Η COP21: αλήθειες και ψέματα για το τι πραγματικά συνέβη στο Παρίσι

Η COP21: αλήθειες και ψέματα για το τι πραγματικά συνέβη στο Παρίσι

164
Η COP21: αλήθειες και ψέματα για το τι πραγματικά συνέβη στο Παρίσι

Η Διεθνής Διάσκεψη για το Κλίμα (COP21), που ολοκληρώθηκε σήμερα στο Παρίσι, άφησε στο τελικό κείμενο συμφωνίας-εκτός-τον ναυτιλιακό και αεροπορικό κλάδο προς έκπληξη πολλών. Αν και αρκετοί φορείς εκπροσώπησης της πλοιοκτησίας ήταν ιδιαίτερα ανήσυχοι πριν λίγες μόνο εβδομάδες για την πιθανή συμπερίληψη της ναυτιλίας στο κείμενο της Συμφωνίας, οι αντιδράσεις τόσο της ECSA όσο και -σε λιγότερο βαθμό- του ICS μάλλον αποδεικνύουν τον αιφνιδιασμό των ναυτιλιακών παραγόντων για την τελική μορφή του κειμένου.
Αν και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέρος των Ευρωβουλευτών αλλά και διπλωματικών αντιπροσωπειών από χώρες του Ειρηνικού Ωκεανού επιθυμούσαν εξ αρχής μια άλλη τροπή και ένα άλλο κείμενο, ελάχιστες ήταν οι χώρες (όπως η Σαουδική Αραβία) που ήταν απέναντί τους.
Είναι προφανές ότι η μη συμπερίληψη των αερομεταφορών και της ναυτιλίας στη Συμφωνία δεν ήταν τόσο αποτέλεσμα επιτυχών(;) παρασκηνιακών τακτικών από συγκεκριμένους φορείς και κέντρα εξουσίας. Αντιθέτως, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, αντικατοπτρίζει την ανάγκη για ολοκλήρωση με σχετικά ταχείς ρυθμούς, (και χωρίς έντονες αντιπαραθέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων αντιπροσωπειών), της προπαρασκευαστικής διαδικασίας που αφορούσε το τελικό κείμενο στο σύνολό του. Αναλυτές υποστηρίζουν ότι οι αντιπροσωπείες δεν επιθυμούσαν την παράδοση ενός τελικού νομοθετικού κειμένου το οποίο θα ήταν ογκώδες, μακροσκελές με ασάφειες ή γενικολογίες. Η εξάλειψη της ναυτιλίας και των αερομεταφορών μάλλον υπήρξε ένα “κλείσιμο του ματιού” προς τη Ουάσιγκτον η οποία δεν ήθελε να κλονίσει τους αεροπορικούς κολοσσούς της Βορείου Αμερικής με νέα μέτρα και επιπλέον έξοδα.
Η χθεσινή αντίδραση πάντως της ECSA και σε λιγότερο βαθμό του ICS αποδεικνύει ότι το θέμα δεν έχει κλείσει αφού η έντονη παραφιλολογία που αναμεταδίδεται στον Τύπο θα αναγκάσει (πιθανώς) τις Βρυξέλλες να αντιδράσουν με απρόβλεπτα αποτελέσματα.
Ειδικοί από τις Βρυξέλλες μας πληροφορούν ότι οι Ευρωπαίοι Επίτροποι πιθανώς να αναλάβουν νέες πρωτοβουλίες αναφορικά με το θέμα αφού η πίεση από τα ΜΜΕ και από ομάδες συμφερόντων θα είναι πλέον ιδιαίτερα αυξημένη. Oι δύο κλάδοι των μεταφορών παρουσιάζονται πλέον διεθνώς ως “ευνοημένοι” σε σχέση με τις άλλες βιομηχανίες και αυτό θα οδηγήσει σε νέες δράσεις από συγκεκριμένες ΜΚΟ και ομάδες συμφερόντων με καλές διασυνδέσεις στους διαδρόμους του Berlaymont. Είναι πάντως σίγουρο ότι κανείς,- και από καμιά πλευρά -, δεν περίμενε τη συγκεκριμένη έκβαση στο Παρίσι και ο αρχικός αρνητισμός προς τη Συμφωνία έχει πλέον μετατραπεί σε αγωνία για τις επικείμενες διαθέσεις των Βρυξελλών.