Οι πλοιοκτήτες στη δίνη της αρνητικής ναυλαγοράς

Οι πλοιοκτήτες στη δίνη της αρνητικής ναυλαγοράς

433
Οι πλοιοκτήτες στη δίνη της αρνητικής ναυλαγοράς

Του Γ. Λογοθέτη, CFO Finance & Research George Moundreas Com. S.A.

Όπως όλα δείχνουν η συμφωνία με τους εταίρους, σχετικά με το δεύτερο πακέτο προαπαιτούμενων είναι προ των πυλών, με απώτερο στόχο της εκταμίευση του € 1 δισ., όπως θεωρείται βέβαιο και η πλειοψηφική ψήφιση των μέτρων από την Ελληνική Βουλή. Βάσει του υπάρχοντος χρονοδιαγράμματος, εκτιμάται ότι η εκταμίευση της δόσης ενδεχομένως να πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου, όπου μετά, τουλάχιστον σε επίσημο πλαίσιο, οι διαπραγματεύσεις θα διακοπούν έως το πέρας των εορτών της Πρωτοχρονιάς για να ξεκινήσουν και πάλι από το Νέο Έτος με το δύσκολο και ευαίσθητο θέμα του ασφαλιστικού.
Μας εντυπωσίασε η ειδική ανάλυση της Deutsche Bank για την Παγκόσμια οικονομία όπου κινήθηκε σε λογική «ήξεις αφήξεις» της Πυθίας, καθώς στα βασικά της σημεία εκτιμά πως η Παγκόσμια ανάπτυξη το 2016 θα επηρεαστεί αρνητικά από την μείωση της ρευστότητας, προφανώς εννοεί την αύξηση των επιτοκίων στις ΗΠΑ, αλλά το σοκ θα ξεπεραστεί.
Για τις προηγμένες οικονομίες υπολογίζει την ανάπτυξη το 2016 στο 2% ή οριακά χαμηλότερα με την αύξηση της ανάπτυξης στην Ιαπωνία να είναι καλύτερη ενώ στην Ευρωζώνη θα μειωθεί ελαφρώς, η οικονομία των ΗΠΑ θα παρουσιάσει μικρή επιβράδυνση ενώ στην Κίνα η επιβράδυνση του ΑΕΠ θα συνεχιστεί.
Για τις αναδυόμενες οικονομίες θεωρεί ότι θα πρέπει να καταγραφεί ανάπτυξη, ωστόσο προβληματίζει η Ρωσία και η Βραζιλία, αλλά γενικά η επόμενη χρονιά θα είναι δύσκολη λόγω της πτώσης των τιμών των βασικών εμπορευμάτων και της αδύναμης αύξησης του Παγκόσμιου Εμπορίου.
Σε πιο συγκεκριμένη εκτίμηση, για την Παγκόσμια οικονομία προέβη και η Fitch, όπου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της θα αναπτυχθεί με ρυθμό 2,6% το 2016 και 2,7 το 2017. Πιστεύει πως η αδυναμία των αναδυόμενων αγορών θα επηρεάσει αρνητικά την Παγκόσμια ανάπτυξη αλλά όχι σε σημείο ώστε να προκληθεί Παγκόσμια ύφεση. Αναφορικά με την νομισματική χαλάρωση, εκτιμά πως η FED θα προχωρήσει προσεκτικά μετά την επικείμενη αύξηση των επιτοκίων και αναμένει πως μέχρι τα τέλη του 2016 θα αυξήσει τα επιτόκια τέσσερις φορές. Αντίθετα αναφέρει πως η ΕΚΤ και η Τράπεζα της Κίνας θα προχωρήσουν σε αύξηση της ποσοτικής χαλάρωσης ενώ για την οικονομία της Κίνας αναφέρει πως οι φόβοι για ραγδαία επιδείνωση δεν επιβεβαιώθηκαν αλλά συνεχίζει να πιστεύει πως η οικονομία της θα συρρικνωθεί περαιτέρω στο 3ο τρίμηνο του 2015 και κατά τη διάρκεια του 2016.
Στον αντίποδα, ο Economist σε δημοσίευμα του επισημαίνει τον κίνδυνο μίας χρηματοπιστωτικής κρίσης στα επόμενα χρόνια λόγω του αυξανόμενου ποσού του τραπεζικού δανεισμού ιδιαίτερα στις αναδυόμενες οικονομίες.
Ο τραπεζικός δανεισμός στις αναδυόμενες έχει διογκωθεί από 77% του ΑΕΠ το 2007, σε 128% στις αρχές του 2015, με το μεγαλύτερο ποσό των δανείων να έχει δοθεί σε βιομηχανίες και εταιρείες γεγονός που οφείλεται στην πολιτική των χαμηλών επιτοκίων από την Ε.Ε και τις ΗΠΑ. Με την ισχυροποίηση του δολαρίου, οι πτωχεύσεις εταιρειών στις αναδυόμενες αυξάνονται συνεχώς, έχοντας ήδη εμφανίσει αύξηση της τάξης του 40% συγκριτικά με το 2014 φτάνοντας στο υψηλότερο σημείο από το 2009.
Βάσει στοιχείων του Διεθνούς Χρηματοπιστωτικού Ινστιτούτου, το εταιρικό χρέος των αναδυόμενων αγορών έχει πενταπλασιαστεί την τελευταία 10ετία, φτάνοντας στα $ 23,7 τρισ. στις αρχές του 2015, με το μεγαλύτερο μέρος της αύξησης να προέρχεται από την αναδυόμενη Ασία, όπου η αναλογία του Χρέους/ΑΕΠ έχει αυξηθεί σε 125% από 100% προ 5ετίας. Να αναφέρουμε την περίπτωση της China Fishery Group όπου η HSBC υπέβαλε αίτηση στο Ανώτατο δικαστήριο του Χονγκ Κονγκ για μη πληρωμή δόσης $ 31 εκ. για δάνειο $ 650 εκ. που έληγε νωρίτερα αυτό το μήνα ενώ η εταιρεία προσπαθούσε εδώ και 2 μήνες να πείσει την τράπεζα να παραιτηθεί από τη δόση.
Τελικά όπως όλα δείχνουν ο BDI μάλλον μας επιφυλάσσει για «Χριστουγεννιάτικο μποναμά» όχι μόνο την πτώση του δείκτη κάτω από τις 500 μονάδες αλλά ενδεχομένως και ανεπάλληλα σπασίματα ιστορικών χαμηλών.
Η παρατεταμένη αρνητική πορεία της ναυλαγοράς, εκτός από την αρνητική ψυχολογία, έχει αρχίσει και περιορίζει τις εναλλακτικές των πλοιοκτητών καθώς τα ημερήσια έσοδα των πλοίων δεν καλύπτουν καν τα λειτουργικά τους έξοδα, εξαιρουμένου του χρηματοδοτικού κόστους.
Φωτο ΕΡΑ

Ακολουθήστε τα Ναυτικά Χρονικά στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις από την ελληνική Nαυτιλία, τις Μεταφορές και το Διεθνές Εμπόριο.