη γνώση, γιατί οι αλλαγές είναι ραγδαίες. Έτσι μόνο θα αντιστραφεί ο σημερινός κατήφορος.
Όσον αφορά τις ΑΕΝ, για να γίνει παραγωγικότερος ένας αξιωματικός, πρέπει επίσης να μπορεί να προβλέπει και να αποφεύγει ζημιές, κακοτοπιές και καθυστερήσεις που κοστίζουν ακριβά. Για να γίνει αυτό πρέπει να διδάσκεται από ναυτοδάσκαλους με πρόσφατη εμπειρία σε πλοία, ειδικούς στον χειρισμό μηχανημάτων, ειδικούς ασφαλιστικών εταιρειών κ.α. ειδικούς. Γενικές θεωρήσεις δεν αρκούν.
Άριστη, ουσιαστική, επικαιροποιημένη εκπαίδευση, χωρίς εκπτώσεις, είναι απαραίτητη σε όλους τους τομείς της οικονομίας, αν η πατρίδα μας θέλει να ανακάμψει.
Ατυχώς οι άριστοι φεύγουν, οι άλλοι μένουν. Αυτό πιθανώς εξηγεί πολλά. Η χώρα δεν πάει μπροστά έτσι. Χρειάζονται τομές, όχι ισοδύναμα που αυξάνουν φόρους, μειώνουν ανάπτυξη και έσοδα (η σχέση είναι μαθηματική). Πρέπει να αντιστραφεί ο φαύλος κύκλος της απαξίωσης.
Όποιος το καταφέρει θα τον γράψει η ιστορία με χρυσά γράμματα.
Εύχομαι τα προαναφερόμενα να δώσουν έναυσμα διαφορετικής αντιμετώπισης γνωστών και τετριμμένων προβλημάτων.
Ο υπουργός Ναυτιλίας Θοδωρής Δρίτσας στη διάρκεια της ομιλίας του σημείωσε μεταξύ άλλων:
Υπήρξαν λάθη, πολλά λάθη. Μία χώρα με δυνατότητες και ιστορία, όπως η Ελλάδα, να πετυχαίνει ανάπτυξη που να αποδεικνύεται ότι δεν είναι βιώσιμη.
Η δική μας προσέγγιση στηρίζει την έξοδο από την κρίση αλλά και την αναπτυξιακή βιωσιμότητα.
Εφαρμόστηκαν προοπτικές που δεν οδήγησαν πουθενά παρά μόνον σε πρόσκαιρες αναλαμπές.
Οι σχέσεις κράτους-ναυτιλίας είναι δεδομένες και δοκιμασμένες. Είναι μία σχέση αμφίδρομη. Είναι αυταπόδεκτο ότι το ελληνικό κράτος έχει σταθεί –μέχρι παρεξηγήσεως θα έλεγα- υποστηρικτικά προς τη ναυτιλία.
Ζητάμε μία μόνιμη και σταθερή –αμφίδρομη- σχέση ναυτιλιακής επιχειρηματικότητας.
Αυτό το μήνυμα στείλαμε και ευτυχώς βρήκαμε πολλά «ανοικτά» αυτιά.
Για τη δημόσια ναυτική εκπαίδευση ο κ. Δρίτσας απατώντας στα προλεγόμενα του προέδρου ΝΕΕ παραδέχθηκε ότι τα τελευταία χρόνια υπήρξε μια σημαντική υποβάθμιση και τα προβλήματα στις ΑΕΝ είναι πλέον χρόνια.
Αποδέχθηκε και ζήτησε μάλιστα να χειροκροτηθεί από το κοινό η μεγάλη συνεισφορά της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, του ΝΕΕ, του Ιδρύματος Ευγενίδη αλλά και άλλων παραγόντων στη στήριξη που παρέχουν την δημόσια ναυτική εκπαίδευση ενώ ανακοίνωσε σε λίγες μέρες την επαναλειτουργία της ΑΕΝ Μακεδονίας.
Παράλληλα τόνισε ότι δεν «μπορούμε να στελεχώσουμε με εκπαιδευτικό προσωπικό τις ΑΕΝ γιατί δεν υπάρχουν οργανικές θέσεις, μετά από τις περικοπές που έγιναν το 2014 στο όνομα του «μικρότερου κράτους». «Εξαφανίσαμε τις θέσεις των καθηγητών και η λύση των εκτάκτων απλά δεν είναι λύση» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Τέλος ο υπουργός έκανε ιδιαίτερη αναφορά στο ρόλο του Λιμενικού Σώματος και στην καθημερινή προσφορά του στην έρευνα και διάσωση ανθρώπων στη θάλασσα.
Στην κοπή πίτας του ΝΕΕ βραβεύτηκε ο Λιμενικό Σώμα και οι κ.κ.
ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΟΤΑΜΙΑΝΟΣ, γόνος ιστορικής ναυτιλιακής οικογενείας, για την επί σειρά ετών συμμετοχή του στο Δ.Σ. και όργανα ΝΕΕ και την πολύ παραγωγική ενασχόληση και προσφορά του σε ποικίλα θέματα της Εμπορικής Ναυτιλίας, της εθνικής οικονομίας και του κοινωνικού συνόλου, και ο ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΥΡΤΑΤΑΣ, συνεχιστής του έργου του πατέρα του Ανδρέα με δραστηριότητα στην Επιβατηγό και μετέπειτα Ποντοπόρο Ναυτιλία, για την επί σειρά ετών ενεργό συμμετοχή του στο Δ.Σ., Δ.Ε. και όργανα ΝΕΕ προσφέροντας με τις γνώσεις και εμπειρία του στο θεσμικό ρόλο του ΝΕΕ.

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.