Tο 11ο Συνέδριo του Institute of Chartered Shipbrokers, Greek Branch

Tο 11ο Συνέδριo του Institute of Chartered Shipbrokers, Greek Branch

697
Tο 11ο  Συνέδριo  του Institute of Chartered Shipbrokers, Greek Branch
Άποψη της αίθουσας

To Institute of Chartered Shipbrokers, Greek Branch πραγματοποίησε το 11ο Συνέδριό του, στο Ίδρυμα Ευγενίδου.
Ο τίτλος ήταν: «View from the bridge: Shipping faces cloudy horizons» και η προσέλευση των συμμετεχόντων ήταν αξιοσημείωτη, καθώς πάνω από 400 καταξιωμένοι επαγγελματίες της ελληνικής και διεθνούς ναυτιλιακής κοινότητας παρευρέθησαν στην εκδήλωση.
H κα. Ναταλία Μαργιώλη Κομνηνού καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους υπογραμμίζοντας την ανάγκη για καλά εξειδικευμένους και καλά καταρτισμένους επαγγελματίες, εξοπλισμένους για αντιμετωπίσουν τις οικονομικές, λειτουργικές και δομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ναυτιλιακή αγορά. Η συνεχής αύξηση του αριθμού των μαθητών και μελών του ICS δείχνει ότι οι επαγγελματικές πιστοποιήσεις αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη σημασία σήμερα, καθώς και οι εταιρείες και οι επαγγελματίες προετοιμάζονται για την άνοδο της αγοράς. Συνέχισε αναφέροντας ότι, το Institute of Chartered Shipbrokers διακρίθηκε για άλλη μια φορά φέτος, κερδίζοντας το Βραβείο BIMCO Education & Training 2015, σε αναγνώριση της επένδυσης σε νέα γνώση, της αύξησης του αριθμού των μαθητών και των μελών και τις καινοτόμες τεχνικές διδασκαλίας. Ανέφερε, επίσης, ότι το ICS Greek Branch είναι και πάλι το μεγαλύτερο εξεταστικό κέντρο στον κόσμο, με υποψηφίους που διακρίθηκαν στις εξετάσεις τους και πέτυχαν σημαντικά βραβεία
Τέλος, υποσχέθηκε ότι περισσότερα έρχονται, αναφέροντας την συνεργασία του Hellenic Management Centre με το Queen Mary University of London για το LLM in International Shipping Law (Piraeus, Greece), το πρωτοπόρο μεταπτυχιακό πρόγραμμα που ξεκίνησε φέτος δυναμικά.
Ο πρόεδρος του ICS Greek Branch και του Tsavliris Salvage Group, Νικόλαος Τσαβλίρης δεν μπορούσε να παραστεί φέτος καθώς βρίσκεται στις Η.Π.Α. για επαγγελματικές υποχρεώσεις, αλλά απευθύνθηκε στους συνέδρους, με ένα βιντεοσκοπημένο καλωσόρισμα.
O International Chairman του Institute of Chartered Shipbrokers, Μιχάλης Ταλιώτης απηύθυνε θερμό καλωσόρισμα στους συμμετέχοντες του συνεδρίου. Αναφερόμενος στους δείκτες της ναυτιλιακής αγοράς που διαρκώς πέφτουν και στις απαισιόδοξες προβλέψεις, εξέφρασε την άποψη ότι η αύξηση των αριθμών στο ICS είναι ένα από τα θετικά πράγματα στην ναυτιλία. Έκανε εκτενή αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία, καθώς και στο Βραβείο BIMCO Education & Training 2015. Συνεχάρη το ICS Greek Branch για τα επιτεύγματά του, εστιάζοντας στην επιτυχία και στις διακρίσεις των μαθητών, καθώς και στο γεγονός ότι ξεπέρασε το Λονδίνο για 2η συνεχόμενη χρονιά σε αριθμό συμμετεχόντων στις εξετάσεις του ICS. Στη συνέχεια, υπογράμμισε ότι το ICS είναι, διεθνώς, ο πλέον αναγνωρισμένος φορέας που προσφέρει υψηλού επιπέδου επαγγελματική πιστοποίηση για περισσότερα από 100 χρόνια. Οι κανόνες και οι πρακτικές του ICS βασίζονται στην ηθική. Με το μόττο «Our Word our Bond» το ICS δεν εφοδιάζει τους επαγγελματίες της ναυτιλίας μόνο με υψηλά πρότυπα κατάρτισης, αλλά και με μια ηθική προσέγγιση στη ναυτιλιακή επιχείρηση.
Ο Λεωνίδας Δημητριάδης- Ευγενίδης, Πρόεδρος της Niver Lines Shipping Co S.A., εισήγαγε και έθεσε το πλαίσιο για τα θέματα που συζητήθηκαν στο συνέδριο. Έκανε μια επισκόπηση των υφιστάμενων οικονομικών συνθηκών σε όλο τον κόσμο σχολιάζοντας τα πρόσφατα γεγονότα στην Ευρώπη, αλλά και για τους παράγοντες της Ασίας ενώ επικεντρώθηκε στην ανάγκη για ισχυρή ηγεσία και ισχυρές πολιτικές για την ανάπτυξη της οικονομίας. Συνέχισε επανεξετάζοντας τις τρέχουσες συνθήκες στη ναυτιλιακή αγορά και είπε ότι παρόλο που φαίνεται να αντιμετωπίζει βαθιά ύφεση, η ελληνική ναυτιλία βρίσκει πάντα τον τρόπο να είναι καινοτόμα και βγαίνει ισχυρότερη μετά από κάθε κρίση. Συνεχάρη, τέλος, το ICS Greek Branch αναφέροντας ότι εξοπλίζει με εξειδικευμένους επαγγελματίες τον κλάδο της ναυτιλίας, έναν απαιτητικό τομέα όπου δεν υπάρχει χώρος για μετριότητα.
Ο Γιώργος Γουρδομιχάλης, Διευθύνων Σύμβουλος της Phoenix Shipping and Trading S.A. κατά την ομιλία του, εξέφρασε την αίσθησή του ότι δεν είναι μεγάλη ευχαρίστηση να μιλά κανείς για την αγορά του dry bulk που παραμένει σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Συνέχισε εξηγώντας ότι η «θέα από τη γέφυρα» – από άποψη πλοήγησης – απαιτεί ο καπετάνιος να έχει πλήρη θέα, ενώ σήμερα, δυστυχώς, δεν έχουμε μια σαφή αντίληψη λόγω του συννεφιασμένου ορίζοντα. Είπε ακόμη ότι η αντίληψη των πλοιοκτητών καθορίζεται από τις αρνητικές ειδήσεις, τις υπάρχουσες επενδύσεις και τις προβλέψεις, τις δεσμεύσεις που πρέπει να τηρηθούν ανεξάρτητα από την αγορά, μεταξύ άλλων σημαντικών παραγόντων, καθώς και από την ψυχολογία, η οποία είναι επί του παρόντος εξαιρετικά αρνητική. Ανέφερε επίσης ότι βλέπει στον ορίζοντα υπερπροσφορά και έλλειψη ζήτησης tonnage, επιβράδυνση του παγκόσμιου ΑΕΠ και του εμπορίου, αβεβαιότητα στην Κίνα και στις αναδυόμενες οικονομίες και στις περιφέρειες καθώς και γεωπολιτική αστάθεια. Πρότεινε τη μείωση της προσφοράς με ακύρωση και αναβολή νέων παραγγελιών πλοίων, με διαλύσεις, ώστε να καθαρίσει η θέα του ορίζοντα.
Κατέληξε καλώντας το κοινό να παρακολουθήσει το «A View from the Bridge» του Άρθουρ Μίλερ (1955), που έχει γυριστεί στις αποβάθρες του Μπρούκλιν και να αναζητήσει την θετική έκβαση στο τέλος του έργου.
Ο Γενικός Διευθυντής της Seascope Hellas S.A. και Πρόεδρος του Hellenic Committee of Lloyd’s Brokers Αssociates, Μάνος Λορέντζος, παρουσίασε την άποψη ότι σχετικά με τις αξιώσεις, ο πληθωρισμός αναμένεται να αυξηθεί κατά τα επόμενα δέκα χρόνια και ανέλυσε τις τάσεις των hull αξιώσεων με αναφορά στην συχνότητα τους, στη συνολική συχνότητα ζημιών και δαπανών, και στο κόστος της δαπάνης εξαιρώντας τις απώλειες των total loss. Σχολίασε επίσης σημαντικές απώλειες για το 2014/2015 και εξήγησε τα Hull Portfolio Trends εξάγοντας συμπεράσματα για τις Hull Ασφαλίσεις. Κατέληξε αναφέροντας ότι η αβεβαιότητα φαίνεται να είναι η μόνη σταθερά στις θαλάσσιες ασφαλίσεις, ενώ η έντονη δραστηριότητα στον χώρο M&A αντασφάλισης θα μεταφραστεί σε: α. περαιτέρω παγκοσμιοποίηση της δυνατότητας θαλάσσιας ασφάλισης και ενδεχομένως στην προσφορά ευκαιριών διαφοροποίησης για εξειδικευμένους παίκτες και β. στην δυνατότητα να μετακινηθεί το «ταλέντο» μέσα στο χώρο της αγοράς ώστε να διευρυνθούν οι γνώσεις σχετικά με τους νέους και αναδυόμενους κινδύνους.
O Lars Juul Jorgensen, Γενικός Διευθυντής της Lorentzen & Stemoco (Athens) Ltd, μίλησε για την αγορά ξηρού φορτίου που είναι εξαιρετικά δύσκολη με τον BDI σε ιστορικά χαμηλό επίπεδο, με νούμερα που είχαν εμφανιστεί μόνον τον Φεβρουάριο του 2015 και τον Νοέμβριο του 1986. Ο παγκόσμιος στόλος ξηρού φορτίου έχει ξεπεράσει την σημερινή ζήτηση, ενώ η οικονομία της Κίνας προσαρμόζεται προς ένα μοντέλο οικονομίας που οδηγείται από την κατανάλωση, με πιο αργή αλλά ακόμα αναπτυσσόμενη οικονομία, επηρεάζοντας όλα τα σιδηρομεταλλεύματα και τις τιμές του άνθρακα ενώ η κινεζική παραγωγή χάλυβα είναι σε κορεσμό. Συνέχισε λέγοντας πώς οι χαμηλές τιμές των βασικών προϊόντων ασκούν πίεση στην υψηλού κόστους παραγωγή χάλυβα, επηρεάζοντας τα πρότυπα του bulk εμπορίου. Ανέφερε ότι οι αγορές σιτηρών έχουν μια σταθερή ζήτηση, ενώ ο άνθρακας εξακολουθεί να παρουσιάζει διακυμάνσεις. Ενδεχομένως, η Ινδία, η οποία είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας άνθρακα, να αποκτήσει σταθερότητα για να εξισορροπήσει το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς. Για να βελτιωθεί η ζήτηση και η προσφορά απαιτείται υψηλό επίπεδο scrapping. H ηλικία διάλυσης για τα πλοία διαρκώς μειώνεται και τα πλοία 15 ετών και άνω έχουν καταστεί υποψήφια διάλυσης, καθώς οι τιμές των ναύλων εξακολουθούν να είναι κάτω από τα επίπεδα OPEX. Κατέληξε αναρωτώμενος πότε οι ιδιοκτήτες σύγχρονων πλοίων θα ξεκινήσουν να τα κάνουν lay-up.
Η Susan Oatway, Επικεφαλής αναλύτρια της Drewry Maritime Research, εξήγησε πώς η ζοφερή προοπτική της αγοράς ξηρού φορτίου συνεχίζει να πολιορκεί τους πλοιοκτήτες και ανέφερε ότι Drewry δεν αναμένει ανάκαμψη της αγοράς πριν από το 2017. Το πρόσφατο πρόβλημα στην αγορά είναι ότι εξαρτάται από τη ζήτηση περισσότερο από ποτέ. Με την παρουσίασή της εστίασε στο βασικό θέμα της ζήτησης ξηρού φορτίου και στο που προσδοκούμε ανάπτυξη. Εξέφρασε την άποψη ότι το εμπόριο σιδηρομεταλλεύματος θα αυξηθεί ελαφρά, 3-4%, κατά τα επόμενα χρόνια; ωστόσο, οι εισαγωγές άνθρακα στην Κίνα έχουν επιβραδυνθεί και η ανάκαμψη δεν αναμένεται σύντομα. Τέλος, αναφέρθηκε στην προσφορά των φορτηγών πλοίων που μεταφέρουν άνθρακα, καθώς τα υψηλά ποσοστά διαλύσεων και τα χαμηλά ποσοστά νέων παραλαβών, είναι τα στοιχεία εκείνα που θα καθορίσουν την μελλοντική προσφορά. Είκοσι τέσσερα εκατομμύρια dwt έχουν ήδη διαλυθεί αυτή τη χρονιά και μια παρόμοια τάση θα ισχύσει κ στο άμεσο μέλλον. Αυτό θα διασφαλίσει ότι η προσφορά δεν θα αποτελεί ζήτημα για τα επόμενα τέσσερα ή πέντε χρόνια. Η παρουσίαση ολοκληρώθηκε με τις προβλέψεις της Drewry για τις τιμές της αγοράς και των ναύλων.
Ο Simon Ward, Διευθυντής, S&P, στην εταιρεία Ursa Shipbrokers S.A. μίλησε για την αγορά των tankers, κυρίως του αργού πετρελαίου και των προϊόντων. Tόνισε ότι η κύρια αιτία για την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς προέρχεται από την απόφαση του ΟΠΕΚ να διατηρήσει τα επίπεδα παραγωγής και η οποία προκαλεί πτώση της τιμής του αργού πετρελαίου κάτω από τα 50 $ το βαρέλι. Αυτό τόνωσε τη ζήτηση, τόσο ως προς τη μεταφορά όσο και προς το offshore storage. Το offshore storage, είτε για κερδοσκοπία είτε για απλή αποθήκευση του φορτίου, γεγονός που περιπλέκει την εικόνα της μελλοντικής κατάστασης της αγοράς. Τέλος, η ζήτηση από τον καταναλωτή δεν έχει ιδιαιτέρως αυξηθεί λόγω της πτώσης της τιμής του αργού πετρελαίου, και γι’ αυτό το αν θα διατηρηθεί η αγορά στα σημερινά επίπεδα είναι υπό αμφισβήτηση. Αυτό επιβεβαιώνεται και από τις τιμές των secondhand και newbuildings που δεν έχουν αλλάξει λόγω των βελτιωμένων ναύλων.
Το Annual Forum του ICS Greek Branch έκλεισε σε γιορτινό τόνο με την απονομή των βραβείων στους υποψηφίους που διακρίθηκαν στις εξετάσεις του ICS τον Απρίλιο του 2015.
Οι υποψήφιοι που διακρίθηκαν σε παγκόσμιο επίπεδο ήταν: ο Ιωάννης Δόμβρος, D. Rediadis Law Office, η Ηρώ Τέγου, Timagenis Law office η Κυριακή Κρέστα, ο Πέτρος Σαχπέρογλου, Harren & Partners, ο Anton Shpakevich, Seapower Maritime Inc, η Μαριαλένα Ζωιτοπούλου και ο Ζαχαρίας Καπελλάκης.
Το 11ο Ετήσιο Συνέδριο του ICS Greek Branch πραγματοποιήθηκε με την ευγενική χορηγία και στήριξη των ακόλουθων χορηγών :
AB Maritime INC, Capital Ship Management Corp. , Chios Navigation Hellas Ltd, Clarksons Platou Hellas Ltd, Eastern Mediterranean Maritime Ltd. , Element Shipmanagement S.A., European Product Carriers Ltd, GAC Shipping S.A. , Horizon Tankers Limited SA, Seanergy Maritime Holdings Corp, Springfield Shipping Company Panama S.A. , Target Marine S.A.,
The Marshall Islands Registry, Tsakos Energy Navigation Ltd, Tsavliris Salvage Group, Ursa Shipbrokers S.A.

Οι κ. Ειρ. Νταϊφά, Τζ. Πουρνάρα και Νατ. Μαργιώλη
Οι κ. Ειρ. Νταϊφά, Τζ. Πουρνάρα και Νατ. Μαργιώλη
O κ. Νίκος Π. Τσάκος με την κα Ναταλία Μαργιώλη
O κ. Νίκος Π. Τσάκος με την κα Ναταλία Μαργιώλη